Wat is er nieuw

Slapen betta's

• Onderwerp starter Onderwerp starter BettaFish96
  • Startdatum Startdatum
B

BettaFish96

Guest
Ze moeten steeds adem halen aan het oppervlak dus is het dan mogelijk dat ze niet slapen en dat mijn overleden betta dus eindelijk mag slapen? of slapen ze toch??

Ik had hem anderhalf jaar en hij komt uit een speciaalzaak dus weet niet hoelang ie daar had gezeten in een nasi bakje 😛

Tja dat is een goede vraag.
Ik heb ook diverse Betta s en 1 van mij slaapt vaak vlak boven bodem.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Ademhalen bij het oppervlak? Mijn betta doet dat nooit als hij slaapt. Hij slaapt in ene grotje en ik heb hem er nooit uit zien komen.
Verder zie ik hem alleen een hapje lucht nemen na het voeren en tijdens het schoonmaken, verder nooit.
Volgens mij kunnen ze prima door hun kieuwen ademen als er genoeg zuurstof in het water zit 😉

Die van mij ging om de 5 of 10 min ff naar boven en hapte en dan weer verder zwemmen. Ik heb m nog nooit zien slapen op de bodem altijd bovenin

Waarschijnlijk heb je dan een klein beetje zuurstoftekort 😉 maar jet kan ook zijn dat hij dat gewoon leuk vindt te doen.
Ik denk het laatste want volgens mij heb je best veel planten in je aquarium en een goede stroming in het water.

Marrie; labyrinthvissen ademen altijd aan de oppervlakte, dus ze zullen altijd naar boven gaan om adem te halen of wat ook kan vanuit een luchtbel. Dit kan bv in grotjes.

Betta's slapen zeker, als het donker Is, liggen ze bij mij allemaal op de bodem of hangen aan het oppervlak. Ze halen zeker adem tussendoor maar kunnen best lang met hun lucht aan. 😉 je ziet ze vaak ook rusten op bladeren of ergens op.

Ohhh bedankt voor het antwoord 🙂 Ik heb een plant met grote brede bladeren alleen heb ik die gekortwiekt want hij zat onder de algen, maar ik moet nog een nieuwe betta kopen dus dan is ie misschien weer gegroeid.

Ik ben de mijn af en toe 'kwijt'. Dan ligt hij idd achter een steen of plantje heerlijk te rusten. In het begin dacht ik dat hij dood was, maar zodra hij doorheeft dat ik voor de bak zit, komt hij eraan gesjeest, in de hoop wat te eten te krijgen 😀

Jootje67 zei:
Marrie; labyrinthvissen ademen altijd aan de oppervlakte, dus ze zullen altijd naar boven gaan om adem te halen of wat ook kan vanuit een luchtbel. Dit kan bv in grotjes.

Betta's slapen zeker, als het donker Is, liggen ze bij mij allemaal op de bodem of hangen aan het oppervlak. Ze halen zeker adem tussendoor maar kunnen best lang met hun lucht aan. 😉 je ziet ze vaak ook rusten op bladeren of ergens op.
Hoelang kunnen ze toe met de hap zuurstof want als het donker is zie ik de Betta ook niet van de bodem af naar het ooppervlak gaan voor zuurstof.

Het statement dat labyrintvissen altijd aan het oppervlak ademen is simpelweg onjuist. Het is ook uitdrukkelijk niet zo dat ze in het water niet kunnen ademhalen. Het labyrintorgaan is in feite ondersteunend. De ene soort labyrintvis maakt er weliswaar meer gebruik van dan de andere soort labyrintvis. Betta's zie je regelmatig naar het oppervlak gaan, maar kom je uit bij iets als een Sphaerichthys of Parosphromenus dan gaat het of uitdrukkelijk veel minder (Sphaerichthys) of zelfs bijna nooit (Parosphromenus) om ademhalen aan het oppervlak.

Wat betreft het punt dat een aantal leden aangeven hun Betta in het donker niet naar het oppervlak te zien gaan. Verklaring zou kunnen zijn dat 's nachts - door een rustigere levensstijl - minder behoefte aan zuurstof of het kwijt kunnen van CO2 is, zodat naar het oppervlak gaan niet per s� nodig is.

~ Ivo

Dat klopt helemaal, de channoides en albimarginata komen ook nauwelijks boven ademhalen maar behoren wel tot de labyrinthen groep.

Ze gaan op een soort winterslaap modus? weinig beweging dus weinig zuurstof nodig

niet winterslaap maar ik bedoel dat ze dus niet veel zuurstof meer gebruiken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan