Wat is er nieuw

Slangen reinigen: hoe vaak doen jullie dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Plankje
  • Startdatum Startdatum
P

Plankje

Guest
Beste aquarium-vrienden 🙂, vandaag maar weer eens de slangen van mijn filter (JBL e401) schoongemaakt, de slangen zit grotendeels in een donkere kast en achter het aquarium, na zo'n 3 maanden waren ze best wel weer vies. Er kwam allemaal donkerbruine smurrie uit en ik merkte ook dat de stroming verminderd was in mijn aquarium.

Is het normaal dat ze best snel vies zijn - althans ik vind het snel - of voer ik bv stiekem toch nog teveel en kan het daardoor komen?

Meestal komt er gwn een laagje in en dat is het, slangen zullen niet dicht slibben
Maar ik deed het meestal om de 3-6 maanden

Ik deed het nooit.

Als je 10cm van je normale slang hebt, sneed ik em daar door. Drukte er een grotere slang overheen en dat was dan de uit of inlaat. Wees eerder bang voor knikken.

Het korfje wordt wel vaak vies merk ik.

Dat is idd niks geks,doe ze hier ook regelmatig schoonmaken wat behoorlijk stroming oplevert.
Zal iets van bacteriën en alg zijn.

Wanneer ik zin heb, stroming zal er niet snel minder van worden. Ookal zal een 12/16 slang eerder dicht gaan zitten dan een 16/22

Ik heb de JBL e701, en ik maak de slangen elke twee maanden schoon. Gewoon even de onderkant afsluiten, aan de bovenkant (dus bij de uitstroom) losmaken, borsteltje erdoorheen, emmertje eronder houden en je vuile water erin laten stromen. Kost je misschien hooguit 15 min.

Ik doe het ook meestal zo eenmaal per 3 maanden en waaruit de troep bestaat weet ik niet. Het is altijd bruinig net als ik hier al lees.

Elke 2/3 maanden. Maar eigenlijk alleen de afzuigslang.
De bruine smurrie in de slangen heeft volgens mij geen nadelige invloed op de stroming. Echter, plukjes hiervan laten na een tijdje los, en dat komt in het filter terecht. Gevolg; als ik mijn slangen niet bijhoud, dan moet ik vaker het fijne filter van mijn pomp vervangen/schoonmaken.

Veel hangt ook af of je slangen licht krijgen of niet is mijn ervaring.

Ik gebruik zo'n borstelset van eheim. Ongeveer elke 3 maand haal ik er de troep uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan