Wat is er nieuw

Slechte plantgroei

• Onderwerp starter Onderwerp starter Edstut
  • Startdatum Startdatum
E

Edstut

Guest
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum maar wil toch een kijken of jullie mij kunnen helpen met mijn probleem.
Ik heb een juwel vision 180 met een jbl cristalclear 901 buitenfilter en een dennerle co2 systeem met ph controller boven de bak zitten 2 led balken van aquaray daylight ook met een controller.

Ik ben nu al ruim een 8 maanden bezig om me planten goed te laten groeien en wat ik ook doe of investeer niets lijkt goed te helpen. Ik ben begonnen met de aanschaf van een co2 systeem omdat het volgens de kenners het ei van columbus zou zijn. En jawel hoor mooie jonge groene scheuten maar het houd geen stand. de planten groeien niet door. Inmiddels ben ik al bij 4 verschillende aquarium zaken geweest en iedereen denkt de oplossing te hebben maar niets helpt. inmiddels begin ik aardig te balen van me bak en zoek nog steeds naar de oplossing.

Ik ben begonnen met me ph verder te verlagen naar 6.4
Me verlichting staat op 70% inmiddels maar heeft ook al een tijd op 50% en 100% gestaan.
Extra voeding van dennerle voor bodem e 7 e15 e30 enz maar hielp niet.
nieuw filter met meer stroming hielp niet
Co2 systeem dennerle met ph controller niet het gewenste resultaat.
momenteel fosfaat en nitraat reduct in de filter zitten vanwege baardalg en nu weer aan het hopen op een goede afloop.

Ik heb in alle winkels waar ik ben geweest me water laten testen en alle waardes zijn keurig. Ph 6.4 momenteel kh 5 no3 0 no2 0 gh 14

ik wil gewoon een mooie plantenbak maar niemand kan me helpen om dit ter realiseren. geen enkele winkel begrijpt niet waarom het niet wil groeien. ik heb wel wat groei maar snoeien hoef ik nooit.

wie o wie kan mij helpen......

met vriendelijke groet, ED

Welkom Ed.
Balen allemaal.
Ik ben zelf geen expert en heb een bak zonder extra toevoegingen maar heb gewoon makkelijke planten.
Dat fosfaat en nitraat reduct kan je sowieso het beste uit je filter halen want zijn juist belangrijke voedingsstoffen voor de planten.
Zitten hier veel lui met verstand van zaken op het forum dus moet helemaal goedkomen denk ik.

Beste is trouwens om zelf een goede set te kopen om je waarden te testen.
Mensen die oa met een no3 van 0 zeggen dat dit een prima waarde is voor planten hebben totaal geen verstand van deze materie.

WElkom Ed, op het Af.
Mijn kamerbak draait nu ,Na lekkage reparatie, ong, 3 maanden.
Heb er zuurstofplanten ,en moerasplanten in staan.
Heb gelijk in begin klei-lateriet bolletjes op de bodem gedaan, als ijzer voeding.
Ik geef 1 x in de week wat profito, meer niet.
En groeit als een jekker.

Heb er nu appelslakken, en 5 vissen in. 4 Sturisoma,s

Je hebt voor een goede groei altijd nitraat en fosfaat nodig. Bij een Juwel 180 is de verlichting wel redelijk en dan mag je best 10-15mg nitraat hebben en 1 mg fosfaat.

Welkom op het forum Edstut.

Kijk eens op mijn fotoboek. Ik ben ooit begonnen met een rio 180 en veel ellende meegemaakt. Veel alg en tegenslagen.

Nu heb ik een aquarium staan die ik persoonlijk mooi vind en alg is vrijwel niet te bekennen.

Ik voeg plantenvoeding toe volgens de EI. Ik heb wekelijks een waterwissel van 40-50% en voeg de eerste 4 dagen na waterwissel voedingen toe (micro / macro)
ik voeg co2 toe dmv een reactor en het controlle eitje staat donker/licht groen/geel.
Meten doe ik (nu)vrijwel nooit.

Ik heb vele sites gelezen en hier heb ik heel wat verstand vandaan gehaald.
http://www.easylife.nl/nl/artikelen/pub ... n-praktijk

http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 40&lang=nl

en last but not least,

www.tropica.com
Vooral deze laatste is zeer overzichtelijk met voorbeelden van scapes e.d.

als ik naar de hoeveelheid co2 kijk die in je bak zou moeten zitten, dan is dit erg flink. Heb je vis erin zitten?

Ik weet wel dat je op de juiste plek bent voor advies, ieder zo zijn mening na tuurlijk, maar dat filter je er vast wel uit.

stap 1 naar mijn idee, ritme, rust en regelmaat. Ga maar 1x per week met je handen in het aquarium. Zorg dat CO2 voldoende is en begin met plantenvoeding toe te voegen.
aquariumbemesting.nl gebruik ik, maar andere gebruiken weer andere.
Succes en als je meer vragen hebt helpen we je graag!!!

deze waardes kwamen van me digitale jbl proscan

heb gewoon een test koffer

gr ed

bedankt allen voor de reacties.

Ik heb gewoon een mooie test koffer en gebruik deze ook veelvuldig op het moment. en daarbij nog meetstrips van jbl.
ik ververs regelmatig me water maar laat de bak zoveel mogelijk met rust dit ook op advies van derden.
Me verlichting brand 7,5 uur per dag op het moment.

ik heb de fosfaat en nitraat reduct er pas recent in zitten omdat ik last heb van baardalg en dit product werd mij dus ook geadviseerd bij wesdijk. niet goed geld terug garantie.....

Ik heb al vele producten geprobeerd maar na 8 maanden wel 500� armer maan nog steeds geen mooie plantenbak.
De bak draait al zeker 5 jaar en de eerste jaren ging het gewoon goed.

maar wou meer mooie planten en ban daarom c02 gaan toevoegen.
me dennerle tester is mooi groen en nog nooit geel geweest... en me ph stabiel verder ververs ik ook om de week.

Ik krijg vele adviezen in de diverse speciaal zaken maar de juiste oplossing zit er nog niet bij.

zal proberen om een foto van de bak op het forum te zetten
Op de foto is goed te zien dat de bak momenteel vrij rommelig is maar dat is dus omdat ik me planten nog niet goed groeiend krijg

gr ed
f0APztmqj_cUKlFOxvUV5piz4LKfme_moPeCJjBGoX8

De foto doet het helaas niet

hier kan je lezen hoe je dat kan doen

PS

Wat zijn je NO3 en PO4 waardes ?
Hoe lang branden de lampen per dag ?
welke planten heb je ?

Ik zie inmiddels NO3 = 0.
Dat lijkt me stug, maar als dat inderdaad zo is dan is dat een deel van je probleem. Nitraat is noodzakelijk voor planten

Hier een goede link om misschien te lezen.

http://www.aquascaping-blog.com/algen-bestrijden

Het is juist een tekort dat lagen veroorzaakt dus alle nitraat en fosfaat absorberende zaken zou ik snel verwijderen.
Dat is alleen zinvol als je door omstandigheden heel veel hiervan in je water hebt.
Ook de stroming is erg belangrijk. Licht zou ik op zo n 8 uur zetten/laten.
Je voegt nu ook co2 toe en dan vragen de planten vaak ook meer voeding namelijk. Je kan prima de EI gebruiken om tekorten te voorkomen, of een andere bemestingsmethode.
Bij de moerasplanten is een kleibol vaak wel raadzaam.

Bij de bovengenoemde site kun je gratis een erg leuk Ebook vragen als je je daar registreert. Daar staat veel nuttige info in hoor.

Als ik je test zo bekijk dan heb je niet veel voeding ijkt me zo. Ik kan de waarden die erbij horen niet goed lezen, maar het is vrij weinig denk ik.
Daarom ook zou wellicht de EI of een andere methode is zijn om te overwegen.De poeders die je dan nodig hebt om zelf aan te maken zijn vrij goedkoop en je voorkomt hiermee tekorten en dus algen/slechte groei.

me po 4 zit op 0.25 mg/l me no3 op 10 mg/l

verder voeg ik toe van dennerle s7 e15 en v 30 dit zijn diverse voedingsstoffen.

ik heb ook al eens contact gezocht met gilles van aquascapingblog maar ook hij vond dat ik een vreemd probleem heb.

ik wordt langzaam aan een beetje moedeloos van de plantengroei in de bak. De vissen doen het uitstekend maar me planten willen gewoon niet en het meest vervelende is dat er zoveel aquarium zaken zijn die allemaal een andere visie hebben op het probleem. maar uiteindelijk draait het er bij de meeste op uit dat je toch maar weer wat koopt om dat je toch je probleem wilt verhelpen. Maar tot op de dag van vandaag is het nog steeds niet naar mijn wens en dat na 8 maanden tobben.

gr ed

Denk dat het juist allemaal te veel van het goede is met die middeltjes.
Bv Crypto en javavarens groeide hier de bak uit,behoren tot de makkelijkste planten in principe.

Daar je duidelijk met een planten voedingsprobleem zit kan ik je aanraden om over te stappen naar de E.I. methode, daarmee heb je een overschot aan voeding welke in verhouding prima is en dit "reset" je wekelijks weer met een waterwissel van 50%

Bij mij heeft dat prima geholpen en zit ik nu met een mooie plantenbak (zie mijn onderschrift).

momenteel fosfaat en nitraat reduct in de filter zitten vanwege baardalg en nu weer aan het hopen op een goede afloop.

Zorg dat die zijn werk goed doet.

Kijk je kraanwater na, welke waarden dat zijn. Zit ook nitraat in,he.

Wie levert jou water? welk bedrijf?

Wat is je verversingsbeleid.

TonHageraats zei:
Daar je duidelijk met een planten voedingsprobleem zit kan ik je aanraden om over te stappen naar de E.I. methode, daarmee heb je een overschot aan voeding welke in verhouding prima is en dit "reset" je wekelijks weer met een waterwissel van 50%

Bij mij heeft dat prima geholpen en zit ik nu met een mooie plantenbak (zie mijn onderschrift).

+1

Bertus zei:

Zorg dat die zijn werk goed doet.

Kijk je kraanwater na, welke waarden dat zijn. Zit ook nitraat in,he.

Wie levert jou water? welk bedrijf?

Wat is je verversingsbeleid.

Zoals ik al zei zou ik snel die no3 en po4 verwijderaar eruit gooien.
Die waarden mogen best met co2 op 15/1,5 zitten of nog iets hoger.
Ik zit hier zo rond de 3 a 4 mg fosfaat en 30-40mg nitraat met de EI.

Wat ik altijd zonde vind is dat er mensen zijn die veel geld uitgeven voor meststoffen, terwijl de plantengroei niet lukt. De TS heeft 500 euro uitgegeven, terwijl je in een jaar voor een paar tientjes klaar bent om een goede plantengroei te krijgen.
De bovenstaande opmerkingen zijn allemaal juist, maar ik weet dus niet of je naar websites/winkels mag verwijzen waar je de juiste/goedkope middelen kunt kopen voor weinig geld met als gevolg een mooie plantengroei.
Maar ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen, je hebt een voedingstekort m.n. po4 en no3 waardoor er geen mooie plantengroei is.

groeten Albert

gelijk hebben jullie,

er moet NO3 en PO4 aanwezig zijn voor de planten.

Ik heb ook een juwel vision 180 met led lights dag en nacht cotroller, CO2 installatie en een tweede filter jbl E901

met beide filters (inerne jubelfilter een externe jul) heb ik een goede stroming. geef 1x per week profito en ferro. water verversen 1x per week zo'n 30L : soms osmose water, soms kraantjeswater met preparaat.

Bij mij lukt het redelijk goed met de planten, maar is ook maar 2 weken met deze methode. Vertrek nu morgen voor 18 dagen, ben echt benieuwd bij mijn terugkeer hoe de planten gegroeid zijn en of alles ok zal zijn voor de vissen

duimen maar :thumbs: :thumbs:

Als je mijn waterwaarden wil stuur ik ze eens door he Edstut

vb: mijn NO2 = 25
PH = 6,8 � 7

bedankt allen.

ik ga dan toch maar maar voedingsstoffen bijvoegen zodat me planten mooi gaan groeien

gr ed

Je zou ook eens kunnen kijken naar echte waterplanten en zuurstofplanten.
Die zullen sneller reageren en stellen minder eisen aan het water.

Verder is het een kwestie van het blijven volgen van een voedings- en onderhoudsroutine.

Albert.K zei:
Wat ik altijd zonde vind is dat er mensen zijn die veel geld uitgeven voor meststoffen, terwijl de plantengroei niet lukt. De TS heeft 500 euro uitgegeven, terwijl je in een jaar voor een paar tientjes klaar bent om een goede plantengroei te krijgen.
De bovenstaande opmerkingen zijn allemaal juist, maar ik weet dus niet of je naar websites/winkels mag verwijzen waar je de juiste/goedkope middelen kunt kopen voor weinig geld met als gevolg een mooie plantengroei.
Maar ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen, je hebt een voedingstekort m.n. po4 en no3 waardoor er geen mooie plantengroei is.

groeten Albert

Als je een goed tip hebt dan mag je die wel noemen hoor. Je kan nu ook bij Backplay goede voeding kopen en op je bak afgestemd en ook bij @Tom. Daarnaast heeft aquariumbemesting.nl goede poeders en je kan kijken via aquascaping-blog.com.
Bij deze adressen kun je vrij goedkoop poeders kopen waardoor je niet duur uit bent voor goede voeding.

Je heb led verlichting aquaray daylight 6500k , is dat extra verlichting bij je tl verlichting ?
Of heb je alleen de aquaray daylight

Groet John

jessicapilon zei:
Bij de bovengenoemde site kun je gratis een erg leuk Ebook vragen als je je daar registreert,
Daar staat veel nuttige info in hoor.

Net zoals je in winkels informatie krijgt waar je eigenlijk helemaal niks mee kunt,
is dat op internet nog veel erger en daar zou ik dan ook niet altijd in geloven.

Qua plantenvoeding hebben de producten die je noemde wel zeker een toegevoegde waarde.
Het kan zijn dat je er weinig van merkt omdat je de bijhorende instructies gebruikt.
Zo staat er bij V30 bij dat je het maar eens in de twee weken zou moeten doseren.
Je zou dit kunnen vergelijken met 2 weken geen kruiden mogen gebruiken bij het kooken.
Hoewel de planten er niet zo veel van nodig hebben, vertaald het zich wel in een achteruitgang.
En zo kun je eigenlijk in rondjes door blijven gaan..

Heb even naar je verlichting gekeken en zijn het TMC growbeam's met 5 of 6 powerleds ?

@Tom. Grappige vergelijking ...twee weken geen kruiden mogen gebruiken bij het koken. Gaat alleen niet op die vergelijking 😉 Gebrek aan kruiden levert alleen maar smakeloos voer op, echter de voedingswaarde van het eten wordt niet negatief be�nvloed.
Je bedoelt natuurlijk dat de planten regelmatig voeding behoeven.

@Tom zei:
jessicapilon zei:
Bij de bovengenoemde site kun je gratis een erg leuk Ebook vragen als je je daar registreert,
Daar staat veel nuttige info in hoor.

Net zoals je in winkels informatie krijgt waar je eigenlijk helemaal niks mee kunt,
is dat op internet nog veel erger en daar zou ik dan ook niet altijd in geloven.

Qua plantenvoeding hebben de producten die je noemde wel zeker een toegevoegde waarde.
Het kan zijn dat je er weinig van merkt omdat je de bijhorende instructies gebruikt.
Zo staat er bij V30 bij dat je het maar eens in de twee weken zou moeten doseren.
Je zou dit kunnen vergelijken met 2 weken geen kruiden mogen gebruiken bij het kooken.
Hoewel de planten er niet zo veel van nodig hebben, vertaald het zich wel in een achteruitgang.
En zo kun je eigenlijk in rondjes door blijven gaan..

Heb even naar je verlichting gekeken en zijn het TMC growbeam's met 5 of 6 powerleds ?

Tja over die site verschillen de meningen dus. Ik ken mensen die er wel veel aan hebben gehad en ook wel die zeggen dat je er niks aan hebt. Maar ja dat is met zoveel zaken zo denk ik 😉

hoi john

de aqua ray daylight is mijn hoofd verlichting 2 ledbalken

gr ed

De GroBeam 600 is verkrijgbaar in twee varianten:
een enkele GroBeam 600 strip met een voedingsadapter of de DuoTwin. Deze bevat twee GroBeam 600 strips en wordt aangedreven door een enkele voedingsadapter.
Maakt gebruikt van de nieuwste en helderste generatie Natural Daylight CREE XP-E Compact PowerLED's met een 6500K kleurtemperatuur voor een optimale plantengroei en kleurweergave
Perfect voor planten- en tropische aquaria
Cre�ert een natuurlijk glinsterend effect
Door de brede lichtstraal is het mogelijk de lichtunit dicht boven het wateroppervlak te monteren voor een optimale en gelijkmatige lichtverdeling
Biedt een minimum van 50.000 uur branduren
5 jaar garantie
Dimbaar
Bevat geen kwik
Laag energieverbruik
Milieuvriendelijk, heeft een zeer lage CO2 uitstoot
Door de lage warmte overdracht naar het water is een koelsysteem niet nodig
Licht in gewicht en compact design
Door de vele montage mogelijkheden is de GroBeam 600 toepasbaar in zowel kleine als grote aquaria
Door de waterbestendige behuizing en het lage voltage gemakkelijk en veilig in gebruik
Digitale besturing mogelijk in combinatie met de AquaRay Control unit.
Verbruik 12 Watt
Efficiency 58 lm/Watt
Stralingshoek 120˚
TMC GroBeam 600 Natural Daylight Single � 117,50
TMC GroBeam 600 Natural Daylight Twin

Hallo Ed,

Als ik zo naar de foto van je bak kijk valt me op dat hij aardig donker is.
Ik vraag me dan ook af of je wel genoeg licht hebt met 2x 12Watt

Verder lijkt het me niet verstandig die nitraat en fosfaat verwijderaar.
Dit heb je gedaan ivm baardalg, maar dit wordt meer veroorzaakt door schommelingen in je CO2 heb ik begrepen
Maar ik heb geen recht van spreken want heb zelf ook wat last van baardalg 🙂

Hoi Henko,

Me verlichting staat momenteel op 50% van zijn capaciteit ook een poging om van me baaralg af te komen.
de fosfaat en nitraat reductie ga ik weer uit me filter verwijderen en ga vanaf vandaag starten met plantenvoeding van plantedbox. Om te kijken of me planten dan beter gaan groeien.

Gr Ed

Na een lange strijd lijkt het eindelijk de juiste kant op te gaan.
Na veel testen bleek dat 2 tmc growbeam 500 niet voldoende voor mooie plantengroei. Op dit moment 2 originele tl balken erbij gehangen en me planten groeien als een gek. Lang gestreden maar toch gewonnen....
Dus dubbele verlichting werkt uiteindelijk buiten extra voeding enz...

Bedankt voor alle tips

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan