Wat is er nieuw

Slakken, plaag of laten zitten?

Steffie115

New member
Lid geworden
18 januari 2025
Leeftijd
43
Inmiddels heb ik in mijn aquarium veeeeeeel slakken, meegelift met plantjes en daarna vrolijk voortgeplant.
Op zich heb ik er zelf niet veel last van. Mijn planten groeien snel, ze zijn zeker nog niet kapot gegeten.
Zou ik ze voorlopig kunnen laten zitten, ook al zijn het er mega veel? Of maken ze of een gegeven moment meer poep/afval aan dan dat ze opruimen en is het daarom wijs om het aantal te verminderen?

Blijkbaar is er voldoende voedsel voor ze. Misschien de vissen iets minder voeren waardoor er minder overblijft voor de slakjes?

• Leuk
Waarderingen: Ro
Ik heb bij mij de slakken destijds in het aquarium laten zitten het is geen plaag geworden. Heel af en toe zie ik er nog 1.

Dat is ook een zaak van smaak. Sommige mensen raken al in paniek als ze een handje vol slakken zien. Anderen vinden het prima als de bak er vol mee zit. De meeste slakken zijn nuttige beestjes. Ze eten alleen de restjes en blijven van je planten af. Sommige soorten woelen de bodem om, wat ook allerlei positieve effecten geeft.
Helemaal geen slakken hebben is zo goed als onmogelijk. Als je denkt dat het er teveel zijn kun je voeding beperken. Dat is niet alleen visvoer, maar ook dode blaadjes van planten. Het zou dus ook moeten helpen om deze regelmatig te verwijderen.

Ik zou ze ook lekker laten zitten, inderdaad iets minder voeren en bij je water wissels wegzuigen als het echt te gek wordt. Maar wat is veeeeeel slakken voor jou? Ik heb er denk ik zeker nog wel 50 inzitten nadat ik met een wekelijkse water wissel er 30 heb weggezogen ☺️. Ze zitten me niet in de weg en doen goed werk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan