Slakken in garnalen aquarium een Must of niet?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Ook in dit onderwerp zie ik weer veel verschillende meningen. De ene garnalenhouden/kweker heeft zijn bak vol met slakken en de ander heeft er geen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.


Wat vind jij: is het beter om slakken te nemen in een garnalen aquarium of niet?

Denk bijvoorbeeld aan de Posthoornslak of de Torenslak.
 
Als een must zie ik het iig sowieso niet. Nuttig kunnen ze wel zijn en ik moet eerlijk bekennen, probeer maar eens een aquarium slakvrij te houden...
 
Bedankt @Paros. Dat klopt al gaat het al een stuk makkelijker als je ze niet zelf bewust koopt.

Mijn vorige aquarium draaide al wat jaartjes met enkel wat van die witte doorzichtige mini slakjes en zonder de grotere posthoornslak of torenslak. Ik verwacht dat dit in mijn nieuwe bak ook zo zal gaan tenzij ik ze zelf koop.

Heb jij wel last van andere slaksoorten?
 
Ik beschouw geen enkele slak als een last! Ooit heb ik een overbevolking van torenslakken gehad in een aquarium. Nu heb ik de poelslakken die spontaan in mijn 300liter gekomen zijn en heb ik de mini slakjes in mij nano. Maar in een goed draaiende gezonde bak zal je volgens mij nooit een dusdanige explosie hebben dat niet bij te houden is.

Ik heb zelf posthorenslakken in het aquarium gezet omdat ik dit mooie dieren vond en enkele neritinas. En ik krijg zelf de indruk dat de posthorens nu veel meer aanweziger zijn en de poelslakken "verdrukt" worden. Buiten enkele grote exemplaren spot ik geen enkele kleine poelslak meer.
 
Ik heb toevallig gisteren een aantal slakken meegenomen bij de LFS die her en der in de bakken zaten. gratis. Heb zelf een hydrocotyle tripartita japan in m'n garnalen bakje die rap groeit. Daarnaast heb ik er een Catappa blad in. Valt genoeg op de bodem en er is genoeg blad. Zitten nu wat puntslakken en volgens mij posthoornslakken in. Ik denk dat ze erg nuttig gaan zijn in m'n bakje.
 
Ik heb zelf inmiddels de nodige puntslakken (goed voor de bodem) en heb standaard in iedere bak een paar zebra-slakken (houden met name de ruiten schoon). Ik hoef dus eigenlijk nooit de ruiten schoon te maken :)

Ow jah, en heb ook her en der wat posthoornslakken voor "de leuk"
 
Ik heb ooit wat meelifters van de Lfs gekregen toen ik planten kocht,...... Daar waren wat puntslakken en poelslakken bij. De poelslakken leven vooral in het filter, en groeien heel traag. Echter de puntslakken doen het wel goed, en daar ben ik blij mee. Ze doorluchten de bodem goed, en met al het vuil van mijn sluierstaarten is dat ook wel nodig. Als er op een gegeven moment te veel zijn, schakel ik een leger helena's in. (ik wil al heel lang helena's, maar mijn excuus is dat er geen nood is)

Ik vind dus wel dat slakken zeker een (decoratieve en) nuttige aanwinst zijn, echter moeten het er niet te veel worden, maar als het er wél te veel worden, weet je ook weer dat er iets niet goed zit in je bak.
 

Terug
Bovenaan