Slimme vissen


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Ik kwam eigenlijk op het idee om het hier eens over te hebben vanwege een van m'n oblongussen. Die gebruikt de inlet naar m'n JBL 1502 om uit te rusten. Die 'plakt' zichzelf tegen de inlet aan, waardoor hij/zij (?) geen moeite meer hoeft te doen om stationair te blijven (deze vissen kunnen dat niet, die moeten ergens op rusten, of in dit geval, ergens tegenaan). Het zag er grappig uit. Maar ook vind ik het erg slim. Het heeft echt niks te maken met zwakte, want hij/zij zwemt net zo makkelijk weer weg. Maar maakt wel 'gebruik' van techniek om comfort te creëren voor zichzelf.

Nu was ik benieuwd. Hebben jullie je vissen ook wel eens betrapt op dit soort slimmigheden? En zo ja, wat dan?
 
Ja of het slim is, ik heb hier jonge ancistrussen van gemiddeld 3 maanden die de uitstroom van het stromingspompje inzwemmen zodat ze lekker vol in de stroming zitten, 1 nadeel: ze kunnen er niet meer uit dus overlijden
Twijfelachtig, qua slimheid, ben ik met je eens.
 
Mijn siamese algeneters ("oblongussen") doen grappig genoeg precies hetzelfde als die van jou. 🙃 De inlaat van de FX4 is een van hun vaste stekjes. Er zit een netje omheen en daar zoeken ze eten op of ze hangen er in de plakstand tegenaan.

Het is een keer gebeurd dat er eentje vermist was en die bleek IN het netje terecht te zijn gekomen. Niet zo slim. (Ook niet van mij.) Gelukkig op tijd gezien, en sindsdien is het netje strakker vastgesnoerd... zodat de oblongustraditie van de plak-plak zich voort kan zetten zonder verongelukten.
 
Heb in het verleden malawi's gehad die er bekend om stonden om in het malawi-meer achter een aantal grote vissen aan te zwemmen, dit om voedsel te vinden.

De grote vissen zijn in het meer de hele dag in het zand aan het graven om voedsel te vinden, de vissen die ik had schieten daarna door de zandwolken heen om daar hun voedseldiertjes/deeltjes uit te pakken, en daarna snel het omgewoelde zand afgaan om te kijken of er nog wat naar boven is gekomen.

In het aquarium deden ze exact hetzelfde als ik onderhoud aan het plegen was en het zand aan het omwoelen was/op zijn plek aan het leggen was. ze zwommen constant achter mijn hand aan en als ik een zwieper door het zand gaf vlogen ze er dwars doorheen... erg leuk om te zien!
Nu zitten er naar mijn idee in een aquarium vrij weinig voedseldeeltjes in de bodem maargoed dat is en blijft natuurlijk gedrag.
 
mijn stekelaal was altijd erg tam, kwam door je vingers heen zwemmen en childe hem ook altijd in de pomp.


een dragonpuffer was echt het slimste dier wat ik had. Heeft een halfjaar geduurd voordat ik in dezelfde kamer mocht zijn terwijl hij eet. Zelfs al verstopte je je achter het bed of ging je rustig zitten hij bleef je aanstaren en at hij niet. En als je de kamer uit ging voor 4 seconden had hij altijd alles opgegeten.
 
Het is al eens eerder ter sprake geweest in een ander topic, maar wat is "slim". Voor mij, en voor een aantal documentairemakers van Ngeo , is intelligentie best moeilijk vast te stellen. Wat "leert"een dier, wat is gewoon alleen maar toevallig de juiste reactie in een specifieke situatie met als evolutionair gevolg dat als dit toevallig het "verstandigst" is, dat deze eigenschap op lange termijn er toe leidt dat dezen en hun voortplantsels grotere kans hebben te blijven bestaan ten kosten van de soortgenootjes die net toevallig anders reageerden.

pfoo.... te lange zin.

Anders, Pinguins schijnen "lol" te hebben in bepaalde activiteiten. Ze glijden van een glijbaan, zonder doel, herhalen dat, zomaar. DAT bezitten, plezier kunnen beleven aan iets dat verder nergens toe leidt, vind ik een teken van zelfbesef en dus intelligentie.
Ik had een olifantvis, hij zwom een aantal keren per dag precies in de stroom van de pers, waardoor hij al buitelend door de bak werd geslingerd, meteen terug via de bodem en weer.... en weer... vaak wel een keer of 10 achter elkaar. En dan had hij er genoeg van en ging weer ergens snuffelen of rusten.

Ik hield van die knul.

fijn weekend

Mark
 
Het is al eens eerder ter sprake geweest in een ander topic, maar wat is "slim". Voor mij, en voor een aantal documentairemakers van Ngeo , is intelligentie best moeilijk vast te stellen. Wat "leert"een dier, wat is gewoon alleen maar toevallig de juiste reactie in een specifieke situatie met als evolutionair gevolg dat als dit toevallig het "verstandigst" is, dat deze eigenschap op lange termijn er toe leidt dat dezen en hun voortplantsels grotere kans hebben te blijven bestaan ten kosten van de soortgenootjes die net toevallig anders reageerden.

pfoo.... te lange zin.

Anders, Pinguins schijnen "lol" te hebben in bepaalde activiteiten. Ze glijden van een glijbaan, zonder doel, herhalen dat, zomaar. DAT bezitten, plezier kunnen beleven aan iets dat verder nergens toe leidt, vind ik een teken van zelfbesef en dus intelligentie.
Ik had een olifantvis, hij zwom een aantal keren per dag precies in de stroom van de pers, waardoor hij al buitelend door de bak werd geslingerd, meteen terug via de bodem en weer.... en weer... vaak wel een keer of 10 achter elkaar. En dan had hij er genoeg van en ging weer ergens snuffelen of rusten.

Ik hield van die knul.

fijn weekend

Mark
Ja een beetje speelgedrag zie ik ook wel bij de guppen. Hebben ze hun gekke 10 minuten, naar de uitlaat en zoef lekker sjeezen. En err, en weer. Tot ze er weer genoeg van hebben. Corydoras of neontetra's heb ik eigenlijk nooit iets bijzonders zien doen.
 
Ja een beetje speelgedrag zie ik ook wel bij de guppen. Hebben ze hun gekke 10 minuten, naar de uitlaat en zoef lekker sjeezen. En err, en weer. Tot ze er weer genoeg van hebben. Corydoras of neontetra's heb ik eigenlijk nooit iets bijzonders zien doen.
komt mss ook omdat neon tetra's nooit natuurlijk worden gehouden. Tenzij je zon soort bak hebt:

 
komt mss ook omdat neon tetra's nooit natuurlijk worden gehouden. Tenzij je zon soort bak hebt:


Ik vind dit wel heel mooi. Als ik nu 'van nul' zou beginnen met m'n 450L zou ik zoiets nu zeker wel overwegen, alleen een flinke school er in van hele kleine visjes. Lijkt me schitterend.

Heb hier nog wat slimmigheidsvoorbeeldjes. Iets wat ik zie/zag bij de goudvis/sluiers die ik hier heb.

Ik had in vroeger tijden nog wel eens een snijplank tussen de goudvissen zitten tijdens het voeren. Ik had er destijds twee, degene die ik nu nog heb (Fishie) en een maatje, die vrij dominant was en al het eten voor zijn neus weg kaapte. Dus om dat tegen te gaan zette ik er een snijplank tussen. Fishie was in die tijd al blind. Die snijplank die ik er tussen had gezet had een gat erin, een soort rechthoekig geval wat diende als handvat. Fishie zwom daar wel eens tegenaan, maar die liggende rechthoek was dan te laag om er rechtop doorheen te zwemmen (was een soort brievenbusgleuf). Op de een of andere manier had Fishie, blind en wel, dat door, dus kwam hij van de een naar de andere kant door op zijn zij door die gleuf heen en weer te zwemmen. Dus hij zwom er tegenaan, merkte 'dit past niet', en kantelde op zijn zij om er op die manier doorheen te zwemmen.

Nadat zijn maatje overleed, was Fishie alleen in de bak. Om hem wat minder alleen te laten voelen deed ik wel eens mijn hand in de bak, gewoon om wat beweging in het water te maken. Daar reageerde hij sterk op. Hij kwam me 'opzoeken', langs mijn hand schurken, er aan happen. Later heb ik twee sluiers bij gezet. Ik maakte altijd een specifieke beweging in het water, en gaf hem daarna iets te eten. Ik denk dat hij hierdoor heeft geleerd om uit de hand te komen eten. Ik kan hem 'roepen' door die beweging te maken, dan komt hij al happend die kant uit gezwommen, de arme blinde vink, en kan ik hem gericht iets geven. De andere twee sluiers hebben dat een beetje van hem af gekeken misschien, die komen zodra ik mijn hand de bak in steek er al aan happen om eten.

Het is iets waarvan ik van bijvoorbeeld @Giebeltje begreep dat zij gelijkende ervaringen heeft met haar goudjes (en ook ancistrus). Rondom eten zie ik ook verschillende reacties per individu, ook al zijn ze van dezelfde soort. Zo zit er in mijn andere bak een oblongus die het grootste en dikste is omdat hij/zij feilloos door heeft dat ik eten kom geven, daardoor altijd als eerste bij de buit is en alles voor de rest op vreet. De anderen zijn een stuk banger en blijven meer op de achtergrond. Misschien heeft het ook te maken met angst, dat als de vis eenmaal geleerd heeft dat hij/zij niet bang voor je hoeft te zijn, daardoor ook meer 'durft'? Hoe denken jullie hierover?
 
Ik denk inderdaad dat als een dier doorheeft dat hij/zij er niet bang voor hoeft te zijn, ze veel meer durven
Dat denk ik ook zeker.

Ik heb momenteel een jonkie Monodactylus apart zitten om langzaam over te wennen naar wat meer zout. Toen ik hem net had was elke beweging reden om weg te kruipen achter een plant en soms kleurde hij helemaal zwart van de stress. Binnen 10 dagen had hij al door dat mijn hand in de bak niets engs was, maar juist dat er voedsel kwam. Nu kleurt hij nooit meer zwart en zwemt zelfs richting mijn hand.
Mensen die Monodactylus kennen, zullen beamen dat dit best heel knap is van de kleine telg. In de regel zijn het enorme schuwe paniekvogels.

gr

Mark
 
Ik denk dat veel vissen wel een vorm van intelligente hebben. Bijvoorbeeld mijn rasboras maculatus. Als ik voor het aquarium zit komen ze naar de ruit en blijven ze hangen en schooien
(want ik voer altijd,). Zodra er iemand anders voor zit kijken ze even en daarna gaan ze weer hun ding doen. Ik heb het idee dat ze dus wel personen kunnen herkennen.
 
Mijn vissen herkennen wie er de kamer binnenkomt:

Normaal maakt mijn man muziek aan de linkerkant van de bak gezien vanuit de keukendeur, en de vissen hangen dan compleet te chillen bij bepaalde liedjes met een bepaalde gitaar. Zodra mijn man de kamer binnenkomt gaan ze al aan die kant klaarzitten.

Als ik de kamer binnenkom ga ik meestal aan mijn bureau zitten voor de pc, en die zit ingebouwd aan de rechterkant van de bak. Of ik ga voeren/verzorgen en kom dan ook van rechts. Zien de vissen mij dan gaan ze naar rechts.

Tijdens de waterwissel worden ze aangehaald. Bessie gaat daarvoor klaarzitten tegen de achterwand. Daarna komen de Sluiers aan de beurt, die laten zich goed aanraken, zo kan ik ze regelmatig checken op wondjes etc. Ze weten precies wanneer het zo ver is en gaan er ook voor klaarzitten.

Hun ingebouwde klok werkt ook prima, ik kan aan hun gedrag precies zien hoe laat het is, ze gaan meestal om een uur of zes erg hun best doen om mijn aandacht te trekken. Een van mijn eerste vissen zat in een open bak en spatte met zijn staart water over de rand😀. Sluiers kunnen zelfs kunstjes leren, voor een beloning door een hoepel zwemmen bijvoorbeeld. Dat spreekwoordelijke zes-secondengeheugen, daar geloof ik niet in, en ze hebben behoefte aan afwisseling. Maar omgevingsverrijking is natuurlijk beter, want dan laten ze hun natuurlijke gedrag zien.
 
Dat herken ik bij mijn guppen ook.
(De rouwtetra's doen maar wat.)
De Guppen zwemmen rond voedertijd met je mee, de rest van de dag niet.

Dus dat beroemde 3 secondengeheugen gaat niet op.
(Wat bij Mythbusters al eens bewezen is. Het is een combiaflevering, dus even schuiven naar ongeveer 15 minuten)
 

Ik het begin dacht ik nog, vissen zijn vissen. Maar elke soort is een andere diersoort, dat had ik eerst niet zo door. Net als 'reptielen', of 'vogels'. Sommige soorten lijken slimmen dan anderen. Bv poetsvissen (zoutwater) schijnen soorten te hebben die klanten herkennen maar ook een vorm van opportunisme hebben: passanten eerst, vaste klanten moeten wachten (soms is er rij!). Die keuze wordt waarschijnlijk wel min of meer bewust gemaakt. Dit stond in 'het geheime leven van vissen' een boek van Jonathan Balcombe. Aanrader!
 
Hier is het ook heel duidelijk dat ze meer doorhebben dan je zou denken.
Sta ik voor de bak dan zitten de T. vittata direct voor de ruit. Staan vrouw of dochters daar dan zie ik dat niet.
Waarom? Ik voer ze altijd.
Met de leeri's was het helemaal erg, zodra de bak open ging hingen ze met zijn allen bovenin de bak. Die kon ik er zelfs met de hand uittillen, als ik dat had gewild. Zo tam als maar kan. Bij anderen vlogen ze onder het hout
 
Mijn Corydoras aeneus, het zijn bakbeesten qua maat en kracht leggen tegenwoordig steeds hun eitjes op het raam daar waar de uitstroompijp van m'n filter opgericht staat. Hierdoor kunnen mn roodkopzalmen maar moeilijk bij de eitjes blijven hangen om ze op te eten. Andere kant van het verhaal is wel dat de Cory's ze steeds na een dag of 3 zelf opeten 😅.

Gr
Stefan
 
Lees dit boek b.v. van frans van der waal titel:zwaai:ijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn.
Ik pleeg wel eens te denken dat alles mee-evolueerd zie desnoods hoe ratten zich settelen in onze wereld.
Als soort vergaren ze de benodigde kennis ter uiteindelijke optimale overleving.
 
Gister de jonge Corydoras losgelaten in de bak. Maar er was niet echt sprake van gericht ergens heen zwemmen.
Ik vrees dat Corydoras Aeneus eerder vallen in de categorie 'random zoekgedrag'. Als observerend denk ik: ze zwemmen eruit uitsluitend op basis van toeval. De guppen daarentegen zijn duidelijk meer verkennend van aard.

 
Gister de jonge Corydoras losgelaten in de bak. Maar er was niet echt sprake van gericht ergens heen zwemmen.
Ik vrees dat Corydoras Aeneus eerder vallen in de categorie 'random zoekgedrag'. Als observerend denk ik: ze zwemmen eruit uitsluitend op basis van toeval. De guppen daarentegen zijn duidelijk meer verkennend van aard.

Bekijk bijlage 337693
Wat mij ook opvalt aan cory's (in elk geval de soorten die ik heb) is dat ze weinig lijken te navigeren op zicht. Als er iets interessants in het water ligt zoals eten, zullen ze snuffelen tot ze erbij neervallen. En niet altijd de goede kant op... Zo kan het best een tijd duren voor ze doorhebben waar dat eten ligt. Als er bijv een garnaaltje op 10 cm afstand ligt, zullen de meeste vissen dat al gauw zien en erop af stuiven. Mijn cory's niet, die gaan rondjes lopen draaien. Dat ziet er heel suf uit. :p Ze vertrouwen blijkbaar zo op hun reuk en tastzin dat ze niet eerst even rondkijken waar dingen kunnen liggen. Dat maakt het net wat lastiger om ze gericht te voeren.
 
Een aanvulling op het onderwerp: dit artikel over communicatie bij vissen kwam ik vandaag tegen. Er zitten filmfragmentjes in, je moet wel even scrollen😀

 

Terug
Bovenaan