Slakkenhuizen


S

Svenjfc

Guest
Hallo iedereen,
mijn nieuwe 60 liter bak is nog aan het indraaien maar ik ben alvast de spullen in aan het slaan. Het wordt een bak voor de (neo)lamprologus multifasciatus. Ik ben aan het zoeken voor mooie slakkenhuisjes en dit zijn de mogelijkheden die ik vond:
Gevulde kopen bij de AH of online bestellen via internet maar dan heb je nog wel de verzendkosten. Nu vond ik deze site https://tslakkenhuys.nl/particulieren/lege-decoratieve-slakkenhuisjes/ Hier kan je met het aantal slakkenhuisjes nog de verzendkosten uithalen maar zijn ze goed? En hebben jullie nog verdere tips voor mijn bakje. Alvast bedankt:D
 
Das wel een goeie lijkt me zo. Ik denk dat ik die dan maar neem. Hebben jullie nog verdere tips voor mij?
 
Koop er genoeg want ik heb de Multi s ook gehad en ze kweken als konijnen en hebben dan wel wat huisjes nodig voor de nakomelingen. Er mogen gerust 40 in zou ik zeggen.
 
Ja ik ga er denk 50 bestellen dus dat zit wel goed. Om het water hard te maken wou ik eigenlijk kippengrit gebruiken, is dit handig of is er een betere manier?
 
Weet je wat voor waardes je uit de kraan krijgt? Wss hoef je niks te doen.

Moet je dat wel, dan zou ik zeggen behandel het water voordat het de bak ingaat.

Stel jij doet kippengrid in je filter, dan word het water aangehard tot een bepaald punt.
Op het moment dat jij water gaat wisselen schiet dat punt weer omlaag door het verse water. Met de tijd verhoogt dit vanzelf weer door t grid maar je krijgt wel schommelende waardes. Dan kan je of telkens een klein beetje verversen zodat hiet niet giga schommeld.

Of water al voor het de bak ingaat aanharden in een emmer met een kh/gh+ middel.
 
Meeste leidingwater is denk ik wel geschikt maar dan zou je deze waarden moeten weten. Weet niet waar je woont en wat de waardenb zijn. Ik had z ehier op een ph van rond de 7.8 en een kh van zo n 6,
 
Ik woon op de veluwe en heb volgens mij een ph van ongeveer 7. Kh heb ik geen idee hoeveel dat is. Kippengrip wordt dus geschrapt. Ik leg er waarschijnlijk nog een maansteen in en en dat zal waarschijnlijk het ph nog wat verhogen. Maar is dat genoeg? Want een ph van 7 is volgens mij net te laag
 
Oke maar kan ik alsnog wel die maansteen erbij zetten. Ik vind het een mooie steen en geeft wat kalk af.
 
De dichtstbijzijnde LFS vraagt trouwens €10 per vis:(. Is dat niet een beetje duur voor vissen die als konijnen fokken?
 
Ja vind ik wel maar ik weet niet wat ik ervoor heb betaald.
 
Ik keek wat op google en veel zitten rond de 10 euro en sommige boven de 15 euro.
 
Ja oke maar het liefst haal ik ze via MP ofzo of van een kweker want das net wat goedkoper/betere kwaliteit denk ik.
 
Ik heb ze wel bij de lfs weggehaald en die waren verder kerngezond.
 
Lid Ludger verkoopt de nakweek van de mijne maar ja die zit in het Noorden hier.
 
Zou best kunnen Richard. Je hoort wel vaak dat de nakweek wat makkelijker is qua waarden maar ik heb er geen ervaring verder mee.
Misschien is de ph wat omhoog te krikken door flink te beluchten.
 
In de natuur zitten ze op ph 8,5 tot ph 9

Ze zijn tolerant maar een ph van 7 gaat wat ver.

Maansteen erin zal de kh en wss ook de ph verhogen, zou dus een optie kunnen zijn.
 
Lid Ludger verkoopt de nakweek van de mijne maar ja die zit in het Noorden hier.
Ja had ik gezien maar ik kom als 15 jarige niet zo snel in Friesland. Maar het zou wel mooi zijn want dan kan ik vissen en schelpen in 1 keer bestellen. Ik ga dan denk wel dat spul kopen Zoo&Zo is maar half uurtje fietsen.
 
Die PH+ bedoel dan met dat spul:D
 
Je kan inderdaad beter een wat hogere ph/kh hebben met de Multi s. Zou ook jammer zijn als 7 net te laag blijkt te zijn.
 
Ja idd dus dan moet ik het nog wat verhogen.
 
Zou eerst nog even proberen de exacte PH, KH en GH te achterhalen.

wesdijk heeft een eigenmerk koffertje voor niet als te veel geld, hier zitten alle belangrijke testen in.
of een LFS zoeken in de buurt die met druppels meet kan ook.
 
En als je €10 wilt besparen ten opzichte van die vorige site, dan koop je er hier 50 :D
 
Werken met Ph+ blijft je wel altijd redelijk wat geld kosten. Een tip van een aquariumwinkelier. Gebruik een Kh+ voor vijvers, kost veel minder en werkt perfect. Ik weet het merk even niet, ben niet thuis om het te checken, maar als je mij een berichtje stuurt zal ik het nakijken. Als de Kh omhoog gaat, gaat de Ph mee. Op dit moment heb ik mijn aquarium op Kh 16 en Ph 8,5, mede door dat spul. Verdér heb ik in mijn externe filter aardig wat stukken schelp en sepia.
Ik ken ook iemand die zout zonder jodium gebruikt om het geschikt te maken voor multi’s, maar zelf doe ik dat niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan