Wat is er nieuw

Slangenklem roest submerse

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Hallo,

Gisteravond mijn pomp en slangen in mijn sump schoongemaakt. De slangen had ik bevestigd met slangenklemmen die ik eerder bij mijn externe filter gebruikt had (dus op het droge). Deze waren nu echter helemaal verroest.

Het moet toch geen probleem zijn dat deze verzinkte klemmen permanent onder water zitten ?

voer vissen kan een beetje roest geen kwaad.

maar of het voor garnalen heel fijn is :S

anders beter gewoon vastzetten met een tie-wrap

maar of het voor garnalen heel fijn is :S

anders beter gewoon vastzetten met een tie-wrap

De garnalen in die bak gingen de laatste tijd juist als de brandweer :daisy:

Ik zie dat er ook RVS slangenklemmen zijn. Misschien dat ik dat maar ga proberen. Tyraps zijn zo lastig los te krijgen tijdens onderhoud. Toch bedankt voor de tip!

Je hebt ook slangenklemmen van kunststof.

RVS slangenklemmen

Ik weet toevallig dat RVS met zuur water, zoals bij een ph verlagende bodem, ook stoffen afgeeft wat schadelijk kan zijn. Ik heb een keer een rvs vorkje in de nano gedaan met een ph van 6 en binnen notime gingen er een aantal hemelen. Uit mn hoofd gedaan zitten daar zware metalen in wat juist heftiger reageert met een lage ph.

Ik weet toevallig dat RVS met zuur water, zoals bij een ph verlagende bodem, ook stoffen afgeeft wat schadelijk kan zijn. Ik heb een keer een rvs vorkje in de nano gedaan met een ph van 6 en binnen notime gingen er een aantal hemelen. Uit mn hoofd gedaan zitten daar zware metalen in wat juist heftiger reageert met een lage ph.

Wow! Daar had ik dus nog nooit van gehoord! Goed dat je het hier even zegt!

Ja ik ben door dat vorkje met komkommer enkele TB verloren en wist niet dat een vork van RVS problemen kon geven. Maar dat kreeg ik te horen van een ander lid met meer chemische kennis.

Ja ik ben door dat vorkje met komkommer enkele TB verloren en wist niet dat een vork van RVS problemen kon geven. Maar dat kreeg ik te horen van een ander lid met meer chemische kennis.

:daisy:

Mijne zitten ook dikke bloemkolen op..
zolang het maar op de slangenklem blijft zitten denk ik dat het wel los loopt hoeveel er oplost in het water

Mijne zitten ook dikke bloemkolen op..
zolang het maar op de slangenklem blijft zitten denk ik dat het wel los loopt hoeveel er oplost in het water

En in die plons water van jou, maakt dat niet uit.
Maar een nano bakje met pH 6 kan het snel gaan.

Goed om te weten inderdaad! Thanx!!

Je hebt ook slangenklemmen van kunststof.

Goede tip! Denk dat ik daar maar even naar op zoek ga! Better safe than sorry :petjeaf:

En in die plons water van jou, maakt dat niet uit.
Maar een nano bakje met pH 6 kan het snel gaan.

Ja in een nano neemt de concentratie veel sneller toe natuurlijk en ik had nogal gevoelige garnalen.

Dit lijkt me zeer zeer zeer onwaarschijnlijk. Heel de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie maakt gebruik van rvs. Ook voor installaties waarin bacteriën of gisten gekweekt worden. Een ph van 3 is daar geen uitzondering.

RVS bevat 18% chroom en 8% nikkel. Vandaar dus het welgekende bestek in 18-8. De bestendigheid tegen roesten komt van de chroomoxide laag die zich aan het oppervlak vormt. Deze is harder en minder poreus dan ijzeroxide.
Het enige waar rvs zeer slecht tegen kan zijn chloriden, zelfs bij lage concentraties. Je krijgt dan putcorrosie en dat versnelt alles (meer putjes en oxidatie).

Een neveneffect van rvs kan zijn dat andere metalen die ermee contact maken sneller gaan roesten.

Blinkend bestek is GEEN rvs maar verchroomd. Daarbij kan men van eender welk metaal vertrekken. Dat krijgt dan via electrolyse een dun laagje koper, een wat dikkere laag nikkel en een zeer dun laagje chroom. De chroom vormt, net als bij rvs, een dunne chroomoxidelaag die beschermt tegen roesten. Het grote verschil met rvs ontstaat als de chroomlaag beschadigd raakt tot op het nikkel. Bij rvs zit de chroom in het metaal. Bij beschadiging oxideert het metaal, waarbij het ijzeroxide oplost en het chroomoxide een nieuwe beschermende laag vormt. Bij verchroomd bestek, dat beschadigd is tot door de verchroomde laag, ontstaat geen nieuwe beschermende laag en krijg je oxidatie die steeds verder en verder gaat.

Ik nam aan dat het om rvs vorkjes ging maar het zijn de vrij goedkope gebaksvorkjes van de Action en welk materiaal dat dan precies is dat durf ik nu niet te zeggen. Van chemische reacties heb ik dan ook gen gebak gegeten

... Van chemische reacties heb ik dan ook gen gebak gegeten

Van deze materie heb ik door mijn werk wel enig verstand en doordat ik er enig verstand van heb, mag ik mijn werk blijven doen.
Daardoor ben ik dan weer in de buurt als er iemand voor zijn verjaardag gebak meebrengt. En uiteraard heb ik daar dan van gegeten.
:koffie:

Haha, tja of het nu chroom of rvs is dat weet ik dus niet. Maar binnen 24 uur kwam er een stof af dat giftig was voor veel garnaaltjes in elk geval bij een ph van 5.9-6.

Gezien de prijzen van de Action gok ik chroom 😀

Dit lijkt me zeer zeer zeer onwaarschijnlijk. Heel de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie maakt gebruik van rvs. Ook voor installaties waarin bacteriën of gisten gekweekt worden. Een ph van 3 is daar geen uitzondering.

Dat sluit nog steeds niet uit, dat er enige metalen op kunnen lossen.
Wat voor de meeste mensen ook geen enkel probleem vormt.

Maar zeer gevoelige garnalen en een beperkte hoeveelheid water, kan al een slechte combinatie zijn.
Tevens zal de kwaliteit van een action vorkje ook geen positieve bijdrage leveren.

Dus om bovenstaande naar het rijk der fabelen te sturen vind ik ZEER kort door de bocht.

Even op mijzelf projecterend. Ik heb een nikkel allergie. En langdurig contact met metalen voorwerpen geeft irritatie. Dan heb je het over huidcontact. Dus er komen dan al voldoende nikkel ionen vrij, om irritatie te veroorzaken.
Dus er lost wel degelijk wat op.

Sieraden draag ik daarom niet. Riemen hebben een abs sluiting. En een brilmontuur is van titanium. Zo gaat het goed.

edit: Het zijn de bacteriën en schimmels die het 'eventueel' aanwezige metaal overleven (gelukkig mensen ook).

Dat sluit nog steeds niet uit, dat er enige metalen op kunnen lossen. ...
... Dus om bovenstaande naar het rijk der fabelen te sturen vind ik ZEER kort door de bocht. ...

Ik meen van wel en steun daarvoor op mijn opleiding scheikunde, kennis van kathodische en anodische bescherming, 2j ervaring in electrolytisch behandelen van metalen (o.a. sieraden) en 12j ervaring met ontwerp van pharmaceutische installaties, kennis van regelgeving en samenwerking met mensen die nog veel meer ervaring daarin hebben. De enige veronderstelling die ik maak is dat bijzonder gevoelig types bacteriën en virussen gevoeliger zijn voor metalen dan garnalen.
Ik hoor graag het argument of de basis waarop jij je steunt.

Even op mijzelf projecterend. Ik heb een nikkel allergie. En langdurig contact met metalen voorwerpen geeft irritatie. Dan heb je het over huidcontact. Dus er komen dan al voldoende nikkel ionen vrij, om irritatie te veroorzaken.
Dus er lost wel degelijk wat op.

Dit wou ik in mijn post als argumentatie eveneens aanhalen. Je beschrijft hier exact het probleem met verchroomde en vergulde sierraden (goudlaag is nog dunner en ook zachter dan chroomlaag). Als je een ketting van echt rvs zou dragen, dan zou je geen enkele irritatie hebben.

Spullen die men koopt via Aziatische websites en beweren in rvs te zijn, liegen misschien niet, maar gebruiken een sterk minderwaardige rvs die in Europa of de VS niet gebruikt wordt. Die dingen gaan sneller roesten. Of dat voldoende is om invloed te hebben (indien men zijn waterwissels respecteert) betwijfel ik, maar dat is slechts intuïtief.

Zink is zowat het snelst roestende metaal en juist daardoor beschermt het alle andere metaal dat er mee in contact staat. Zinkoxide is bovendien niet hard en lost op in water. Een verzinkte klem houd het dan ook niet lang uit in een aquarium. De blauwe of gele laag die je op verzinkte stukken ziet ontstaat door een behandeling met een product waar chroom in zit en dus weer het zink min of meer beschermt tegen wat schade.
Trouwens hoe zachter het water hoe makkelijker de oxidatie gaat. Osmose water is zeer agressief (daarom gebruikt men rvs voor die installaties) hoewel het helemaal niet zuur is. Osmose water mag je zelfs niet drinken want het ontzilt je lichaam en binnen enkele uren zit je op de pot.

En, uiteraard, zeewater bevat zeer veel chloriden en is dus helemaal nefast voor rvs (al zijn er uitzonderingen zoals 316Ti dat ook titanium bevat).

Laatst bewerkt:
Haha, tja of het nu chroom of rvs is dat weet ik dus niet. Maar binnen 24 uur kwam er een stof af dat giftig was voor veel garnaaltjes in elk geval bij een ph van 5.9-6.

Kan ook een roestwerend product geweest zijn dat er nog op zat (kwestie dat die dingen niet roesten tijdens transport of opslag) of een finterdunnen laklaag. Die producten zijn uiteraard waterafstotend en zijn er mogelijk niet volledig af gegaan door ze in een sopje te wassen.

Osmose water mag je niet drinken??? O ja?..

https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php/omgekeerde-osmose/?___store=default

http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm

http://www.aquatechnic.nl/omgekeerde_osmose_huishoudelijk.html

http://www.watercool.nl/omgekeerde_osmose.html

Mijn thee smaakt beter. En de koffiemachine vind 75% osmose ook wel erg fijn!

Cathodische en anodische bescherming heeft ook niet het eeuwige leven. Het vertraagd de oplosbaarheid.

En ik heb het over traces die oplossen!

En ook ik werk 10 jaar op een lab en Bachelor chemie!

Maar zeer gevoelige garnalen en een beperkte hoeveelheid water, kan al een slechte combinatie zijn.

Ik denk dat de gradatie zeker een rol heeft gespeeld en de TB garnalen kunnen nu eenmaal niet echt veel hebben.

Het enige waar rvs zeer slecht tegen kan zijn chloriden, zelfs bij lage concentraties. Je krijgt dan putcorrosie en dat versnelt alles (meer putjes en oxidatie).
Welke invloed heeft de gemiddelde chloride hoeveelheid, pakweg 50mg/l, van een aquarium op rvs?

Ik durf hier op geen enkele manier me over uitspreken. Ik heb geen ervaring m.b.t. rvs dat voortdurend in contact staat met aquariumwater.
Bovendien zijn er m.b.t. rvs en chloriden heel veel verschillende en afwijkende ervaringen en is het onduidelijk hoe dat komt.
Zeker is dat je er geen HCl oplossing met pH 1 moet in zetten of javel gebruikt om het te reinigen.

Chloor kan voorkomen als gebonden chloor of als vrije chloor en ook dat maakt een verschil. Vrije chloor is zeer slecht, zelfs in lage concentraties.
Stadswater bevat zeer lage concentraties chlooramines die zeer snel verdampen zodra het water met lucht in aanraking komt. Rvs in keuken- en in sanitaire toepassingen heeft er dan ook geen last van. Ook als je aardappelen kookt in zout water, gaat dat niet je kookpot om zeep helpen. Anderzijds is in deze gevallen de contacttijd met chloriden beperkt en krijgt het metaal wellicht voldoende kans om via contact met de lucht zijn oxidelaag te herstellen.

De zuurstofconcentratie in een vloeistof 'zou' dus ook een bepalende factor kunnen zijn op de weerstand tegen chloriden maar zo gedetailleerd is mijn kennis niet.
Een ander, zeer bepalend effect m.b.t. corrosie zijn micro potentialen. Deze ontstaan op een elke plaats waar er een overgang is tussen twee verschillende milieu's. Bvb. op plaatsen waar het metaal in contact is met een kunststof dichting kan zich wat vuil afzetten en is het metaal niet langer in contact met het water. Een biofilm of een stuk plant dat er tegen hangt kan tot vergelijkbare effecten leiden.
M.a.w. hier ga je enkel op praktijkervaringen kunnen afgaan en die zouden dan nog wel eens sterk van mekaar kunnen verschillen.

Ik heb weet van twee identieke rvs tanks, die op dezelfde manier (?) gebruikt werden en waar eentje na een jaar problemen had met putcorrosie terwijl de andere er na drie jaar nog geen last van had. Bovendien waren ze in 314L wat niet de allerbeste kwaliteit is.

Persoonlijk zou ik geen rvs gebruiken voor iets wat voortdurend in contact is met aquariumwater. Maar impact op de organismen in het aquarium, zelfs als de rvs aan het roesten is, lijkt me zeer zeer onwaarschijnlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan