Wat is er nieuw

Slakkenplaag kap-slakjes

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Paar weken terug plantjes besteld, afgespoeld en geplant.
En sinds twee weken last van een enorm grote slakkenplaag: mini kap-slakjes.
100% zeker kap-slakjes.
Van jong stipje tot maximaal enkele millimeters groot.
Elke middag zodra de lampen aan gaan van het aquarium zitten ze overal, net of het sneeuwt,...werkelijk bezaait met slakjes.
Op de planten, hout en ruiten.
van andere slakken geen last, alleen van die kap-slakjes dus.

Tot nu toe druk ik er elke dag zoveel mogelijk plat.
Maar er komt geen einde aan.
Elke dag weer nieuwe.
Zeker meer dan 300 variërend in grootte ( van jong stipje tot maximaal enkele millimeters groot).
Ik krijg ze gewoon niet allemaal weg waardoor ze zich blijkbaar weer vermeerderen.

Wat kan ik tegen deze slakjes doen?

Flubenol zou kunnen.
Maar omdat deze slakjes zich plat op het glas bevinden met hun huisje als kap over hun heen, zullen ze ben ik bang niet voldoende in contact komen met Flubenol.

Helena-slakken kunnen er dan ook niet goed bij denk ik.

Botia's inzetten?
Maar die worden te groot en ik kan ze nooit weer te pakken krijgen als ik ze uit moet vangen.
En ik heb ook geen idee of ze wel kap-slakjes eten?

Wat kan ik dan nog doen?
Als ik niks doe zit mijn hele aquarium er binnen no-time onder.
Plat drukken werkt wel voor korte duur, maar ze komen net zo hard weer terug lijkt het.

Ik weet dat er nog andere middeltjes zijn, maar die zijn schadelijk voor de bacterie-cultuur van het aquarium.
Plus dat middel komt zeer slecht bij die slakjes omdat ze zuch plat op het glas bevinden met de kap over hun heen.

Mijn aquarium is een Hollandse Plantenbak/Jungle-style.
Hout en stenen.
En wat visjes natuurlijk.
200 liter aquarium, 24 tot 25 graden....door de tl5 wordt het water wat warmer dan de bedoeling.
Vandaar een schatting omdat het gedurende de dag een klein beetje opwarmt.
 
Of Flubenol werkt weet ik niet maar laatst was er iemand die ze met een oud pasje op de ramen bijelkaar veegde en ze zo uit de bak haalde. Ze allemaal doden heeft soms ook invloed op de waterwaarden.
 
Slakjes vermeerderen snel als ze veel eten krijgen, door minder te voeren krijg je ook minder slakjes, dood drukken kan juist weer voor meer eten zorgen(weet ik niet zeker) Helena's helpen wel maar dan kan deze eerste uitbraak niet terugdringen dus moet je gaan uitvangen, doe een schijfje komkommer of courgette in een fijnmazig netje en laat dit op de bodem rusten totdat er veel slakjes op zitten en dan ophalen, dit herhalen tot je slak vrij bent.
 
Of Flubenol werkt weet ik niet maar laatst was er iemand die ze met een oud pasje op de ramen bijelkaar veegde en ze zo uit de bak haalde. Ze allemaal doden heeft soms ook invloed op de waterwaarden.

Dat zou ik kunnen proberen.
Maar ook dan krijg ik ze nooit allemaal te pakken.
Kan ze met een pasje bijelkaar schrapen en dan platdrukken.

De slakjes worden gelijk door de vissen gepakt zodra ik ze plat gedrukt heb.
De vissen zwemmen net zolang bij mijn vingers tot er een slakje naar beneden dwarrelt.
Dat het platdrukken voor de waterwaardes belastend kan zijn heb ik dan liever, dan dat ik nog jaren tegen een bak met kap-slakjes aan moet kijken 😉
 
Elke dag een deel doen en dat volhouden en niet teveel voeren.
 
Slakjes vermeerderen snel als ze veel eten krijgen, door minder te voeren krijg je ook minder slakjes, dood drukken kan juist weer voor meer eten zorgen(weet ik niet zeker) Helena's helpen wel maar dan kan deze eerste uitbraak niet terugdringen dus moet je gaan uitvangen, doe een schijfje komkommer of courgette in een fijnmazig netje en laat dit op de bodem rusten totdat er veel slakjes op zitten en dan ophalen, dit herhalen tot je slak vrij bent.

Ze komen echt niet op komkommer af.
Ze zitten op de ruiten en op bladeren en op het hout.
Dat ze ergens eten zoeken geloof ik graag.
Maar mijn vissen moeten toch hun voer krijgen.
Denk niet dat minder voeren voor de oplossing gaat zorgen.

Ik had enkele poelslakjes en die heb ik ook platgedrukt ( sorry).
Nooit weer van deze slakjes gezien.
Maar de kap-slakjes zijn er nog steeds.
Dus denk niet dat ik teveel voer eigenlijk.
 
Elke dag een deel doen en dat volhouden en niet teveel voeren.

Haha ja 🙂
Ik doe dit nu dus al bijna twee weken en nog steeds komen er elke dag meer bij.
Net of het platdrukken averechts lijkt te werken,....hoe meer ik plat druk, hoe meer erbij lijken te komen.
 
De naam die je gebruikt ken ik niet. Bedoel je Planorbis arnoldi?

Als dat zo is, die zijn erg taai.

Ik heb nog niet iets gelezen wat daar goed tegen helpt. Als je ze dooddrukt tegen het raam geef je in principe meer voor voor nieuwe slakken.

Bii ons werden ze veel minder toen onze posthoornslakken bij de bak in kwamen. Misschien kwam het ook gewoon doordat de bak beter ging draaien.

Inmiddels hebben we ze niet meer en ik vind dat jammer. Ik heb begrepen dat ze ook algen eten die andere slakken niet eten.

Succes ermee.
 
De naam die je gebruikt ken ik niet. Bedoel je Planorbis arnoldi?

Als dat zo is, die zijn erg taai.

Ik heb nog niet iets gelezen wat daar goed tegen helpt. Als je ze dooddrukt tegen het raam geef je in principe meer voor voor nieuwe slakken.

Bii ons werden ze veel minder toen onze posthoornslakken bij de bak in kwamen. Misschien kwam het ook gewoon doordat de bak beter ging draaien.

Inmiddels hebben we ze niet meer en ik vind dat jammer. Ik heb begrepen dat ze ook algen eten die andere slakken niet eten.

Succes ermee.

Ik bedoel de Acroloxus lacustris

In deze link staan ook foto's:
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1171&tab=3&image=1589
Screenshot_20191128-133604_Chrome.jpg

Screenshot_20191128-133742_Chrome.jpg

Bron: akvaforum.no
 
Die ken ik niet, en daarmee kan je alles wat ik zei schrappen, sorry 🙂

Wat ik er over lees is dat deze wel zouden reageren op verschillende middelen in elk geval. Sterkte ermee.
 
Denk niet dat minder voeren voor de oplossing gaat zorgen.
Dus denk niet dat ik teveel voer eigenlijk.

Denk het wel....en weet het vrijwel zeker (aangezien 99% van de mensen teveel voert....)

Een slakkenplaag ontstaat alleen bij een teveel aan voer/onopgeruimde rotzooi. Wil je een slakkenplaag bestrijden dan zul je zeker tijdelijk moeten kijken naar: (veel) minder voeren (geef de vissen niet meer dan ze in 1 a 2 minuten per dag opeten. Verwijder alle dode bladeren, planten en ander afval. Verwijder daarnaast zoveel mogelijk slakken handmatig of met een slakkenval.

Een gezond aquarium bevat overigens een "normale" hoeveelheid slakken, die ruimen te troep op en houden de bodem luchtig. Het toevoegen van botia's raadt ik zeker af....dat brengt andere problemen met zich mee en lost de oorzaak niet op.....lees: teveel voer voor slakken wat niet meer wordt opgeruimd omdat er geen slakken meer zijn.
 
Helena's eten die wel op, maar wees gerust, zodra er minder te eten is, dan sterven die vanzelf wel uit.

Heb geen angst voor waterwaarden, of ze nu gewoon op de bodem rotten als je ze dood drukt, of ze worden door je vissen opgegeten, dat geeft dezelfde afval uiteindelijk.

Gewoon even uit zitten, en dat komt goed.
 
Denk het wel....en weet het vrijwel zeker (aangezien 99% van de mensen teveel voert....)

Een slakkenplaag ontstaat alleen bij een teveel aan voer/onopgeruimde rotzooi. Wil je een slakkenplaag bestrijden dan zul je zeker tijdelijk moeten kijken naar: (veel) minder voeren (geef de vissen niet meer dan ze in 1 a 2 minuten per dag opeten. Verwijder alle dode bladeren, planten en ander afval. Verwijder daarnaast zoveel mogelijk slakken handmatig of met een slakkenval.

Een gezond aquarium bevat overigens een "normale" hoeveelheid slakken, die ruimen te troep op en houden de bodem luchtig. Het toevoegen van botia's raadt ik zeker af....dat brengt andere problemen met zich mee en lost de oorzaak niet op.....lees: teveel voer voor slakken wat niet meer wordt opgeruimd omdat er geen slakken meer zijn.

Helemaal mee eens.. een teveel aan voeding is veelal de oorzaak van een 'slakkenplaag'.. al zijn er soms uitzonderingen.. in de zomerperiode zie ik vaak ook net effe wat meer slakken dan anders, misschien dat de hogere temperaturen ze tot vermeerderen beweegt.. maar nooit problematisch eigenlijk. Dan maar wat 'uitscheppen' lost het wel weer op.. (die gaan dan door de bami).
Meestal voeren aquariumhouders inderdaad teveel..
Rustig aan, geduld, voer een vast-dag in bv.. (tenzij je jongbroed hebt), zelf voer ik mijn visjes 4/5 dagen per week.. schep af en toe wat slakjes uit tijdens onderhoud.. en wacht af.. en realiseer je dat de aanwezigheid van een redelijke populatie slakjes je aquarium alleen maar goed zal doen.
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan