Slang ;O welke slang?


S

storm337

Guest
Hallo allemaal, ik ben de laatste tijd nogal inactief geweest op dit forum, omdat ik gestopt ben met het houden van aquaria, eerst zat ik te denken aan luipaard gekko's maar dat past toch niet echt bij me, toen dacht ik aan slangen.. wat is een slang die best veel word verkocht, die niet giftig is, en niet te aggresief, ik heb heel het internet afgespeurd.. niks gevonden..
vandaar dat ik jullie hulp vraag =)

Alvast bedankt, Storm
 
Ik weet het.... een tuinslang! ;)

Volgens mij bedoel jij iets van een rattenslang oid maar vergis je niet in de verzorging van slangen hoor want komt aardig wat bij kijken ook.
 
In het verleden heb ik een rattenslang gehad. Ze zijn niet zo agressief, als jij maar rustig bent en geen onverwachte bewegingen gaat maken etc. Maar net wat Seabait zegt, laat je eerst goed informeren en lees veel op het internet, want iedere slang heeft veel verzorging en kennis nodig.
 
Ik heb ervaring met een rattenslang heb er jaren een gehad , je hebt ze in vele kleuren. Wat ze erg lekker vinden zijn levende muizen om op te smullen , ook vinden rattenslangen een badje erg lekker. Een rattenslang is een beginners slang , en kan best wel oud worden. ik zelf had een bruine. Ook zijn ze makkelijk hand tam te maken (ik rende altijd achter mijn moeder aan die was er bang voor). Ze houden van hout en plantjes om lekker tussen te zitten.
 
Maar hoe groot worden ze? en wat is naar jullie mening de beste optie?
Ik kan mischien wel goed met dieren omgaan, maar ik ben ook pas 13 he ;p
 
Kameleons zijn ook hele leuke beginners reptielen , die heb ik ook gehad , een rattenslang is erg leuk hoor ik was dol op het diertje hij had wel een orginele naam haha Snake.. Die van ons was een meter of anderhalf misschien zelfs twee.
 
Denk dat een rattenslang een goeie optie is om mee te beginnen . die worden rond de 1,4m max en zijn niet erg dik . je hebt ook wel kleinere visetende slang zoals een Thamnophis waar ook weer veel kleuren en maten van zijn . Een koning/melk slang kan je ook wel mee beginnen maar die zijn vaak wat happeriger en zijn in het algemeen moeilijker tam te krijgen . Zal als ik jou was beetje op youtube kijken naar slangen en kijken welke je echt mooi vindt en je hoeft niet altijd met een beginnersslang te beginnen zolang je je maar goed inleest.
 
Dat sowieso 'goed inlezen' maar waar.. :s en ik wil weten wat de kleinste soort is..die gehouden wordt..
 
storm337 zei:
Maar hoe groot worden ze? en wat is naar jullie mening de beste optie?
Ik kan mischien wel goed met dieren omgaan, maar ik ben ook pas 13 he ;p

Dan eerst eens goed nadenken,of jij die wel kan verzorgen.
 
Inlezen over slangen kan je met caresheets via google , en ook op youtube maken veel mensen filmpjes over hoe je je slangen moet huisvesten . De kleinste soorten die gehouden worden en die niet giftig zijn is na mijn inzien een Thamnophis sommige ondersoorten worden maar 70 cm of soms nog kleiner het lijkt misschien lang maar dat valt er mee
 
hazelwormen zijn ook wel mooie dieren maar verstoppen zich veel dat is wel jammer
 
Seabait zei:
Misschien is een Hazelworm wel wat? wordt ook niet zo groot...

Tja, jammer.

Ten eerste is dat geen slang maar een hagedis en ten tweede is het in Nederland en Belgi� een beschermde soort die niet mag worden gevangen, in gevangenschap gehouden of gedood.

Maar dat weet jij natuurlijk ook wel :juggle:

En wat noem je niet groot ?? Hij kan toch best 50 cm worden

Deze kwam ik ooit eens tegen
8Ff0aq67DvUGr9WXPUw28_2MYa429C0r.jpeg
 
Net een slang toch?! ;) wist alleen niet dat ze beschermd zijn en wil hier dus niet aanmoedigen om zulke dieren te vangen oid natuurlijk!
 
storm337 zei:
Hallo allemaal, ik ben de laatste tijd nogal inactief geweest op dit forum, omdat ik gestopt ben met het houden van aquaria, eerst zat ik te denken aan luipaard gekko's maar dat past toch niet echt bij me, toen dacht ik aan slangen.. wat is een slang die best veel word verkocht, die niet giftig is, en niet te aggresief, ik heb heel het internet afgespeurd.. niks gevonden..
vandaar dat ik jullie hulp vraag =)

Alvast bedankt, Storm

Ik kan je Thaise rattenslangen (Elaphe taeniura) van harte aanbevelen, en ook de Elaphe obsoleta quadrivittata.

Beide zijn rattenslangen, net wat anders dan de gewone ratten/korenslang, en wat groter (vooral de Thais die ik heb gehad waren aan de maat). Handtam te krijgen, niet lastig met voeren (mijn thai aten rustig halve ratten enz die al > 1 dag dood waren), geen stresskippen.

Bijvoorbeeld een koningspython is een stresskip, die eet rustig maandenlang niet na wat stress. Mocht je er toch 1 willen ga dan absoluut voor een nakweek, geen wildvang. Gebeten worden door zo 1 is overigens echt niet leuk...

Als je makkelijk aan veel goudvissen/kikkers oid kunt komen dan kan ik je ook Nerodia erythrogaster aanraden, 2 hiervan heb ik met veel plezier verzorgd. Een vis/amfibie-etende slang als deze vergt wel wat meer schoonmaak werk dan muizeneters. Ik liet de mijne soms gewoon log in het aquarium, ga je eigen goudvissen maar vangen :D Ze aten overigens ook dode visjes, mits de eerste die ik voerde wel levend was.
 
Thaise ratteslangen raad ik niet echt aan voor beginners omdat veel examplaren nogal bijterig kunnen zijn , je hebt geluk als ze helemaal tam zijn . Een gewone rattenslang lijkt me toch het beste voor beginners . Misschien een keer leuk om naar een reptielenbeurs te gaan ? daar zie je ze in het echt en daar is ook genoeg informatie te vinden en zie je ook een beetje de slangen waar je makkelijk aan kan komen zonder een jaar lang het internet af te speuren .
 
Sharon_xx zei:
Kameleons zijn ook hele leuke beginners reptielen , die heb ik ook gehad , een rattenslang is erg leuk hoor ik was dol op het diertje hij had wel een orginele naam haha Snake.. Die van ons was een meter of anderhalf misschien zelfs twee.


Volgens mij worden kameleons niet aangeraden als beginners reptielen. De meeste worden erg groot, hebben dus ook een groot terrarium nodig.

http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?t=346
 
Christine86 zei:
Sharon_xx zei:
Kameleons zijn ook hele leuke beginners reptielen , die heb ik ook gehad , een rattenslang is erg leuk hoor ik was dol op het diertje hij had wel een orginele naam haha Snake.. Die van ons was een meter of anderhalf misschien zelfs twee.


Volgens mij worden kameleons niet aangeraden als beginners reptielen. De meeste worden erg groot, hebben dus ook een groot terrarium nodig.

http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?t=346

Dat, en ze zijn heel erg gevoelig en lastig om goed te laten eten en drinken. Ik zou kameleons eerder scharen onder 'voor ver gevorderden reptielenhouders'.
 
Misschien is het leuk voor je om naar Vivarium te gaan dit jaar...

Andere jaren waren er ook slangen te vinden en ik denk dat er wel mensen bij de stand zijn die je een goed advies kunnen geven
 
In mijn ogen bestaat er niet zoiets als �beginnersslangen� Of eender welk ander dier. Je zal je moeten verdiepen moeten voorbereiden en je afvragen of je de zorg wel op kunt brengen.

Slangen zijn in het algemeen genomen eigenlijk helemaal geen �moeilijke� huisdieren. eigenlijk. Aan aquaria heb je doorgaans meer werk dan aan een slang in zijn terra.

Een slang �handtam� maken moet je in mijn ogen niet willen het zijn geen knuffeldieren en al helemaal geen dieren om mee te gaan lopen �showen�. veel soorten reageren er ook niet echt lekker op en kunnen er gestrest van raken. Dankan d eboor aanzijn naast verzorgings factoren is stress bij reptielen het grootste risico.

Gutatta Gutatta (ik kan me in de naam vergissen) wordt veel door first timers gehouden en is indd wel wat robuuster dan anderen Elaphe soorten vind ik zelf ook nog wel geschikt maar zoals gezegd met het begrip �beginners dier� heb ik wel wat moeite.

Ik heb zelf een jaar of 10-12 Slangen gehouden. Met name Lampropeltissen en een Python Regius. Met de laatste had ik best geluk de mijne was een echte hongerbak. Mijn Lampro triangunum abnorma (helaas nooit een man bij gevonden) Was een minder makkelijke dame had een periode van 8-10 weken swinters dat ze niks wilde. Heb ik nooit aan dode prooien kunnen wennen Mevrouw wilde uitsluitend eigen slacht muizen. En een humeur als een valse schoonmoeder. De beet van die dieren stelt dan wel gelukkig niks voor kwa pijn of schade maar ze was soms wat lastig los te krijgen het is een beetje een klap dicht en vasthouden/kauwen verhaal.

Ik kan me niet herinneren dat er een dag voorbij ging (je moet toch dagelijks vers water voorzien) dat ze geen poging waagde. Ze probeerde het zelfs geregeld door het glas heen.

HEt verschild en zelfs bij een als rustig te boek staande soort kun je pech hebben sommigen individuen van een �moeilijke� blijken easy going etc.
 
Sharon_xx zei:
Kameleons zijn ook hele leuke beginners reptielen , die heb ik ook gehad , een rattenslang is erg leuk hoor ik was dol op het diertje hij had wel een orginele naam haha Snake.. Die van ons was een meter of anderhalf misschien zelfs twee.

Beginners reptielen?! Kameleons zijn absoluut geen beginners reptielen...

On topic,

Korenslang / rattenslang is inderdaad een niet zo'n lastige soort.
Maar zoals bij alle dieren is goed inlezen! Een absolute must...
 
Beginners slang vind zo woord..goed in lezen is vooral belangrijk ongeacht de soort. Raad wel aan niet meteen met een te grootte slang te begin en liefst als baby bij een goede kweker kopen.

Is natuurlijk moeilijk te zeggen welke soort bij jou past toch persoonlijk.

En kameleons zijn verweg van beginners hagedissen. Denk eerder aan luipaard gecko of baardagaam.

Heb zelf jaren met slangen gewerkt en gekweekt hobby matig en respect is iets wat je voor reptielen moet hebben
 
En langstaart hagedissen worden dacht ik ook niet zo groot en zien er erg leuk uit doordat ze zo lang zijn hebben ze wel wat van kleine slangetjes weg.
Slangen vind ik juist niks vorige keer bijna door 1 gebeten.
 
jenee98 zei:
En langstaart hagedissen worden dacht ik ook niet zo groot en zien er erg leuk uit doordat ze zo lang zijn hebben ze wel wat van kleine slangetjes weg.
Slangen vind ik juist niks vorige keer bijna door 1 gebeten.

Zijn hele leuke hagedisjes! Let wel dat ze niet te vochtig zitten, want dan kwijnen ze binnen no time weg ;)
 

Terug
Bovenaan