Wat is er nieuw

Slierten aan cambomba en waterpest

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Ik zie sinds een tijdje dunne sliertjes in mijn aquarium. Het zit alleen aan cambomba en waterpest. Zie foto, van links naar rechts en weer schuin onder naar links:

screenshot_2015-11-09-19-58-02~01~01.jpg


Het zijn volgens mij geen luchtwortels. Het lijkt wat te plakken als ik het verwijder. Is dit een soort alg?
 
Vertel je waterwaarden eens. Ronald.
 
Een week geleden gemeten:

Ph 7.5
Gh 7.5
Kh 5
No2 0
No3 12,5mg
Po4 0,5mg/l
 
Niemand een idee?
 
Ik denk het niet. Het is wit en bestaat uit enkele losse slierten. Het plakt ook als ik het van de planten probeer te halen.
 
Als het wit is dan is het geen draadgalg nee. leek mij op de foto groen toe. Dan zou het zoals Mark zegt een vorm van schimmel kunnen zijn.
 
Zat ook aan de ��n of andere schimmelsoort te denken als ik de foto en je beschrijving bekijk.
Kan me niks anders bedenken.
 
Bedankt voor het meedenken. Zo ziet het er eigenlijk ook niet uit. Ik zal straks nog even een paar andere slierten fotograferen. Wellicht dat dat nog duidelijkheid biedt.

De slierten zijn heel dun, veel dunner dan luchtwortels. En kronkelig. En ze plakken.
 
peterdenhaag53 zei:
Dan zou je toch de spin ook moeten kunnen waarnemen.

Yepp, maar het zijn meesters in verstoppen. Zoek naar een soort van luchtbel. De kans is aanwezig dat het een spin is.
 
kellemes zei:
Komt op mij over als een dwerggarnaal in de perenboom 😉

Ik maak geen grap...het kan wel degelijk. Er zijn onderwaterspinnen (die bouwen ook spinnewebben).

Ze overleven onderwater door een "klok" van lucht mee te nemen. Dat is de luchtbel die je moet gaan zoeken.
 
Ja ik geloof je wel hoor, de natuur blijft me vaak verbazen zo niet verbijsteren, het is alleen nieuw voor mij 😉
 
Normaal zou het voor mij ook iet het eerste zijn waar ik aan denk, maar nu met de combi waterpest wel.

Heb het zelf 1 keer gehad in m'n bak na het planten van waterpest. Veel waterpest wordt buiten gekweekt/gehouden.
 
Je bedoeld in niet overdekte kweekvijvers neem ik aan?
Dan kan ik me voorstellen dat er wat grut meekomt inderdaad.
 
Maar ik zeg niet dat dat het is.....ik geef het aan als een mogelijkheid.....geen spin...geen web
 
kellemes zei:
Ja ik geloof je wel hoor, de natuur blijft me vaak verbazen zo niet verbijsteren, het is alleen nieuw voor mij 😉

Nou je dat zegt, ik zag laatst een docu waarin een Helmbasilisk voorkwam. Ook Jezus Christushagedis genoemd... Ja echt, hij kan nl over water lopen 😀
 
Een spin. Mkay. Kan zoiets kwaad in de bak? Ik heb gisteren nog gezocht, maar no way. Speld in een hooiberg (en ik weet niet goed waarnaar ik zoek).
 
Ja da kan zeker kwaad in je bak. Het zijn rovers.

Als je er al een hebt moet je zoeken naar een luchtbel op een vreemde plaats. Daar zit de spin dan.

Maar het is niet gezegd dat je er een hebt hoor.....je gaat visjes/garnalen missen als je er wel 1 hebt.

Hou die slierten in de gaten, daar zal de spin (als die er is) zich vlak bij ophouden. De sliertjes zullen zich dan ook meer als een soort web gaan ontwikkelen.
 
Dat van de spin is ook voor mij nieuw. En ik heb al een angstfobie voor spinnen. Nou zal ik alle bakken maar eens gaan controleren dan :S 😀.
Maar ja het klopt dat je telkens weer nieuwe dingen hoort en daar weer van kan leren :thumbs:.
 
Beste mensen. Ik kom toch nog even terug op dit topic van mij. En spin lijkt niet voor die sliertjes te zorgen. Maar het wordt wel alleen maar meer. Kan het een vorm van algen zijn? Uit het water lijken een aantal draadjes bij elkaar wel wat kleur te hebben (groenig).

img_20160208_195538~01.jpg


Waterwaarden, indien van belang:

Ph 7 / 7,5
Gh 7
Kh 5
Po4 2-5 mg/l
No3 12,5 mh/l

Ik heb ook een co2 set sinds een tijdje. Maar sindsdien zijn deze draadjes in ieder geval niet minder geworden.
 
Dat is staghorn.
Staghorn alg: oorzaak en bestrijding - Aquascaping-blog



www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg








Beoordeling: 5 - ‎1 stemStaghorn alg komt voor bij een ammoniumpiek, te weinig watercirculatie of ... Vergeet ook niet je voedingsstoffen optimaal te houden om andere algen weg te ...
 
Draadalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding



www.aquascaping-blog.com/draadalg








Beoordeling: 5 - 1 stemDraadalg is meestal het gevolg van onvoldoende CO2 in het aquarium, weinig voedingsstoffen of een ammoniumpiek. Ontdek hier hoe je draadalg bestrijdt.

kijk maar naar verschil.
 
Ik heb nu twee maanden een co2 set draaien en de draadjes worden niet minder. De co2 hoeveelheid is fors verbeterd (te meten met zo'n ei met vloeistof).

Ik voer om de andere dag.

Licht heb ik sinds het opstarten in september opgebouwd naar 8 uren per dag (ik maak geen gebruik meer van lamp reflectoren).

Ik gebruik van carbo, profito en fertiliser van Tropica (nitraat, ammonium, fosfaat en andere stoffen).

Ik heb een aardige stroming in mijn bak.

Andere planten groeien goed (behalve mijn alternanthera reineckii rosanervig, deze wordt groen en heeft gaten in het blad).

Kan ik andere voedingsstoffen voor de planten gebruiken?
 
Ik ben me sinds een week aan het verdiepen in de estimative index. Zou dat kunnen helpen bij de algen situatie? Of is er eerst iets anders voorliggend?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan