Wat is er nieuw

Sluier drijft naar boven en soms op zijn kop

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Gisteren namiddag zag ik ��n van mijn sluierstaarten moeite hebben om naar onder te zwemmen, het leek wel of er lucht in de vis zat want hij kwam steeds naar boven drijven en tijdens het spartelen naar onderen gebeurde het wel eens dat hij onderste boven ging hangen.

Na wat ik hier al gelezen had wist ik al dat het vermoedelijk om een zwemblaas probleem ging.

Ben dan maar wat gaan surfen op het net hoe ik dit kon oplossen en aangezien er voor dit probleem ook weer verschillende oorzaken en behandelingen bestaan heb ik er maar ne slag in geslaan.

Ik heb een plastieken kuip met 30 liter inhoud gevuld met 5 liter vers leidingwater en wat op kamertemperatuur laten komen. Vervolgens heb ik de vis gevangen met de blote hand (eerst gewassen met enkel kraantjeswater) en in de kuip gedaan. Daar kon hij wat kalmeren en bleef hij mooi rechtop. Zijn rugvin kwam net on het wateroppervlak.

Deze ochtend heb ik het aquarium ververst voor ongeveer 90 liter.
In de kuip heb ik van het oude aquariumwater nog es 5 liter toegevoegd en een uurtje later heb ik em terug in het aquarium geplaatst en op dit moment zwemt hij normaal.

Ik geef de vissen voederparels die naar de bodem zakken en de guppen en danio's krijgen vlokkenvoer. Ik vermoed dat die ene sluier mee is komen snoepen aan het wateroppervlak en lucht heeft binnen gekregen. 🙂

Komt gewoon omdat ze compleet verkeerd gehuisvest zijn. Heeft niets te maken met het feit dat ze drijvend voer eten. Als het voer er wel invloed op zou hebben komt dat eerder door de samenstelling en de kwaliteit ervan.

zwemblaas problemen komen naar het schijnt vaker voor bij sluierstaarten, of het aan de huisvesting ligt weet ik niet maar misschien kan u dat onderbouwen ?

Herbstnebel zei:
zwemblaas problemen komen naar het schijnt vaker voor bij sluierstaarten, of het aan de huisvesting ligt weet ik niet maar misschien kan u dat onderbouwen ?

Zwemblaasproblemen ontstaan vaak door verkeerde huisvesting. Een sluierstaart heeft enorm veel ruimte nodig om zich te ontwikkelen. Sluierstaarten stoten een hormoon uit dat er voor zorgt dat ze de groei tegen houden. Dit hormoon kan uit het water worden gehaald door middel van verversen. Om het hormoon zo min mogelijk in het water te hebben is het van belang dat je een groot aquarium hebt voor sluierstaarten. Als dit niet het geval is dan gaat hij vergroeien, het vergroeien kan je herkennen aan te grote ogen in vergelijking met het lichaam en enorm lange vinnen. Maar daar houdt het niet bij op. De vergroeiing gaat ook intern, dus de dingen die wij niet kunnen zien. De organen groeien door maar het lichaam (buik, hoofd etc) groeit niet door. De organen drukken tegen elkaar aan waardoor de zwemblaas in verdrukking komt, hierdoor functioneert de zwemblaas niet meer naar behoren.

ok, dus kunnen we algemeen veronderstellen dat een aquarium met inhoud 260 liter en een lengte van 121 cm te klein is voor sluierstaarten ?

Als dat zo is zal het probleem opgelost zijn als ze de vijver inkunnen.

Herbstnebel zei:
ok, dus kunnen we algemeen veronderstellen dat een aquarium met inhoud 260 liter en een lengte van 121 cm te klein is voor sluierstaarten ?

Als dat zo is zal het probleem opgelost zijn als ze de vijver inkunnen.

Wat is je bezetting? Zitten er 3 sluierstaarten in dan is hij niet te klein. Zitten er 10 sluierstaarten in en heel veel andere vissen dan is hij wel te klein.

Daarnaast zijn er altijd visjes die zwakker zijn en eerder vergroeien dan andere vissen. Ik zie het ook bij mij.

Wat Laurens zegt.
En in dit geval komt het vooral door de temperatuur en overbezetting.
Vind ik ook onder huisvesting vallen.

Het op zijn kop zwemmen is gestopt sinds in in een quarantaine bak zat op een veel lagere temperatuur. Nu in de vijver zwemt hij normaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan