Slakkenplaag in onbewoond aquarium


S

StijnWin

Guest
Tijdens het indraaien van mijn nieuwe aquarium heb ik een slakkenplaag gekregen. Er zitten nog geen vissen in, want ik wil ze weg hebben voordat ik Ze ga kopen. Weet iemand wat voor slakken het zijn en hoe kan ik dit het beste bestrijden kan?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    114.1 KB · Weergaven: 214
Slakjes krijg je vaak met nieuwe plantjes gratis mee, daar is weinig aan te doen, maar als het aquarium wat beter is ingedraaid zal de vervuiling waar ze van eten verdwijnen en hebben ze geen eten meer en zullen ze verminderen, ondertussen kan je deze gewoon wegzuigen of een netje nemen daar een dunne plak komkommer o.i.d. in en elke paar uur kan je ze er zo uitvissen.
Verder zijn slakken goed voor je bak voor klein schoonmaakwerk waar je zelf niet bij kan en houden ze je bodem luchtig.
 
Lijken mij overigens poelslakjes. Idd, krijg je gratis bij de plantjes
 
Poelslakken gaan niets aan de bodem doen, ze gaan wel planten opeten als ze geen ander eten vinden.
Mijns inziens... nuke the bastards nu je nog kan.
 
Poelslakken gaan niets aan de bodem doen, ze gaan wel planten opeten als ze geen ander eten vinden.
Mijns inziens... nuke the bastards nu je nog kan.
Torenslakjes doen dat overigens wel
 
Het zal hier dan inderdaad gaan over poelslakjes, want ik heb maar een soort slak gezien. Zou ik, nu dat er nog geen vissen in zitten, veilig van dat slakken spul kunnen gebruiken? Want ik heb er al wel eens komkommer in gedaan maar daar lijken ze niet echt op af te komen. Ik zou ook nog het hele aquarium kunnen legen, schoonmaken en opnieuw opstarten als een laatste optie
 
Het zal hier dan inderdaad gaan over poelslakjes, want ik heb maar een soort slak gezien. Zou ik, nu dat er nog geen vissen in zitten, veilig van dat slakken spul kunnen gebruiken? Want ik heb er al wel eens komkommer in gedaan maar daar lijken ze niet echt op af te komen. Ik zou ook nog het hele aquarium kunnen legen, schoonmaken en opnieuw opstarten als een laatste optie
Dan kan je beter een anti slakkenmiddel toepassen, daar hebben vissen geen last van en werkt, of je voegt een paar Anatome Helena aan je bak toe.

Aan de andere kant zou ik mij er niet zo druk over maken, maar dat is mijn idee.
 
Wanneer je overweegt opnieuw te beginnen (en dat zou mijn keuze zijn, maar anderen zouden andere keuzes maken), dan zou je met je bestaande planten snel weer slakken of eitjes binnen krijgen.

Wij zetten planten voor we ze in het aquarium zetten 3 volle dagen in een aluin-oplossing. Tot nu toe dood dat hier de slakken en de eitjes. Ook ander gespuis als platwormen is er niet blij mee.

Aluin kan je alleen gebruiken wanneer je geen vissen of andere bewoners in je tank hebt. Voor plaatsen bewoners eerst goed spoelen.
 
Tegen Flubenol zijn slakken ook niet altijd bestand maar als je ze zo duidelijk ziet zou ik ze dagelijks met een stukje slang wegzuigen en dan kun je het aantal daarna prima in de hand houden.
 
Dat hoeft niet.
Geloof me, ik heb het al geprobeerd.
Zand door een fijn zeefje gehaald, alle decor, filter, bak en planten gespoeld en geschrobt waar mogelijk... enkele weken later zat het terug vol slakjes
 
Geloof me, ik heb het al geprobeerd.
Zand door een fijn zeefje gehaald, alle decor, filter, bak en planten gespoeld en geschrobt waar mogelijk... enkele weken later zat het terug vol slakjes

En hier lukt het wel. En ik heb hierboven uitgelegd hoe wij het doen, ongeveer.
 
Je kan ze ook gewoon laten zitten. Ze kunnen je ruit dan een beetje proper maken in jouw plek... ;)) :sorry:
Het wordt alleen maar een echte plaag als er teveel voeding voor ze voorhanden is. Ik heb ze in al mijn bakken en nergens is het een plaag.
Ik vind het nuttige beestjes dus zolang hun aantal binnen de perken blijft vind ik ze zelfs een aanwinst in een gezonde bak...


oelslakken gaan niets aan de bodem doen, ze gaan wel planten opeten als ze geen ander eten vinden.

Klopt volgens mij helemaal niet dat poelslakjes (of torenslakjes) aan gezonde planten knabbelen...
Hoe kom je daar bij?
Je leest trouwens vaak het advies (zelfs in dit topic merk ik nu) om minder te voeren wanneer er teveel slakken in de bak zitten net omdat ze afhankelijk zijn van voerresten (en eventuele plantenresten).
Dat zou dus niet werken mochten ze bij honger aan de planten gaan knabbelen...
:juggle:
 
Helena's zijn een optie, maar zou ik niet inzetten als je bodemvissen of garnalen wilt. Die zijn daar niet altijd veilig voor
 
Je kan ze ook gewoon laten zitten. Ze kunnen je ruit dan een beetje proper maken in jouw plek... ;)) :sorry:
Het wordt alleen maar een echte plaag als er teveel voeding voor ze voorhanden is. Ik heb ze in al mijn bakken en nergens is het een plaag.
Ik vind het nuttige beestjes dus zolang hun aantal binnen de perken blijft vind ik ze zelfs een aanwinst in een gezonde bak...




Klopt volgens mij helemaal niet dat poelslakjes (of torenslakjes) aan gezonde planten knabbelen...
Hoe kom je daar bij?
Je leest trouwens vaak het advies (zelfs in dit topic merk ik nu) om minder te voeren wanneer er teveel slakken in de bak zitten net omdat ze afhankelijk zijn van voerresten (en eventuele plantenresten).
Dat zou dus niet werken mochten ze bij honger aan de planten gaan knabbelen...
:juggle:
bij torenslakken zal dit wel werken. Bij poelslakken en posthoornslakken ben ik daar niet overtuigd van.
 
bij torenslakken zal dit wel werken. Bij poelslakken en posthoornslakken ben ik daar niet overtuigd van.
En nu ik er zo over nadenk... je zal al heeel veel torenslakken moeten hebben vooraleer ze in een normaal ingericht aquarium zullen verhongeren. Het zijn immer ook goede aufwuchs eters
 
ik ben blij met mijn slakken. Als ze echt teveel worden haal ik er 10 of 20 weg en is het weer even rustig in de bak. Ze doen geen kwaad.
 
Helenaslakken zijn ideaal, houden je slakkenpopulatie in stand en ruimen een heleboel rotzooi op.Garnalen willen ze ook wel eens meepikken, maar dat zijn meestal toch de zieke/zwakke/reeds ten doden opgeschreven.
 
Hier helaas ook meegemaakt dat ze aan mn corydoras en gastromyzon kwamen. Nee, vissen hebben het niet overleefd. Ook gewoon gezonde exemplaren; ze eten wat ze te pakken krijgen
 
Dat bewijst maar weer eens dat iedereen andere ervaringen heeft. Heb jarenlang een tiental Helena's met corydorasjes gehad. Ging altijd goed. Maar misschien waren mij Helena's gewoon een stelletje watjes.
 
Hier moorden de helena's mijn complete citroengarnalencolonie uit, pakten mijn baby-algeneters, klanten van ons verloren corydorasjes en guppen (zijn bodemslapers) aan de helena's dus dat is best iets wat vaker voorkomt
 
Hier ook een probleem gehad met die slak-etende slakken (hadden we via planten meegekregen).

Op 1 na al onze modderkruipers dood en de 20 garnalen daar waren er na enkele maanden nog maar een stuk of 3 a 4 van over.

We hebben die bak toen opnieuw gestart, zonder die slakken, daarna geen problemen meer.
 
Ik heb ook poelslakjes in mijn bakken en die zitten er ook al vanaf het begin. Tijdens de eerste maanden van het aquarium is de populatie enorm toegenomen maar na drie maanden zag ik het rustig terug lopen. Op dit moment zie ik er nog een paar. Ik vind het niet erg het zijn goede opruimers en blijven bij mij altijd van de gezonden planten af. Als je ze al op een plantje ziet knagen dat is het al een blad wat niet goed meer is, en prima dan.. ruim maar op.

Ik zou er dan ook helemaal niets aan doen. Vind je het niet mooi staan gebruik / maak dan een slakkenval met een stukje komkommer. Na het uitgaan van de lampen plaatsen en de volgende ochtend naar boven halen. Dit een paar keer herhalen en je hebt de meeste slakken te pakken.
 
Ik heb ook poelslakjes in mijn bakken en die zitten er ook al vanaf het begin. Tijdens de eerste maanden van het aquarium is de populatie enorm toegenomen maar na drie maanden zag ik het rustig terug lopen. Op dit moment zie ik er nog een paar. Ik vind het niet erg het zijn goede opruimers en blijven bij mij altijd van de gezonden planten af. Als je ze al op een plantje ziet knagen dat is het al een blad wat niet goed meer is, en prima dan.. ruim maar op.

Ik zou er dan ook helemaal niets aan doen. Vind je het niet mooi staan gebruik / maak dan een slakkenval met een stukje komkommer. Na het uitgaan van de lampen plaatsen en de volgende ochtend naar boven halen. Dit een paar keer herhalen en je hebt de meeste slakken te pakken.

Dat met die komkommer, dat is hier met poelslakken nooit gelukt.
Onze posthoornslakken duiken massaal op alles wat eetbaar is maar poelslakken niet.
 

Terug
Bovenaan