Slakveilig ontwormen


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Ik wil mijn bak een kuur tegen parasitaire wormen geven maar ik ben niet zo heel bekend met de opties die er zijn. Ik weet bijv. dat flubenol werkt tegen wormen maar ook tegen slakken en dat wil ik nou net weer niet. Ik heb ongelofelijk veel slakjes in mijn bodem zitten en ik denk dat de vervuiling niet te overzien valt als die allemaal in een keer afsterven. Dus mijn vraag: weet iemand een manier om de bak te ontwormen zonder "collateral damage"?
 
Moet je dan niet eerst kijken welke wormen je hebt? en dan specifiek daar iets voor zoeken dat slakveilig is. Er zijn zoveel medicijnen.
Of wil je preventief e.e.a. toevoegen?
 
Moet je dan niet eerst kijken welke wormen je hebt? en dan specifiek daar iets voor zoeken dat slakveilig is. Er zijn zoveel medicijnen.
Of wil je preventief e.e.a. toevoegen?
Ja dat zou inderdaad beter zijn, maar het is meer preventief. Heb het idee dat er iets speelt maar ik kan niet echt vinden wat. Daarom wil ik dus ook niet zo'n groot risico lopen met de slakken enzo.
 
Tsja, ik zou dat toch afraden. Want dan kun je wel van alles gaan toevoegen. en hoe weet je dan wanneer 'het' over is.

Zijn er bepaalde symptomen?

Ik heb een tijd terug Sera Nematol gebruik tegen cammalanus wormen, daar hadden de slakken geen last van.
 
Tsja, ik zou dat toch afraden. Want dan kun je wel van alles gaan toevoegen. en hoe weet je dan wanneer 'het' over is.

Zijn er bepaalde symptomen?

Ik heb een tijd terug Sera Nematol gebruik tegen cammalanus wormen, daar hadden de slakken geen last van.
Een tijdje terug problemen met mijn corydoras waar mogelijk een parasitaire oorzaak achter zat. Zo nu en dan verdwijnen er visjes (waarvan ik later soms de lijkjes terug vind). Maar het meest duidelijke symptoom was met een maanvis die vanmorgen is overleden. Het diertje had een klein sneetje opgelopen in het gezicht, wat normaal prima zou moeten genezen. Dat gebeurde niet doordat het water was vervuild (ongelukje met huisgenootje en teveel voer...). Dat werd dus een lelijke wond en daarnaast kreeg hij een hele dikke buik. Heel veel witte draderige ontlasting. Vanmorgen is hij overleden en ik zag een rood streepje bij zijn poeperd dus ik zit echt aan wormen te denken. En daarnaast aan Flagellaten maar daar behandel ik nu al tegen.

Ik heb het idee dat steeds als hun weerstand ietsje omlaag gaat, parasieten meteen hun kans pakken. Is ook niet helemaal ondenkbaar want ze krijgen regelmatig diepvries en levend voer.
 
Klinkt dus als Cammalanus. Komt tegenwoordig veel voor. Rode worm uit de anus en witte draderige ontslasting horen bij de verschijnselen. Kijk maar eens goed naar de andere vissen of daar ook geen (puntjes van) wormen uitkomen.
Ik heb er veel vissen door verloren, maar Nematol hielp uiteindelijk. Bij mij werden de Cory's (heb er 25) echter nooit aangetast door deze wormen en alle andere vissen wel.
 
Klinkt dus als Cammalanus. Komt tegenwoordig veel voor. Rode worm uit de anus en witte draderige ontslasting horen bij de verschijnselen. Kijk maar eens goed naar de andere vissen of daar ook geen (puntjes van) wormen uitkomen.
Ik heb er veel vissen door verloren, maar Nematol hielp uiteindelijk. Bij mij werden de Cory's (heb er 25) echter nooit aangetast door deze wormen en alle andere vissen wel.
Gelukkig was het tot nu toe alleen zichtbaar bij deze vis, maar waar er 1 zit, zijn er meer. Het zal wel flink opspelen wanneer het imuunsysteem een klap heeft gehad. Bedankt voor het advies!
 
eenmaal cammalanus in je bak kun je er vanuit gaan dat alles en iedereen besmet is in de bak. Helaas. Maar sommige vissen kunnen er wat beter tegen en leggen niet gelijk het loodje.
Succes, goed de boel observeren!
 
Ik weet niet hoe groot je bak is... Als je t.z.t. flubenol nog zou willen gebruiken, kun je er een middagje voor uittrekken om zoveel mogelijk slakjes uit te vangen. :juggle:

Hier hebben de posthoornslakjes een meervoudige (overigens niet op hen gerichte) behandeling met flubenol gewoon overleefd. Ik lees ook op internet dat niet alle slakken er even gevoelig voor zijn.
 
Ik weet niet hoe groot je bak is... Als je t.z.t. flubenol nog zou willen gebruiken, kun je er een middagje voor uittrekken om zoveel mogelijk slakjes uit te vangen. :juggle:

Hier hebben de posthoornslakjes een meervoudige (overigens niet op hen gerichte) behandeling met flubenol gewoon overleefd. Ik lees ook op internet dat niet alle slakken er even gevoelig voor zijn.
Flubenol werkt niet tegen camelanus
 
Flubenol werkt niet tegen camelanus
Dat zeg ik ook niet. :) Flubenol is in sommige gevallen een optie, en ik ging op die optie in omdat er nog geen duidelijkheid bestaat over wat de vissen van TS mankeren. Dus wie weet komt het middel nog aan bod en dan gaan er mogelijk niet zoveel slakken dood als werd gevreesd.
 
Ik zou levamicil adviseren van manaus.
Die wordt ook veel gebruikt inderdaad. Bij mij werkte het niet (genoeg). Het schijnt dat vissen tegenwoordig vaak preventief met dit middel behandeld worden en mogelijk zijn de wormen er resistent tegen geworden.
 
Heb je de behandeling juist uitgevoerd, het is nogal een omslachtige bewerking en neemt veel tijd in beslag, ik heb een kuur met levamicil zelf 9 weken geleden gedoseerd en ben gewoon erg positief, resistentie ontstaat vaak na het behandelen met het zelfde product, dit mag niet meer als 3 x achtereen herhaald worden.
gr, bert
 
Je bedoelt het opzuigen van de wormen?
Ja dat is bij mij onmogelijk omdat ik een Hollandse plantenbak heb.
 

Terug
Bovenaan