Slecht groeiende planten en hoe zit het met verlichting?


Inderdaad is het spectrum wel belangrijk Ben en dat gaf ik dacht ik ook aan door te zeggen dat wel de kleur erin moet zitten die de plant verlangt en in voldoende mate.
Volgens mij is er elders al eerder een discussie geweest hoe dat zit met bv een buis van 4000K en ik meende me te herinneren dat een buis van 4000K van het ene merk een ander spectrum kan hebben dan die van een ander merk. Of dat zo is dat durf ik dan ook niet te zeggen. Ik dacht ook altijd dat 4000K gewoon 4000K is en hetzelfde licht bevat maar zover ik begreep kan de samenstelling van die 4000K per lamp wel verschillen.

Dit lees ik dan ook op de site van @Cornelius:
Kelvin
De kelvin waarde is de zichtbaar visuele kleurtemperatuur van een lichtbron. Maar zegt niets, maar dan ook helemaal niets over het spectrum van het licht
Kelvin waardes liggen vast. De samenstelling van een licht met een waarde van 4000 K is altijd gelijk! Het vertelt nauwkeurig welk kleurtemperatuur het licht heeft dat is juist, het tweede deel van de zin van Cornelis ben ik het mee eens wanneer hij bedoelt dat het niets zegt over het lichtspectrum in het algemeen. Het zegt wel iets over een bepaald spectrum van het licht! Bij bijvoorbeeld een kleurtemperatuur van 4000 Kelvin is de waarde van het totale lichtspectrum aangegeven die een lamp van 4000 K op dat moment uitstraalt.
 
Ik heb het nog eens doorgelezen en begreep dat je voedingsbodem er al een behoorlijke tijd in zit. Zou het, behalve dat de bodem mogelijk uitgewerkt is, niet zo kunnen zijn dat er sprake is van bodemrot?

Ik* gooi zomaar even iets op hoor...

*@LaLizzerd
 
Ik heb het nog eens doorgelezen en begreep dat je voedingsbodem er al een behoorlijke tijd in zit. Zou het, behalve dat de bodem mogelijk uitgewerkt is, niet zo kunnen zijn dat er sprake is van bodemrot?

Ik* gooi zomaar even iets op hoor...

*@LaLizzerd
Goed onthouden. Ik heb onlangs een andere bodem moeten nemen. Binnen een jaar op een plek bodemrot. Was een stukje dat ik niet goed kon onderhouden.
Merkte ook binnen 6 maanden al dat de voedingsbodem uitgewerkt was. Ik had ook wel erg veel planten trouwens. Op zich geen probleem, gewoon kleibollen en capsules.
Maar bodemrot na een klein jaar vond ik wel een probleem 😅
 
Ik heb het nog eens doorgelezen en begreep dat je voedingsbodem er al een behoorlijke tijd in zit. Zou het, behalve dat de bodem mogelijk uitgewerkt is, niet zo kunnen zijn dat er sprake is van bodemrot?

Ik* gooi zomaar even iets op hoor...

*@LaLizzerd

Goed onthouden. Ik heb onlangs een andere bodem moeten nemen. Binnen een jaar op een plek bodemrot. Was een stukje dat ik niet goed kon onderhouden.
Merkte ook binnen 6 maanden al dat de voedingsbodem uitgewerkt was. Ik had ook wel erg veel planten trouwens. Op zich geen probleem, gewoon kleibollen en capsules.
Maar bodemrot na een klein jaar vond ik wel een probleem 😅
Ik heb alvast even wat op internet gezocht en gelezen. Schijnt te controleren door wat in de bodem woelen (bellen uit de bodem) of bijvoorbeeld wat van de bodem hevelen met daarbij weinig water en ruiken daarna.
 
Even vertellen wat er gisteren is gebeurd. Naar een LFS gegaan dus. Mijn verhaal vertelt en gevraagd of mijn verlichting wel goed is. Gevraagd of 9000 K niet hoog is voor een plantenbak.

De verlichting kon beter zeiden ze maar is niet slecht van Juwel. Een ander merk led buis gaat idd niet vanwege de voeding die juwel gebruikt.

Een JBL solar nature met afstandsbediening zou al beter zijn door een goede, betere PAR. Doordringbaarheid in de waterlagen. Je kon er ook een extra controller bij doen om meer het dag en nacht patroon te regelen. Bij een andere LFS werdt verteld dat als je de JBL solar color had je er ook de natuur bij nodig had.

Iemand ervaring of informatie over de de JBL solar natur? Omdat dat goedkoper is dan de Heli van Juwel?

Afgesproken is om een keer met water te komen en en de plantenvoeding die ik gebruik om na te gaan wat ik nog mis.
 
Ik heb een wattenstaafje in de bodem gestoken. Zelfs ook in de voedingsbodem tot aan het glas. Eraan geroken maar ontdek daar geen probleem, achter ongeveer in het midden.
 
Een rio met multilux ;)

Nike hypervenom 1.jpg

ziet er niet slecht uit volgens me
 
Even een kleine update. Plantenvoeding is wat extra aangevuld, extra flesje Mg. Water laten testen. Extra testen gekocht.

En een echte kleine update.....
Ik zie een 1e uitgroei bij eikenbladvaren. Yaay. :pp

Edit foto 2 is beter genomen.
 

Bijlagen

  • 20210126_182135.jpg
    20210126_182135.jpg
    298.7 KB · Weergaven: 71
  • 20210126_182133.jpg
    20210126_182133.jpg
    303.2 KB · Weergaven: 81

Terug
Bovenaan