Wat is er nieuw

Slechte uitstroom Eheim 2215

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Vrijdagavond toen ik uit mijn werk kwam ben ik me rot geschrokken. Heel mijn aquarium was troebel en bijna al mijn vissen waren naar lucht aan het happen. Tot mijn zeer grote spijt heeft mijn L-031 het niet overleefd (1 week in mijn bezit). Ik heb uiteraard meteen actie ondernomen en een hele flinke waterwissel uitgevoerd. De vissen begonnen vervolgens gelukkig weer normaal te zwemmen. Uiteraard ben ik gaan zoeken waar dit nu ineens vandaan kwam. Het bleek dat er geen water meer uit de uitstroom van mijn Eheim 2215 filter kwam terwijl ik de pomp wel hoorde lopen.

De Eheim draait nu iets meer dan 2 weken in mijn nieuwe Ferplast 120 bak alvorens hij eerst maanden zonder problemen in mijn oude rio125 heeft gedraaid. Ik heb het filter losgekoppeld en alle slangen nagekeken. Ik heb al het filtermateriaal uit de pot gehaald en schoongespoeld in aqua water. Ik heb de rotor en het asje ook nagekeken. Om heel eerlijk te zijn ben ik geen rare dingen tegengekomen. Er zat wat bruine aanslag op het onderste blauwe filter maar dat is normaal. De witte filterwatten heb ik 2 weken geleden nog vervangen.
Het was me de afgelopen 2 weken wel opgevallen dat er te weinig circulatie in de bak zat. Vooral de bodem wordt snel vies en het aquariumglas ook. Ik heb ook vrij veel last van een kaamlaag. Ik speelde daarom al met de gedachte om er op den duur een 2e filter bij te gaan zetten. Maar goed: Ik heb het filter uiteindelijk weer aan de praat gekregen maar de uitstroom blijft aan de zwakke kant. In mijn rio125 blies hij zowat de planten uit de bodem maar nu gaat het helemaal nergens meer over. Het filter staat op de zelfde plek als voorheen en ik gebruik dezelfde opstelling als in de rio. Kortom: Er is niets veranderd behalve dat mijn bak nu 40cm langer is en 5cm hoger. In principe zou de 2215 voldoende moeten zijn voor een 240liter bak. De capaciteit is 650 liter per uur.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is? Doe ik iets fout of heeft de pomp gewoon geen kracht meer. Het filter is nog geen jaar oud en zit nog in de garantie. De pomp klinkt normaal en maakt dus niet meer lawaai. Wel duurde het vrijdag veel langer dan normaal voordat alle aanwezige lucht uit het filter was. Het 2e filter gaat er zowieso komen maar tot dan moet deze het wel blijven doen...

Wie weet raad?

Gr Robin
 
Kijk naar de rotor,of hij op de as door draait. op de as zit een nokje.
Test de kop in de gootsteen op stroming.

Blaas de instroom en uit stroom een door. Raken ook vervuild.
 
De rotor moet vast zitten op het asje begrijp ik uit je reactie? Hier heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. De tip om hem in de gootsteen te testen vind ik wel een goeie. Dat ga ik zeker proberen. De instroom op de filterpot en de uitstroom in de kop heb ik doorgeblazen. Dit is gewoon goed. De slangen zijn ook schoon.

Wat vindt jij van een 2215 op een 240 liter bak? Is dit krap aan of moet dit ruim voldoende zijn? Ik probeer zowieso via MP een Eheim 2217 of een Jbl e1501 te bemachtigen. Ik heb liever iets overkill dan dat het krap aan is.
 
Op 240 l. mag je wel wat groter nemen. 2080 heb ik er op staan. OOK op de 1.60m.
Met extra binnenfilter,links.

Ligt ook hoeveel planten,en vissen erin.

Maar, eerst de 2215. kijken.
De rotor kan heen en weer op de as.
Kan ook dat de magneet los zit,
 
Woensdagavond heb ik even de kop van de Eheim 2215 in de gootsteen laten draaien nadat ik de rotor en asje had gecontroleerd. In de gootsteen lijkt hij het goed te doen maar eenmaal aangesloten op het aquarium wordt het minder. Om die reden heb ik een splinternieuwe Jbl cristalprofi e901 aangeschaft om de Eheim te 'helpen'. Het is dus de bedoeling om beide filters op de Dubai te laten draaien.
Nu speel ik met de gedachte om de sproeibuis van de Eheim wat meer naar beneden te halen zodat de bodem wat meer van stroming blijft voorzien. Op de bodem is nu totaal geen stroming wat resulteert in een vrij vieze bodem. Ik moet alleen even wat verzinnen hoe ik dit moet realiseren.

Als ik dit weekend het nieuwe filter ga instaleren, wil ik het Eheim filter gaan verplaatsen zodat deze wat dichter bij de uitstroom staat. Ik hoop dat dit de circulatie capaciteit iets ten goede komt. Alle beetjes helpen lijkt me! Verder ben ik erg benieuwd naar de Jbl e901. Ik heb hem vandaag al ontvangen maar ga hem dit weekend in gebruik nemen. Ik heb veel goede dingen over dit filter gelezen en hoop dat ik de goede keuze gemaakt heb.

Wordt vervolgd...

Gr Robin
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan