Wat is er nieuw

slechte bladeren onder aan

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum Startdatum
B

Bjorn vd Linden

Guest
Sommige van mijn planten zijn de bladeren aan het onderste deel langs de stengel slecht/zwak. Zie bv foto 1 en 2 van cobamba, hier zijn de 'bladeren' onderaan gelig.

Kan dit komen doordat deze bladeren in de schaduw komen door bovenliggende bladeren? Of een voedingstekort.

Heb verder wat last van baardalg, niet heel veel, dat zich met name ook op de onderste bladeren bevindt. Verklaarbaar omdat hier de bladeren het zwakst zijn, echter zou ik ze eerder ook op bovenste bladeren verwachten, omdat daar meer licht komt.

De planten waar dit van toepassing is, maken wel redelijk wat nieuwe uitlopers/stekken (wat is het juiste woord) aan, zie foto 3

Je bedoelt Cabomba.
Onder op krijgen ze minder licht,dus vallen daar af.
In de top krjgen ze veel licht,dus ontwikkelen beter.
Zet de steeltjes zo,n 5-8 cm uit elkaar,dan gaat het beter.
Laat er maar eens een steeltje los drijven.
Zie wat er gebeurt.

Ze staan al op die afstand uit elkaar, haha.. Krijgt lichttekort onderen naar verloop van tijd effect op de steel? Kan deze bij licht tekort ook verzwakt worden met als gevolg dat de plant niet meer stevig is of vermindering van het vervoer van voedingsstoffen naar boven? (bij planten die voedsel uit de bodem opnemen)

Hij kan ook in de bodem weg rotten.
Gaan de blaadjes vanzelf mee.
Zonder wortel,moet je de steeltjes door ceramieken rolletjes steken,dat ze blijven zitten.
Dan zo op de bodem zetten,kunnen ze wortel schieten.

Dat zonder wortel heb ik meoten doen bij aankoop er zaten nog geen wortels aan, is goed gelukt. Toen er wat wortels aanzaten heb ik ze uit de rolletjes gehaald en los van elkaar in de bodem geplant. Dat is nu 2 weken geleden. Heb er vanmiddag eentje uit gehaald en wortels zijn goed verder gegroeid. Planten staan ook ver genoeg uit elkaar dus kan er nog een andere reden zijn dan te weinig licht onderin? Deze cabomba staat voor de aanzuig van de filter, kan dat nog iets uitmaken?

Wat ik als beginner wel niet echt snap dan is als je die dichtbeplante aquariums ziet alles lijkt vol tegen elkaar op begroeid. Hoe komt daar dan overal genoeg licht bij?

Hier nog een foto van een plant waarbij de bladeren onderin al helemaal weg zijn.

En een andere plant die wel dicht tegen elkaar aan hier is wat dat betreft niks mis mee

Is volgens mij geen Cabomba. hierboven.
Die is veel voller.

bovenste 3 lijkt wel hoornblad.

Dus, je Cabomba heeft er wel last van, maar een aantal andere planten niet?

Best verklaarbaar denk ik: Cabomba wordt wel eens een makkelijk plantje genoemd, maar ik twijfel een beetje of dat wel terecht is. Onder andere de lichtbehoefte is best hoog, en dat kan dan weer verklaren dat onderaan waar er wat minder licht komt de bladeren het lastig hebben.

~ Ivo

cabomba heeft er last van 1e foto 1e post,

en andere plant, 1e foto 2e post, heeft er ook last van (weet niet hoe die heet)

weer n andere plant 2e foto 2e post bv heeft er geen last van is idd ook geen cabomba

Bricht 23:20, eerste foto lijkt me een Ludwigia soort? Ook die ken ik als wat lichtbehoevender.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan