S
Torenslakjes doen dat overigens welPoelslakken gaan niets aan de bodem doen, ze gaan wel planten opeten als ze geen ander eten vinden.
Mijns inziens... nuke the bastards nu je nog kan.
Maar die zijn er niet 😉Torenslakjes doen dat overigens wel
Of zien we niet op deze detail fotoMaar die zijn er niet 😉
Dan kan je beter een anti slakkenmiddel toepassen, daar hebben vissen geen last van en werkt, of je voegt een paar Anatome Helena aan je bak toe.Het zal hier dan inderdaad gaan over poelslakjes, want ik heb maar een soort slak gezien. Zou ik, nu dat er nog geen vissen in zitten, veilig van dat slakken spul kunnen gebruiken? Want ik heb er al wel eens komkommer in gedaan maar daar lijken ze niet echt op af te komen. Ik zou ook nog het hele aquarium kunnen legen, schoonmaken en opnieuw opstarten als een laatste optie
Binnen de 2 weken zit het terug volIk zou ook nog het hele aquarium kunnen legen, schoonmaken en opnieuw opstarten als een laatste optie
Binnen de 2 weken zit het terug vol
Geloof me, ik heb het al geprobeerd.Dat hoeft niet.
Geloof me, ik heb het al geprobeerd.
Zand door een fijn zeefje gehaald, alle decor, filter, bak en planten gespoeld en geschrobt waar mogelijk... enkele weken later zat het terug vol slakjes
oelslakken gaan niets aan de bodem doen, ze gaan wel planten opeten als ze geen ander eten vinden.
bij torenslakken zal dit wel werken. Bij poelslakken en posthoornslakken ben ik daar niet overtuigd van.Je kan ze ook gewoon laten zitten. Ze kunnen je ruit dan een beetje proper maken in jouw plek...
Het wordt alleen maar een echte plaag als er teveel voeding voor ze voorhanden is. Ik heb ze in al mijn bakken en nergens is het een plaag.
Ik vind het nuttige beestjes dus zolang hun aantal binnen de perken blijft vind ik ze zelfs een aanwinst in een gezonde bak...
Klopt volgens mij helemaal niet dat poelslakjes (of torenslakjes) aan gezonde planten knabbelen...
Hoe kom je daar bij?
Je leest trouwens vaak het advies (zelfs in dit topic merk ik nu) om minder te voeren wanneer er teveel slakken in de bak zitten net omdat ze afhankelijk zijn van voerresten (en eventuele plantenresten).
Dat zou dus niet werken mochten ze bij honger aan de planten gaan knabbelen...
En nu ik er zo over nadenk... je zal al heeel veel torenslakken moeten hebben vooraleer ze in een normaal ingericht aquarium zullen verhongeren. Het zijn immer ook goede aufwuchs etersbij torenslakken zal dit wel werken. Bij poelslakken en posthoornslakken ben ik daar niet overtuigd van.
Ik heb ook poelslakjes in mijn bakken en die zitten er ook al vanaf het begin. Tijdens de eerste maanden van het aquarium is de populatie enorm toegenomen maar na drie maanden zag ik het rustig terug lopen. Op dit moment zie ik er nog een paar. Ik vind het niet erg het zijn goede opruimers en blijven bij mij altijd van de gezonden planten af. Als je ze al op een plantje ziet knagen dat is het al een blad wat niet goed meer is, en prima dan.. ruim maar op.
Ik zou er dan ook helemaal niets aan doen. Vind je het niet mooi staan gebruik / maak dan een slakkenval met een stukje komkommer. Na het uitgaan van de lampen plaatsen en de volgende ochtend naar boven halen. Dit een paar keer herhalen en je hebt de meeste slakken te pakken.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.