Slechte plantengroei / alg


G

giants777

Guest
Hoi,

Heb een bak van 200*60*60 dus 720liter bruto
Planten willen niet echt groeien, komt ook omdat er iedere keer alg op ontstaat en dus de planten flink aantast...

p1040280.jpg


Voeg CO2 toe via fles
Verlichting 4*49W T5 met reflectors, ongeveer 9u per dag (gaan eerst om en om met tussenpauze van half uur aan en savonds zo weer uit)

PH 6,9-6,7 bij 6,7 gaat ie weer uit
KH 6
PO4 +/- 2
NO3 +/- 20
Geen voedingsbodem maar kleibollen.
Bak draaid half jaar zeker.

Ik gaf de aanbevolen dosering profito 70ml per week, verdeelt over de week. Laatste paar dagen heb ik de dubbele dosis gegeven, dacht dat ik te weinig gaf, maar weet het nu echt niet meer, of geef ik juist veel te veel?? Heb nml eens een hoekbak gehad van 150liter met 2*18W hier deed ik niks in en de planten wat erin stonden groeiden best goed en geen alg!?
No3 en Po4 vul ik elke week aan na dat ik ongeveer 30% ververst heb.
Hier nog wat foto's:

p1040281.jpg

p1040282.jpg

p1040284.jpg


zie nu alweer blauw alg volgens mij, had eerder last van bruinalg...
Echinodorus bijvoorbeeld groeit best goed met nieuwe bladeren, maar erna komt er weer de alf op en dan gaat het natuurlijk niet meer goed, dan haal ik deze bladeren vaker weer weg...
p1040283.jpg

Heb al eens anti alg middel gebruikt, maar als ik de oorzaak niet vind, komt het toch weer terug :(
 
Misschien wat meer snelgroeiers plaatsen
 
Ik ben geen expert maar ik weet dat bij mijn bakken de verlichting 11 uur aan staat dus mogelijk is dat een probleem. Het lijkt me dat alles voor planten groei aanwezig is: co2, mest, en licht.
 
Is dat wel blauwalg??
Lijkt me eerder bruinig.
Je kan ook last hebben van zgn roetalg. Ik ken het zelf niet echt maar die kun je krijgen bij te zware belasting van de bak.
Je no3 en po4 zijn voldoende en je profito zou wellicht wat hoger kunnen.

Maar bruinalg is door of te weinig verlichting of door te hoge silicaten. Dus vaak ook wel opstartalg genoemd.
weet je je silicaatgehalte toevallig??

Teveel voeding geeft geen algen. Algen krijg je door ergens een tekort.
 
met wat zijn deze waterwaardes gemeten strips of druppels en welk merk?

wat en hoeveel onderhoud krijgen je filters, welk filtermateriaal heb je?
 
bruinalg zowieso nog wat, dat zei ik al...
zit ook blauwalg op het hout weet ik wel zeker...

Test voer ik uit met sera druppeltest

Filters zijn twee maal Eheim 2080, eentje zit de standaard vulling van eheim bij en de ander merendeel sera siporax
Voorfilter standaard eheim blauwe mat, fijnfilter groene filterwatten
Voorfilter hou ik goed bij, filterwatten vernieuw ik als ze vies zijn.
Voor de rest kunnen deze filters een tijd zonder schoongemaakt te worden, zijn dan ook grote filters, maar deze spoel ik zeker wel eens uit met aquariumwater natuurijk...
 
Mogelijk heb je wat aan de volgende link:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Dan kun je de verschijnselen van de bladeren vergelijken in de tabel en zie je wat je tekort komt.

Edit: er schiet me iets binnen... welke lampen heb je? ik had een bakje waar ik een nieuwe tl in ging, 840 van Philips volgens mij, en de planten deden het veel beter. misschien draai je bak met oude TL's.
 
verlichting 2 keer philips 840 49W T5
en twee keer philips 865 49W T5
 
laten we er van uit gaan dat je waterwaardes kloppen(druppeltest kunnen ook wel grote afwijkingen hebben)op je ludwigia repens lijkt het sterk op roetalg deze behandeld je hetzelfde als blauwalg
3-5 dagen kuurtje waterstofperoxide en verduisteren hierbij de co2 wel uitzetten

indien de roetalg nog niet volledig weg is , na een week de kuur herhalen en eventueel een uv-lamp gebruiken

daarna enkele flinke bossen snelgroeiers plaatsen en goed laten doorgroeien
 
Die roetalg krijg je toch ook door een te sterke belasting oftwel teveel "vuil"in de bak??
Ik krijg op de foto niet de indruk dat dit hier dus aan de hand is maar ja dat is alleen wat ik zie. Verdere omstandigheden ken ik niet zoals de filter en voergedrag enzo.
 
Filters heb ik hierboven al verteld, zijn flinke filters, had hiervoor discussen, dat was een vele zwaardere belasting dan nu...
toen liep de nitraat en fosfaat alleen maar op, nu moet ik op het eind van de week toevoegen
voer gewoon droogvoer twee keer per dag, af en toe wat diepvries, niet veel

heb vandaag colombo aerocol erin gedaan en afgeplakt, dit laat ik zitten tot vrijdagmiddag of zaterdagmorgen en dan ververs ik een deel en voeg no3 of po4 toe als dat nodig is
 
� Willem van Wezel

--------------------------------------------------------------------------------

Roetalg is geen alg maar een bacterie. Het ontstaan van roetalgen kan verschillende oorzaken hebben. Ik weet zeker dat ik het toen heb meegekregen uit de sloot door het scheppen van watervlooien. Andere kunnen het ook krijgen door het geven van levend voer uit de winkel in de vorm van tubifex, watervlooien of andere levende producten.

Echter de hoofdoorzaak is besmetting. De roetalgbacterie is zeer besmettelijk en kan meegekregen worden door het krijgen van planten en vis van anderen. Ik heb er zelfs aan getwijfeld of het niet in een bepaalde periode in het leidingwater heeft gezeten.

Wanneer de roetalg niet goed bestreden wordt kan dit hardnekkig lang aanwezig blijven. (te lang) Ook bij een nieuwe start van het aquarium kan deze toch weer terugkeren juist door die hoge intensiviteit van besmetting want je gebruikt toch snel weer de oude materialen.

Dus opnieuw beginnen mag wel en kan resultaat opleveren maar heeft in mijn ogen geen zin. Bedenk dat die roetalg bacterie overal zit, dus in je pomp in de slangen kranen enz. Met andere woorden de bestijding moet ook buiten het aquarium aangepakt worden.

Op het moment dat je de tegenaanval inzet zul je dus veel tijd moeten uittrekken met het schoonmaken van alles wat in verbinding staat met het watertransport. Het is dus niet alleen het schoonmaken van de slangen en de kranen (nog beter is slangen vervangen dat scheelt veel tijd en energie) maar ook het goed reinigen van het (Eheim?) motorhuis (magneetlager) van de pomp waardoor het water wordt getransporteerd. De oude inhoud van de filters dumpen en vervangen door filterwatten of (nieuwe) sponzen. Ik had toen mijn biopijpjes bewaard en later uitgekookt en na een maand weer in mijn filter gedaan.


Recept
Koop bij de drogist waterstofperoxide van 3%.Dit zijn flesjes van 100 cc (het is geen chemisch product) Gebruiksaanwijzing 50 cc op 100 liter aquariumwater.

Wapper zoveel mogelijk roetalgen van je planten af en laat de boel een uurtje bezinken.

Ververs daarna 25% van je aquariumwater door zoveel mogelijk roetalgen met een slang uit je water te hevelen. Water weer aanvullen met gewoon leidingwater of water (op temp) uit een goede bak. Ook aan te bevelen is 50% osmose plus 50% leidingwater.

Tap 10 liter aquariumwater in een emmer en zet hem op je lichtkap of een ander hoog object.

Gooi daar de benodigde hoeveelheid aan flesjes in leeg om vervolgens via een druppelmethode (slangetje kraantje) het middel in je bak te druppelen. Het mag daar rustig een aantal uren cq een dag over doen. De bak gaat enorm assimileren (zuurstof) ook in de bodem wordt er op deze manier veel zuurstof ge�njecteerd (na de kuur volgt er dan ook een groei-explosie) Het is raadzaam een eventuele CO2 toevoer te onderbreken tijdens de kuur.

Ook het toedienen van plantenvoeding nu even achterwegen laten.

Mocht je stokoplossingen toevoegen in de vorm van KNO3 en PO4 ook daar mee stoppen.

De andere dag de bak beslist niet verlichten en de daar opvolgende dagen het licht langzaam weer opvoeren. Je zult bemerken dat de roetalgen nagenoeg verdwenen zijn of echt helemaal weg.

Het is raadzaam om de bak na de kuur wat aan te zuren met een eikenextract om de latent aanwezige sporen de kop in te drukken. Ook het enten van het aquarium, met water en/of bodemvuil uit een goed draaiende Aquarium is een optie. Houd er rekening mee dat de roetalg, plus oppervlaktestroming, veel licht heel erg lekker vind. Dus probeer dat in het begin wat te vermijden. (een gewaarschuwd mens)

Om helemaal op zeker te gaan, is het gebruik van een UV lamp na de kuur ook aan te bevelen. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Mogelijk kun je die bij een vriend of vriendin even lenen of zelf aanschaffen.

Aanbevolen wordt, deze lamp over een periode van maar maximaal 14 dagen te gebruiken.

Toch is het niet onmogelijk dat door te grote waterwisselingen in de toekomst de roetalg weer terug komt (mail me dan) Ik heb geen ervaring met het gebruik bij open biologen, maar volgens mij maakt het niets uit want juist daarin moet die roetalg ook bestreden worden.
 

Terug
Bovenaan