Wat is er nieuw

Slakken verstoppen filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Op dit moment heb ik een groot poelslakken probleem in ��n van mijn aquaria. Het gaat om een Qubie 40 (33x33x40cm 40 liter), die ik gebruik als opkweekbak voor mijn jonge corydoras panda. Er zitten ook nog een aantal vuurgarnalen in.

Nu heb ik sinds vorige week een enorme explosie van hele jonge poelslakken. Het aquarium ziet er bijna zwart van. Omdat ze zo klein zijn, is het erg lastig om ze handmatig te verwijderen. Er zitten een aantal jonge slaketende slakken in het aquarium, maar die kunnen zo'n groot aanbod ook niet aan.

Vorige week zag ik dat de doorstroming van het filter duidelijk minder geworden was. Gelukkig had ik een precies hetzelfde reserve filter liggen, waar ik de filtercassette in over kon zetten. Toen ik het filter schoonmaakte, bleek de binnenkant (het mechanische deel) helemaal vol te zitten met slakken. Dit heeft waarschijnlijk flinke invloed op de doorstroming gehad, want na het plaatsen van het andere filter was deze wel goed.

Nu, minder dan een week later, is de doorstroming weer sterk afgenomen. Ik vraag me af of het goed is om nu weer aan het filter te gaan rommelen.
Ik begin me langzamerhand toch een beetje zorgen te maken over de cory's (3 visjes van ongeveer 2/3 maanden oud). Ze zijn de laatste dagen minder actief/zichtbaar en gaan veel vaker adem halen aan het wateroppervlak. Het is de bedoeling dat ze binnenkort gaan verhuizen naar mijn nieuwe aquarium, maar dat is pas 1,5 week ingedraaid.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen, toch weer opnieuw het filter slakkenvrij proberen te maken of de boel even met rust laten en hopen dat het goed gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Ik zou gewoon de filtercassette weer overzetten net als je vorige keer gedaan hebt.
Is toch iets aan de hand waardoor de slakken zo enorm kweken en zou ik eens onder de loep nemen.
Misschien voer je teveel en zitten er veel dode plantenresten oid in je bak.

Bedankt! Dan ga ik dat weer proberen.
De oorzaak zal waarschijnlijk liggen bij het stofvoer voor de baby cory's; dat zal wel teveel zijn (minder voeren durf ik eigenlijk niet, want ik weet niet of alle kleintjes dan wel voldoende te eten krijgen).

Als iedereen straks verhuisd is wil ik deze bak helemaal 'schoon' gaan maken, voordat er weer nieuwe bewoners inkomen. Hopelijk ben ik dan voor het grootste gedeelte van het slakkenprobleem af. Helaas moet ik nog een paar weken geduld hebben, voordat ik hiermee aan de slag kan 😉.

Heb ik ook wel eens gehad, zo'n explosie poelslak-babies.. kon niet anders dan afwachten totdat ze groter waren en dan uitvangen, en inderdaad minder voeren. Maar ik begrijp dat je dat nu niet kunt doen.
Als ze je filter verstoppen dan zou ik die wel blijven ontstoppen, je doorstroming moet op orde zijn.

Ik denk toch dat ik aan het einde van de week de 3 baby cory's over ga zetten naar het nieuwe aquarium. Dan heeft dat 2 weken ingedraaid. Ik heb filtermateriaal overgezet vanuit het aquarium waar de volwassen cory's inzitten en 3 kleine visjes op 125 liter water is natuurlijk geen mega hoge belasting. Als ik dat dan doe op een moment dat ik de hele dag thuis ben en alles goed in de gaten kan houden, durf ik dat denk ik wel aan.
Echt ideaal is het niet, maar nog veel langer in de Qubie laten zitten is dat ook niet.

Al dit gedoe met de slakken is eerlijk gezegd ook wel een reden om nog eens goed te gaan nadenken over het kweken van baby cory's (mijn cory's zijn spontaan eieren gaan afzetten, maar ik haal deze weg om apart op te kweken). Het is natuurlijk erg leuk, maar je loopt wel tegen dit soort problemen aan. De vorige week heb ik voor het eerst de eitjes gewoon laten zitten en de natuur zijn gang laten gaan. Wat minder baby cory's is ook nog steeds super leuk (of misschien nog wel leuker) 😉

En nu maar hopen dat ik het nieuwe aquarium poelslakkenvrij kan houden...

Nog even een kleine aanvulling (ik kan mijn bericht helaas niet meer aanpassen), voordat iemand straks in de stress schiet.
Ik ben absoluut niet van plan om in het nieuwe aquarium stofvoer te gaan voeren. De drie oudste cory's eten dit mee met hun jongere soortgenoten, die nog te jong zijn voor ander voer. Ik wil de eerste tijd spaarzaam voeren met een voersoort, die zo min mogelijk het water belast. Waarschijnlijk een half tabletje (b.v. vipachips) of zoiets, dat dan langzaam opvoeren als ook de volwassen dieren zijn verhuisd en pas na een paar weken weer diepvriesvoer.

Even een update: ik heb maandag gelijk de filtercassette weer overgezet en daarna was de doorstroming gelijk veel beter. De problemen worden dus echt veroorzaakt door een verstopping van het mechanische deel van het filter en niet het filtermateriaal. Binnenin vond ik weer een groot aantal slakken.

Helaas is daar vandaag een tweede probleem bijgekomen; vanochtend ontdekte ik dat er een aantal baby cory's vastzat in de gaatjes van de sproeibuis. Hoe ze hier in terecht gekomen zijn is me echt een raadsel, want de gaatjes zijn niet meer dan een paar millimeter groot en om erin te komen moeten ze flink tegen de stroming inzwemmen. Ik heb de sproeibuis gelijk boven het wateroppervlak gezet, zodat ze er (hopelijk) niet meer in kunnen zwemmen.

Ik heb besloten om toch maar iedereen te gaan verhuizen, om nog meer slachtoffers te voorkomen. De 3 oudste cory's gaan naar het nieuwe aquarium en de anderen gaan verhuizen naar de bak van hun ouders. Verder ga ik denk ik ook maar op zoek naar een nieuw filter, al vraag ik me af of er wel filters zijn met nog kleinere gaatjes (behalve een sponsfilter, maar dat vind ik teveel herrie maken aangezien het aquarium om mijn werkkamer staat).

ik heb vandaag bij de lfs netjes gekocht die je over de filter heen kunt doen waardoor het kleine grut niet meer in de filter kan deze waren van superfish en kosten 1,95 de 2
ook is het misschien een optie om een panty over je filter invoer heen te trekken maar dat verlaagt wel de capaciteit van je filter
ik kweek betta's en de eerste 2 mnd zitten die bij mij met een sponsfilter aangedreven door een luchtpomp voor een luchtpomp zijn er ook een soort van sponsbakjes zodat deze minder herrie maken

de netjes zijn er ook van het merk sera en van dennerle

Netje van de mandarijnen. Is ook goed.

Bedankt voor de tips!!

Ik heb me dit niet eerder gerealiseerd, maar ik had altijd een stukje panty voor de inlaat zitten en dat heb ik er de laatste keer uitgehaald. Stom natuurlijk, maar ik heb me niet gerealiseerd dat de baby cory's door het filter opgezogen kunnen worden. Het lijkt me ook veel logischer, dan dat ze door de sproeibuis naar binnen zouden zijn gegaan.
Ik ga er snel weer iets voor doen.

Welk filter is het?

Het is een Superfish Aqua-flow 100

Dan is de kans groter dat ze via de opening van de stroomkabel bovenop het filter in de filteruitlaat komen.

Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht, maar nu je het zegt; de afgelopen dagen heb ik regelmatig een baby cory boven op het filter zien liggen. Dan lijkt het me logisch dat ze daar naar binnen gegaan zijn. Kan ik daar ook iets instoppen?

Nee,dat kan niet,kabel komt in een ingegoten ruimte.

Stukkie spons kan.
Zelf heb ik het dichtgekit, maar dan moet het filter er even uit.

Bertus zei:
Nee,dat kan niet,kabel komt in een ingegoten ruimte.

Is nu al de zoveelste keer dat je dat zegt ouwe! 😉
Heb zelf zo'n ding opengemaakt,kabel gaat wel naar een gegoten blokje waar de elektrodinges in zit maar dat zit in een ruimte waar verschillende openingen zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan