Wat is er nieuw

Slechte plantengroei voor helft van het planten bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter vechora
  • Startdatum Startdatum
V

vechora

Guest
Goedendag,

Sinds 6 weken heb ik mijn aquarium "herstart".

Nu gaat het "goed" maar een aantal planten vertonen erg slechte (geen) groei, en een aantal juist redelijk wat, dus wellicht dat het aquaforum mij op weg kan helpen

De slecht groeiende planten zijn:

Anubias barteri, microsorum pteropus, valisineria en echinodorus bleheri

De planten die wel groeien:
Cabomba, Javamos en in mindere mate cryptocoryne wendtii en waterpest.

De extra informatie:

Er is een lichte vorm van bruinalg aanwezig op de bladen van de anubias die ik elke week/twee keer per week wegveeg.

Ik voeg 5 ml profito toe woensdag en zaterdag, sera root tabs bij de wortels van alle planten behalve cabomba en waterpest (javavaren en anubias heben de rhizome boven het substraat)

De bak is een Juwel primo 60 led (60x30x30) (8 watt Led buisje) dus een netto water inhoud van 50 L als het niet minder is. De lamp brand 8 uur per dag.
Het substraat is filterzand. Stroming redelijk sterk diagonaal door de bak. Ik gebruik geen co2 of carbo.

Temperatuur 22 graden
Nitraat 20 ppm
Fosfaat 1 ppm
Ph 7,5
KH 8
Ammoniak 0
Nitriet 0
(druppeltests van jbl en sera)

Deze metingen zijn al 3 weken constant.

Water verversing zo goed als niet, 5 liter na schoonmaak oppervlakte substraat elke week.

Inwoners:
6 cherry barbs (puntus tittea)
3 anatome helena
8 (zichtbare) neocardina davidi (20 gekregen van een hobbyist waaronder een paar hele kleine, ze zijn allemaal zo goed als doorzichtig en niet meer rood op een enkeling na).

Foto's in onderstaande link

Bij voorbaat dank bij geboden assistentie.

Het is me niet helemaal duidelijk of die planten er pas net in staan, maar planten hebben tijd nodig om zich aan te passen aan het water. Daarbij hoort er blad af te sterven of de plant staat een tijdje stil voor het gaat groeien. Bij de echinodorus zou wellicht wat voeding bij de wortels kunnen. Deze valisineria is geloof ik niet zo makkelijk, je kan beter de spirales hebben, in ieder geval kan deze slecht tegen als die dieper dan de wortel hals geplant is.

Aan voeding mis je uiteraard CO2, dat zou nog een waardevolle aanvulling zijn op je bemesting.

Foto's zien er niet zo slecht uit.

De minder goed groeiende zijn ook langzame groeiers. Heb je bij de herstart iets met de bodem of je filter gedaan want dat kan iets aan bruinalg veroorzaken.
Als je de planten hebt verplaatst dan moeten ze wellicht ff weer wennen. Wat is er dus gebeurt met de "herstart" van je bak?

Deze planten staan er nu 5 weken in, de bodem is (bijna) geheel nieuw.

CO2 was ik niet van plan toe te passen gezien het magere juwel led lampje dat boven de bak hangt.

De herstart was het leeghalen van een voor 6 maanden niet verlichtte bak waar deze 6 cherry barbs het dus ook 6 maanden in hebben uitgehouden.

De enige zaken die over gegaan zijn van die oude bak is een deel filterspons, een paar handjes filterzand, de stenen en wat water (wat grotendeels al "veranderd" zal zijn door de langzame waterwisselingen).

Echinodorus heeft sera root tabs

Als je geen co2 wilt toevoegen zou ik ervoor kiezen om easy carbo te gebruiken. Op deze manier is er toch een koolstof bron aanwezig in het water wat de planten wel. Echt nodig hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan