Slakken in garnalen aquarium of niet?


Joey kempvis

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2015
Berichten
115
Locatie
Omgeving Oss
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd veel research aan het doen, omdat ik een garnalenbakje wil opstarten. Ik heb vaak gelezen dat slakken een hele nuttige toevoeging kunnen zijn voor een garnalenaquarium. Ze helpen volgens veel mensen bij het indraaien van het aquarium en met het ondersteunen van de bestaande kolonies bacteriën, omdat ze meer natuurlijk afval uitscheiden dan garnalen.

Ook las ik dat Maleisische trompetslakken helpen bij het gezond houden van de bodem zodat er geen gasbellen vormen onder het substraat die schadelijk kunnen zijn voor de garnalen. Het enige probleem wat ik zie met Maleisische trompetslakken is dat ze vermenigvuldigen als een gek. Denken jullie dat ik Maleisische trompetslakken kan toevoegen en daarbij er voor kan zorgen dat het er niet teveel worden? Weten jullie misschien nog andere slakken die in de bodem graven die niet zo snel vermenigvuldigen?

Zebraslakken lijken me ook een goede optie, maar dan puur voor het stabiel houden van de bacterie kolonies in mijn aquarium en omdat ze er mooi uitzien. Verder weet ik dat zebraslakken zich niet voort kunnen planten in zoetwater, omdat de jongen zout water nodig hebben.

Een ander ding is dat ik caridina garnalen wil houden en ik weet niet zeker of slakken ook in licht zuur en zacht water kunnen leven.
 
Zebraslakken leggen veel witte eitjes die je lastig weg kan halen en ze komen niet uit in zoet. Ik heb ook puntslakjes en met niet teveel voren krijg je niet zo snel een plaag. Mocht je er teveel hebben dan gooi je er een stukje komkommer of sperzieboon in en daar komen ze snel op af en dan zuig je ze zo weg.
 
Zebraslakken leggen veel witte eitjes die je lastig weg kan halen en ze komen niet uit in zoet. Ik heb ook puntslakjes en met niet teveel voren krijg je niet zo snel een plaag. Mocht je er teveel hebben dan gooi je er een stukje komkommer of sperzieboon in en daar komen ze snel op af en dan zuig je ze zo weg.
Dus puntslakken zijn zeker een aanrader om de bodem vrij te houden van gasbellen die gevormd worden door anaerobe bacteriën? Ik heb ook gehoord dat ze vaak pas uit de bodem komen als het licht uit is. Mijn laatste vraag is of de lege huisjes van dode slakken op den duur een invloed kunnen hebben op de waterwaardes.
 
Als je een goede bodem hebt, hoef je je niet druk te maken om de impact op garnalen hoor. Je wil iets dat niet dichtslibt zoals te fijn zand, maar iedere soil (of grind van vergelijkbare grootte korrel) kan gewoon prima zonder slakken.
 
slakken zijn idd leuk bij garnalen.
Echter is er 1 nadeel aan...
Aquaria met enkel garnalen hebben veel vaker last van plaagdieren zoals hydra en (plat)wormen.
De beste manier om die te bestrijden is het gebruik van flubenol. Maar slakken gaan hier ook aan dood.
 
Wij hebben ook slakken bij garnalen, leuk.

Ik las dat je garnalen wil houden die op een lagere ph gehouden worden. Als ik jou was zou ik dat deel goed onderzoeken.

Slakken hebben kalk nodig om hun huisjes goed te hebben. Daar passen bepaalde waterwaarden bij. Misschien verschillen die per soort slak.

Onze slakken (posthoornslakken) krijgen problemen met hun huisjes wanneer onze ph te laag wordt.

Het mooist zijn ze bij ons normale kraanwater, tussen 7,5 en 8 ph zeg maar. Dan zijn ze glanzend rood.

Doordat wij co2 toevoegen ligt onze ph wat lager in het aquarium dan in het kraanwater. Dat ligt rond de 7. Dat gaat hier nog goed, maar we zien wel dat de huisjes minder mooi zijn dan bij het gewone kraanwater.
Dat ondanks voldoende groenten en mineralen die geregeld gevoerd worden.

Ik kan me voorstellen dat dat bij een lagere ph/andere waterwaarden, nog lastiger wordt.

Misschien hebben andere mensen andere ervaringen.

Wat betreft de behandeling tegen wormen met flubenol, wij hebben dat hier een aantal keren moeten doen. Dan gaan er, na een tijd pas, een aantal slakken dood, maar zeker niet alles. Het overgrote gedeelte overleeft hier zo'n behandeling.
 
Slakken hebben kalk nodig om hun huisjes goed te hebben. Daar passen bepaalde waterwaarden bij. Misschien verschillen die per soort slak.
Ik heb ook een ph verlagende bodem met een kh van 0-1 en ph 6 en gh 6 maar de puntslakjes doen het prima hoor en volgens mij halen die meer de calcium uit de gh. Of ze de kh ook echt nodig hebben durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb ook een ph verlagende bodem met een kh van 0-1 en ph 6 en gh 6 maar de puntslakjes doen het prima hoor en volgens mij halen die meer de calcium uit de gh. Of ze de kh ook echt nodig hebben durf ik niet te zeggen.

Kijk, daar heb je een ding :)

Dat zou inderdaad een verschil kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan