Wat is er nieuw

Slangen vervangen voor PVC

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RicoF
  • Startdatum Startdatum
R

RicoF

Guest
Goedemiddag,

Ik wil op de korte termijn de slangen van mijn filter gaan vervangen voor PVC. De vorige eigenaar had al een gedeelte gedaan maar naar mijn idee remmen de knietjes die gebruikt zijn teveel af.

Het gaat om een Eheim 2073 met 22/16 slangen. Het gebruik van knietjes kan ik niet helemaal voorkomen dus vroeg ik mij af of ik het remmende effect van de knietjes enigszins kan beperken door te gaan werken met 20mm PVC?

Of is het misschien verstandiger om gewoon twee aansluitsets van Eheim te kopen?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Groeten Ricardo
 
Ik vraag me af wat het voordeel is van pvc vergeleken met de gewone slangen?
 
Geen licht > veel minder snel dichtslibben
 
Had ik zelf ook kunnen bedenken... :juggle: 😉
 
Je was toch gewoon even aan het checken of anderen het ook wisten 😉
 
Handig, dat wist ik niet 😛
 
Mascha&Ivo zei:
Je was toch gewoon even aan het checken of anderen het ook wisten 😉

Haha jazeker,was weer ff een test! 😎

maar... als er wat met de buizen is wat vervuiling en verstopping betreft ben je volgens mij toch weer beter af met slangen want dat lijkt me net ff wat makkelijker om die te reinigen.
 
Dat lijkt me ook. Stel je hebt een pvc buis met knietjes dan krijg je daar niet zomaar een ragertje doorheen.
 
als schoonmaken nooit nodig is maakt het ook niet uit dat je er geen raggertje doorheen krijgt 😉

Ik lees bijna uitsluitend lovende woorden over PVC. Of en hoe vaak schoonmaak nodig is, geen idee, moet een ervaringsdeskundige maar eens vertellen.

~ Ivo
 
Die knietjes zijn sowieso niet ideaal wat de ts al aangeeft,allemaal weerstand en mogelijk punten van vervuiling.
Zal uiteindelijk toch ooit wel aanslag in het pvc gaan zitten en hoe kleiner de diameter hoe sneller de negatieve invloed van vervuiling op de doorstroming zal zijn.
Bij doorsnee filters zou ik zelf geen pvc nemen en enkel met pvc gaan werken vanaf minimaal 25mm bv.
 
Ik doe het nooit meer. Pvc buizen zijn 1 grote bron van rotzooi, zeker met wat knietjes ed.

Bij het aan en uitzetten van de pomp hing mijn bak na schoonmaken altijd vol met oranje bruine stukken rotzooi.

Na de pompkop gereinigd te hebben zoals Bertus aangaf, kon het nergens anders meer aan liggen.

De buizen zaten hartstikke vol.

Als je het wil doen, zorg dan dat je het zo maakt dat er niet meer dan 1 knie inzit, en dat de aansluiting
van de pomp op de buizen, niet zoals bij mij door een slim koppelstuk gaat wat vele malen kleiner is.

Kijk maar eens in mijn album, misschien begrijp je dan wat ik bedoel.

Heb de buizen nu doorgezaagd, en weer gewoon slangen gebruikt.

Geen licht en dus minder kans op aanslag gaat dus niet op hier.
 
ER zijn bochten,en er zijn Bochten.
Geen knietjes in zetten.

Met een 90 graden bocht stroomt het beter door.
Druk PVC - Bocht 90� Druk PVC - Bocht 90�



20mm 2,90 1,58
25mm 3,30 1,76

https://www.vijverstunt.nl/ -

Schoonmaken? Koper of metaaldraad met een prop eraan.

Voor het opstarten een zakje voor de uitstroom Goed vast zetten.
 
Bertus zei:
ER zijn bochten,en er zijn Bochten.
Geen knietjes in zetten.

Met een 90 graden bocht stroomt het beter door.
Druk PVC - Bocht 90� Druk PVC - Bocht 90�

Kan aan mij liggen maar een knietje is toch een 90 graden bocht?
 
webhond zei:
Kan aan mij liggen maar een knietje is toch een 90 graden bocht?
Ja een nee. 😀 Een knietje houdt de stroming meer tegen dan een bocht van 90�. Een bocht is "vloeiender".
Knietje;
3b8245a23a786169eee64d6b955520e6.JPG


Bocht;
AGH1qFR3lZQBY63r3y5fxdSXU4jmlB99.jpeg
 
Haha volgens mij ook,noemen ze ook geen bocht maar een hoek 😉
Bedoel je 2 keer 45 graden B?

Ah,techno Lex geeft uitleg! :thumbs:
 
En daar ging het bij mij al fout, ik had knietjes.
 
Ja, dat loopt vol,me blaadjes of wat,en gaat dichtzitten.
Om daar wat door heen te steken,gaat niet.
 
Ik heb ook gewoon knietjes gebruikt, maar geprobeerd met zo min mogelijk.
 
De electricien zal ook bochten gebruiken, geen knietjes, daar krijgt hij zijn draden niet door getrokken.
Met bochten wel.
Weet ik van mij zelf.
Dubelle woning zelf bedraad,alles nieuw.
 
Ik wil proberen zo min mogelijk knietjes te gebruiken maar ik heb niet de ruimte om alles met bochten te doen. Ik denk dat een knietje misschien twee of 2,5cm is en een bocht al snel 5 cm....

Is het wel verstandig om een maat groter te nemen als de standaard 16mm van Eheim?
 
Ja, waarom niet?
Stroomt beter door,he.
Ben je p het punt dat je de bak in gaat,ga je over op Eheim.
Kan je verder daar de rest van gebruiken.

Bedenk wel dat je er dan bij een knietje geen veer door heen krijgt.
En 90 % kans op verstopping.

Teken het eerst uit,wat je wilt. en 5 cm ? moet toch kunnen.
Anders eheim Bocht die je in de bak hangt, dan buiten een bocht haaks daarop.

Maar,over welke lengte pijp heb je het?
 
Ik gebruik altijd knietjes , dat gaat echt niet dichtzitten bij mij (hoe kan er trouwens een blaadje in je buizenstelsel komen ?)
Voor pompen vanaf 1000 l/h zou je best 20mm gebruiken .
 
Het gaat om een juwel rio 240 dus veel lengte is het niet. Morgen ga ik het op mijn gemakje is uittekenen.

Het filter is een Eheim 2073 dus 1050 l/u in theorie.
 
erwin2 zei:
Ik gebruik altijd knietjes , dat gaat echt niet dichtzitten bij mij (hoe kan er trouwens een blaadje in je buizenstelsel komen ?)
Voor pompen vanaf 1000 l/h zou je best 20mm gebruiken .

Zuigt gewoon naar binnen,hoor.
 
Het is maar net hoe je het systeem in elkaar steekt .
In het leidingwerk bij mij kan geen grof vuil doorheen omdat de pomp altijd op het laatste gedeelte van filtering staat .
Ik heb nergens aanzuigkorven .
Alles loopt via een groot oppervlak de filters binnen en dan over blauwe matten .
Filters worden ook enkel belast met fijn vuil , grof vuil ken ik niet .
 
A,zo.


Bij mij hangt hij in de hoek,5 cm boven de bodem.
Is toch een idee,om achter een matt te hangen.
 
Ik wilde ook pvc maar heb alsnog donkeren slangen gebruikt. mijn pomp draait zo al 7 maanden zonder ook maar 1 alg en zonder dicht slibben. en ik heb de grootste smeerlappen in me vijver rond zwemmen. misschien begrijp ik het niet goed, maar zou je pvc pijpjes ook nog om andere reden gebruiken buiten de alg?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan