Slakken kweek


M

meisie94

Guest
Hallo!
ik heb een tijdje al poel en posthoornslakken,
Ik heb hier totaal geen problemen mee!
ik heb er nu in 1 bak helenas bij gezet ( juwel rio 120 ) en zitten er 6 in maar ik heb gezien dat ze ze wel snel van kant maken! ze vliegen eruit.

Ben allang blij dat er in de 400L bak nog zitten!
Maar wil ze er nog bij gaan kweken.
Ik heb hiervoor een 18L bak met fijn grind, waterpest, pompje, filtertje.
Mijn vraag was eigenlijk houden ze van veel stroming of niet?
heb er nou even 2x superfish 100 inzitten om hem weer even schoon te spoelen, aangezien water vrij troebel werd.
Temperatuur staat op 22 graden.
Het is PUUR aquarium water uit de 420L bak wat erin is gegaan, en dit is na een half jaar toch wel ingedraait xD

Ik heb nog een Aquaflow 50 filter, en ook het orginele bakje ( zon hoekbakje met wat en compressor)
Moet ik hier ook een algeneter bij zetten ?( ancitrus van +/- 3cm)

Groetjes.
 
Nee absoluut geen algeneter bijzetten, daar is dat bakje veel te klein voor. ancistrussen worden met gemak 12 cm (als ze niet te klein ziten althans)
 
dat weet ik het is ok maar tot ie een cm of 5 is dan gaat ie in de rio120!
 
Er zijn een Rio 125 en een Lido 120 van Juwel, maar geen Rio 120. Beiden zijn te klein voor Ancistrus cf. cirrhosus (de meest gangbare soort), hoewel een uitgegroeid klein exemplaar net kan in een Rio 125. Die van mij zijn 12, 16 en 17 cm. Het worden dus forse vissen.
 
Oke, nouja ze worden verhuisd, maar had eigenlijk vragen over de slakkenkweek betreft stroming ;)
 
Maar wel steeds schoon water.
Ik heb ze zelf in een stromingsbak. 4 vaks. 1e vak de slakken en opzuig. van 2,3 4 4 planten en garnalen. vak 4 uitstroom.
dat terug door de vakken stroomt,naar 1.
Staat eheim filter op.

iy10wy5YOGqs-xYNSKZ6bFtLP-SQwxZP.jpeg

Oude foto,he.
Nu schoner.
 
ik heb toch een filtertje in dat bakje gezet stroomt rustig maar houdt het wel schoner, iedere week is bedoeling om te verversen.

319878.jpg
 
De helena's al 5 eitjes ontdekt ze zijn er pas sinds maandag!
heb 7 helena's dus dat hebben ze goed voor elkaar :d!
ook alweer posthoornslak eitjes gevonden lekker laten zitten daar. zullen voorlopig genoeg slakjes hebben hihi!
 
Slakken houden juist van "vuil" water. Ze vinden algen heerlijk dus een algeneter zou ik er niet bij zetten. Wat meer plantjes zou ik wel willen aanbevelen omdat ze de rottende delen van de planten heerlijk vinden en dit ook goed voedsel is. Slakken vermeerderen zich meer en sneller als er voldoende voedsel is. Verzorg dit bakje daarom niet al te goed, maar laat het een beetje vervuilen. Bij deze bakjes kun je beter elke dag bijvoorbeeld 1 beker water eruit halen en 1 beker schoon water erbij doen. Dat geeft wat stabielere waterwaardes. Maar slakken zijn ook hierin niet zo kieskeurig. Ik voer zelf wel redelijk overvloedig in een slakkenkweekbakje. Het voer moet natuurlijk geen dag blijven liggen maar een paar uur is zeker geen probleem.
Geef ze zo af en toe eens een plak komkommer of tomaat. Je zult zien dat slakken dit heerlijk gaan vinden. Maar zoals bij zoveel dieren is het "Wat de boer niet kent...." De eerste keer zullen ze het misschien links laten liggen maar na een paar keer proberen zul je ze zien racen om maar het eerst bij de tomaat te komen ;)
 
Oke, dat kan ik inderdaad ook doen. Wij voeren inderdaad afentoe komkommer, pasta & wortel dat vinden ze ook heerlijk!
Voer afentoe wat vissenvoer erbij inderdaad.
Ik heb de bak al voller gemaakt met planten heb er nou een bosje of 4 aan waterpest in staan. dus past net erin, dus goed vol!

Bedankt!

Nou de helena's hebben hun slag geslagen, ondertussen al 25 eitjes!
 

Terug
Bovenaan