Slakken verkoop verbod ?


S

Straatklinkerfm

Guest
Ik hoorde in de lsf dat er een verkoop verbod is op de slakken , en dat ze ook niet meer besteld mogen worden ?

wie kan me hier meer over vertellen...

Heb niet alles kunnen horen namelijk


Ben benieuwd.
 
oeps even niet aan zoeken gedacht :$

Mien excuus :p
 
Appelslakken??

Straatklinkerfm zei:

Drenthe? (Of in de buurt van Drenthe?)
Zo ja, als ik jongen heb mag je wel een paar halen als je daar belang bij hebt?

Ik heb nu net 4 bijna volwassen appels bij elkaar gezet, dus misschien komen er binnenkort wel eieren.
 
Straatklinkerfm zei:
Ik hoorde in de lsf dat er een verkoop verbod is op de slakken , en dat ze ook niet meer besteld mogen worden ?

wie kan me hier meer over vertellen...

Heb niet alles kunnen horen namelijk


Ben benieuwd.

Heel toevallig vandaag ook in mijn lfs in duitsland geinformeerd naar appelslakken. Hier werd ook verteld dat ze niet meer verkocht mogen worden omdat ze de hele flora en fauna ontregeld hebben. Het overschot wat men in het aquarium niet (meer) wil hebben, is gewoon uitgezet in de vrije natuur en heeft daar enorm veel schade aangericht.
Verbod schijnt te gelden voor Europa voor zover ik het begreep.
 
grappig heb net een paar appelslakken gekregen haha
 
Nou,grappig ,hoor.

Is toch niet verkocht!!
 
@ Nilo..Emmen is de locatie haha
 
Om iedereen gerust te stellen (en dat is al meerdere keren gebeurd, het schijnt niet echt door te dringen), alleen de import en internationale handel van die dieren is verboden. Het is aan de landen om wetgeving in deze te maken. In Spanje is het een plaag geworden omdat ze uitgezet zijn in de vrije natuur en daar de rijstoogst bedreigen. De landen van de EU moeten nu per land daar hun regelgeving aan aanpassen. Er wordt dus alleen nog maar gecontroleerd aan de grens op import, want dat is inderdaad verboden. Aangezien hier in Nederland het "gevaar" voor allerlei gewassen vrijwel uitgesloten is door de lage temperaturen in de winter, is de urgentie om hier een wetgeving voor aan te passen niet urgent en dus ook niet op korte termijn te verwachten. Er mag dus gewoon in gehandeld en gekweekt worden met appelslakken. Het enige dat niet mag is ze in de vrije natuur uitzetten, maar dat geldt voor alle dieren die niet inheems zijn
 
Er is inmiddels wel een besluit van De Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aangepast aan de richtlijn van de EU ten aanzien van deze zaak:

Artikel 12l

1. Voor de toepassing van dit artikel verstaan onder:

uitvoeringsbesluit nr. 2012/697/EU: uitvoeringsbesluit 2012/697/EU van de Commissie van 8 november 2012 wat betreft maatregelen het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het geslacht Pomacea (Perry) te voorkomen (PbEU 2012, L 311).

2. Het is verboden het geslacht Pomacea (Perry) in te voeren en binnen Nederland te verspreiden.

3. Voor opplant bestemde planten, met uitzondering van zaden, die alleen groeien in water of in grond die permanent is verzadigd met water, van oorsprong uit derde landen, mogen slechts in de Europese Unie worden binnengebracht als:

a. zij voldoen aan de invoervoorschriften van punt 1 van sectie 1 van bijlage I van uitvoeringsbesluit nr. 2012/697/EU en

b. zij, onverminderd de artikelen 12, bij binnenkomst in de Europese Unie overeenkomstig punt 2 van sectie 1 van bijlage I van uitvoeringsbesluit nr. 2012/697/EU zijn ge�nspecteerd.

4. Voor opplant bestemde planten, met uitzondering van zaden, die alleen groeien in water of in grond die permanent is verzadigd met water, van oorsprong uit gebieden in de Europese Unie die overeenkomstig artikel 5 van uitvoeringsbesluit nr. 2012/697/EU zijn afgebakend, mogen alleen binnen de Europese Unie in het verkeer worden gebracht als zij voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in sectie 2 van bijlage I van uitvoeringsbesluit nr. 2012/697/EU.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005997/g ... Artikel12L

Pomacea dat zijn de Appelslakken.

~ Ivo
 
[q]Ten eerste: e.e.a. moet door elke lidstaat van de EU worden omgezet in nationale regelgeving. In de tekst van het besluit zelf wordt niet de term 'verspreiden' gehanteerd, maar 'in het verkeer brengen' - en daaraan kleeft toch iets van commercieel luchtje. Als er EU-lidstaten zijn die dit als zodanig interpreteren en is het dus niet zo dat de dieren in de gehele EU niet meer verkocht mogen worden.

Ten tweede: juist omdat landen alles in regelgeving moeten omzetten kan het zo zijn dat het ene land sneller is als het andere land. Ter illustratie: de eerste keer dat ik hier op het forum iemand zag schrijven dat een winkelier het over een verkoopverbod had betrof een Duitse winkelier. Daarna duurde het nog lang voordat ik iemand zag schrijven over een Nederlandse winkelier die het over deze regelgeving had.

~ Ivo[/q]

Naar mijn mening wordt juist gebruik gemaakt van de woorden "in het verkeer brengen" om elk luchtje van commercie eruit te halen, anders hadden ze wel gekozen voor verhandelen of verkopen.

Uitvoeringsbesluiten zijn rechtsgeldig zodra ze zijn geimplementeerd door de nederlandse overheid, uit je eigen post blijkt dat dit al is geregeld: [q]Er is inmiddels wel een besluit van De Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aangepast aan de richtlijn van de EU ten aanzien van deze zaak:[/q]

Het in het verkeer brengen van appelslakken is dus nu al verboden. Of het daadwerkelijk wordt gecontroleerd is natuurlijk een tweede vraag.
 

Terug
Bovenaan