edit: Het zijn de bacteriën en schimmels die het 'eventueel' aanwezige metaal overleven (gelukkig mensen ook).
Dat sluit nog steeds niet uit, dat er enige metalen op kunnen lossen. ...
... Dus om bovenstaande naar het rijk der fabelen te sturen vind ik ZEER kort door de bocht. ...
Ik meen van wel en steun daarvoor op mijn opleiding scheikunde, kennis van kathodische en anodische bescherming, 2j ervaring in electrolytisch behandelen van metalen (o.a. sieraden) en 12j ervaring met ontwerp van pharmaceutische installaties, kennis van regelgeving en samenwerking met mensen die nog veel meer ervaring daarin hebben. De enige veronderstelling die ik maak is dat bijzonder gevoelig types bacteriën en virussen gevoeliger zijn voor metalen dan garnalen.
Ik hoor graag het argument of de basis waarop jij je steunt.
Even op mijzelf projecterend. Ik heb een nikkel allergie. En langdurig contact met metalen voorwerpen geeft irritatie. Dan heb je het over huidcontact. Dus er komen dan al voldoende nikkel ionen vrij, om irritatie te veroorzaken.
Dus er lost wel degelijk wat op.
Dit wou ik in mijn post als argumentatie eveneens aanhalen. Je beschrijft hier exact het probleem met verchroomde en vergulde sierraden (goudlaag is nog dunner en ook zachter dan chroomlaag). Als je een ketting van echt rvs zou dragen, dan zou je geen enkele irritatie hebben.
Spullen die men koopt via Aziatische websites en beweren in rvs te zijn, liegen misschien niet, maar gebruiken een sterk minderwaardige rvs die in Europa of de VS niet gebruikt wordt. Die dingen gaan sneller roesten. Of dat voldoende is om invloed te hebben (indien men zijn waterwissels respecteert) betwijfel ik, maar dat is slechts intuïtief.
Zink is zowat het snelst roestende metaal en juist daardoor beschermt het alle andere metaal dat er mee in contact staat. Zinkoxide is bovendien niet hard en lost op in water. Een verzinkte klem houd het dan ook niet lang uit in een aquarium. De blauwe of gele laag die je op verzinkte stukken ziet ontstaat door een behandeling met een product waar chroom in zit en dus weer het zink min of meer beschermt tegen wat schade.
Trouwens hoe zachter het water hoe makkelijker de oxidatie gaat. Osmose water is zeer agressief (daarom gebruikt men rvs voor die installaties) hoewel het helemaal niet zuur is. Osmose water mag je zelfs niet drinken want het ontzilt je lichaam en binnen enkele uren zit je op de pot.
En, uiteraard, zeewater bevat zeer veel chloriden en is dus helemaal nefast voor rvs (al zijn er uitzonderingen zoals 316Ti dat ook titanium bevat).