Wat is er nieuw

slecht groeiende planten.

barry.pors

Well-known member
Lid geworden
12 december 2011
beste leden,

me aquarium heeft altijd goed gedraaid tot ik 6 maanden geleden een paar planten had verplaats stuk hout eruit had gehaald, nadat ik dit gedaan had stopte de meeste planten met groeien, en sommige gingen na een paar dagen al gelijk kapot ook nieuwe planten.
ik heb de volgende dingen geprobeerd.

aquaspeccs:

Rio 180
eheim 2215
highlite juwel 48W lampen
co2

- extra filter erbij geplaats ( surfaces kimmer) had veel last van oil en vuil.
- nieuwe lampen
- voeding tabletten
- ijzer tabletten
- co2 op meerde standen geprobeerd laag tot hoog ( me co2 meter is groen)
- planten voeiding
- fosfaat vloeistof

water waardes

PH = 7
KH = 5 ( kraan water getest was met test ook 5)
GH = 8
NO2 = 0.0 ~ 0.5
NO3 = 15 ~ 20
pO4 = 1 ( fosfaast bij gevoegd )

Foto1: nieuwe plant gekocht dit was na 2dagen

foto1.jpg

Foto2: dit was het zelfde planten na 5dagen.
foto2.jpg

Foto3: me cryptocoryne krijgt gaten word slap en bleek
foto3.jpg

Ja, maar dat is niet de oorzaak.

Heb je de Cryptocoryne ook verplaatst? dat vinden ze niet altijd fijn.
Waarom dat nieuwe plantje zo snel aftakelt zou ik niet weten, welke plantenvoeding geef je, en hoeveel?

Je schrijft ook dat je nieuwe lampen hebt, is alles begonnen voor of na dat je de lampen hebt geplaatst?

@Dirk Bazuin
me fosfaat is rond de 1,5 heb verkeerd gekeken.

@Patrix
ik heb de Cryptocoryne niet verplaatst, en het is vooral dat type plant wat gelijk kapot gaat, dit gebeurde gelijk nadat ik me planten had verplaatst en me hout had weggehaald, hierna was me bak smerig, toen heb grote water wissel gedaan ( mogelijk al me bacterieren om zeep geholpen) daarna groeide alles slecht, al voor 6maanden ofzo, maar bepaalde planten gaan gelijk kapot.

Fosfaat en nitraat zijn ok.
Vreemd dat zo'n plant er na twee dagen zo uit ziet.

met een ph van 7 en een kh van 5 zit je denk toch erg krap qua CO2.
De kleur van de continu test moet een beetje limegroen zijn niet donkergroen.

@dirk
Dit had ik inderdaad ook gezien in die tabel van ph en kh. Ik had zelf ook al een vermoede dat het hier aan kon liggen. Hoe kan ik het beste mij kh verhogen? Me gh is ook iets te laag toch?

( mogelijk al me bacterieren om zeep geholpen) daarna groeide alles slecht, al voor 6maanden ofzo
Na die 6 maanden zal de bacteriehuishouding wel weer op orde moeten zijn, raar dat het nu al zo lang slecht gaat dan (met de planten)
maar bepaalde planten gaan gelijk kapot.
Dat is echt vreemd, gaat het wel goed met de vissen?

Welke vissen heb je in je bak zitten? Er zijn een aantal soorten die behoorlijk efficient zijn in het kortwieken van planten 😉
Cryptocoryne houdt niet van veranderingen in het aquarium en aangezien je de laatste tijd best veel veranderd hebt, is het niet zo gek dat ze wat terug smelten. Komt meestal wel weer goed, dus geef het plantje nog niet op als de meeste bladeren afvallen.

Als ik naar de voor en na foto van het plantje kijk geloof ik nooit dat dit te maken kan hebben met waterwaarden.
Onze waterwaarden zijn lager, zowel wat betreft nitraat, fosfaat als co2, en onze planten staan er prima bij.
Ik heb nog nooit gehoord van planten die zo snel uit elkaar vallen van een verstoorde bacteriehuishouding dus ook dat vind ik lastig te geloven. De crypto durf ik zo niet te zeggen, voor mij lijkt dat probleem niet overeen te komen met het probleem van de andere plant, maar dat kan ook zo lijken natuurlijk.

Wat ik me afvraag, en het is een gok, maar had je na het verwijderen van het stuk hout nog hout in je bak? Kan het zijn dat je een vis hebt, een algeneter misschien, die normaal hout nodig heeft en nu de planten begint op te eten van honger?

Kan het zijn dat je met je nieuwe plantjes een soort slakken of andere beestjes hebt binnengekregen die goede planten eten?
Ik vind de foto die je laat zien er meer uitzien als vraat, met die overblijvende nerven, dan een wegkwijnende plant.

Kan het zijn dat de planten die je plaatst volledig ongeschikt zijn voor onderwatergroei, en dat daardoor de blaadjes direct uit elkaar vallen?

Laatst bewerkt door een moderator:
@Biologist
visbestand

vuurstaart labeo
Ancistrus
corrydoras
tijgerbarbeels

@GCJ

ik heb inderdaad een groot stuk hout weggehaald, maar dit deels terug gezet, het was veel te groot voor mij aquarium.
De plant die kapot ging, stond al een aantal jaar in mijn aquarium, daarna kreeg ik problemen en ging die plant kapot, stopte ook met groeien en de bladeren scheurde af, het lijkt inderdaad of er aan gegeten word maar betwijfel of dit ook het geval is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan