Wat is er nieuw

Sluier baby zinkt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lotta Saffir
  • Startdatum Startdatum
L

Lotta Saffir

Guest
Ik heb een sluierstaart vis van ongeveer 3 maand. Het is een erg mooie vis, maar hij zinkt sinds vandaag maar de bodem en dan op zn buik blijft liggen. Hij kan nog wel zwemmen.... Moet ik gewoon afwachten of?

Klinkt als een beginnend zwemblaasprobleem

Op de buik liggen is een teken dat hij niet happy is. Drijven en geen controle over lichaam waardoor op de rug of op de zij zwemmen is zwemblaas.

Wat zijn je waterwaardes? Zit deze alleen of met meerdere? Foto is handig.

Even 10 minuten rustig kijken hoe de vis zich gedraagt.
Kijken of de vis beide kieuwdeksels opend en sluit soms houden ze 1 kieuw dicht.
Hoe houd hij de onderste vinnen hangen die losjes of houd hij ze tegen zijn lichaam geklemd.
Zie je hem soms schuren, flitsen over de bodem.
Zie je schrikachtig verschijnsels. Stukje zwemmen en ineens heel snel zwemmen en draaien.

Op de buik liggen is een teken dat hij niet happy is. Drijven en geen controle over lichaam waardoor op de rug of op de zij zwemmen is zwemblaas.

Wat zijn je waterwaardes? Zit deze alleen of met meerdere? Foto is handig.

Ah oké, bij mij ging op de bodem liggen over op een zwemblaasprobleem

Een video is vaak nog handiger😀😀

Ah oké, bij mij ging op de bodem liggen over op een zwemblaasprobleem

Dat kan zeker zo worden hoor. Als een sluier te vaak op de bodem gaat liggen en zijn rugvin slap houd is het een teken dat er wat aan de hand is. Het uitzoeken wat er loos is, is de volgende stap. Zwemblaasproblemen kunnen daarna volgen door bacterieen en/ of verstopping van de darmen.

Maar er zijn legio mogelijkheden waarom hij op de bodem ligt. Waterwaardes, parasieten, wormen, flagelaten etc. Het beste is een afstrijkje te maken maar deze optie is meestal niet voorhanden dus moet je kijken naar het gedrag. Het gedrag verraad meestal wel wat er loos is of je moet echt wat aan hem zien, aangetaste vinnen, witachtige waas, dikke ogen, witte slijmerige poepdraden etc.

Hij zit met 9 andere kleintjes, vinnen hangen redelijk losjes, rugvin staat omhoog, opent wel beide kieuwdeksels, schrikt niet en schuurt ook niet.

Hierbij de foto

IMG_7499.PNG

Hoe is zijn ontlasting? Zie je witte slijmerige draden? Eet hij nog?

Als je verder helemaal niets zie aan de vis zou ik eens een paar dagen een zoutbadje doen.

Emmertje klaar maken met dezelfde tempratuur als waar hij uitkomt en zout zoals hieronder erin oplossen. Goed roeren. Visje vangen met maatbeker ofzo en met dat beetje water in de emmer met zout, dan beschadig je hem niet. Bakje aquariumwater ernaast zetten. Zoals je hier lees als vis bewustzijn verliest of op de zij gaat liggen dan til je hem met de hand eruit en doe je hem in het bakje water zonder zout en op de hand wat baantjes met hem trekken.

Zoutbad: O.a. tegen bepaalde bacteriële en parasitaire infecties.
Dosering: 2.5% tot 3% - 25gr tot 30gr zout per liter water.
Duur: 2-5 minuten. (Zodra de vis zijn evenwicht of bewustzijn kwijtraakt meteen eruit halen.)

Zout therapie: Als lange termijn behandeling. Kan de vis helpen het immuunsysteem te herstellen.
Dosering: 0,3% tot 0,5% - 3gr tot 5gr zout per liter water.
Duur: 2-4 weken.

Continu zout: O.a. om infecties te voorkomen. (Hier verschillen meningen over.)
Dosering: 0,2% tot 0,4% - 2gr tot 4gr zout per liter water.
Duur: Onbeperkt.

Belangrijke extra informatie:
- Laat de vis nooit alleen tijdens een zoutbad. De duur van een zoutbad is per vis afhankelijk en de gezondheid speelt hierbij een grote rol.
Zodra de vis zijn evenwicht of bewustzijn kwijt raakt meteen terug plaatsen en vers zuurstofrijk water. Houdt de vis vast tot hij zelfstandig weg zwemt.
Het kan helpen de vis een aantal keer naar voor en achter te bewegen om water door de kieuwen te spoelen.
- Gebruik zout zonder jodium. Jodium kan in bepaalde omstandigheden gebruikt worden als desinfecterend middel, maar tevens kan jodium de vis verblinden.
- Er zijn verschillende meningen over het continu zout toepassen bij goudvissen. Hetzelfde verhaal als groenwater versus helder water.

Ik had toch besloten om hem niet in een zoutbad te doen, omdat het nog zo'n jong visje was. Als hij niet meer had gezwommen had ik dit wel gedaan, maar gelukkig was dit niet nodig, want hij is weer helemaal genezen en zwemt weer vrolijk rond!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan