Sluierstaart aquarium *Groot*


A

Andrea_Theodegoudvis

Guest
Beste aquafans,
ik zoek graag expertise van de experts hier! Sinds ruim 3 jaar ben ik de eigenaar van Theodosius, een zwarte telescoopoog die afgelopen jaar gestart is met zijn transformatie naar een gouden kleur. Nu is Theodosius rap gegroeid de afgelopen jaren, en zit nu in een aquarium van 80x50x40. Ik zal eerlijk toegeven dat ik een van die sukkels was die flink heeft onderschat hoe groot en oud goudvissen kunnen worden. Nu wil ik Theo het beste optrekje ooit bezorgen. Alle aquaria tot deze gingen relatief prima, maar in dit aquarium wilt het evenwicht maar niet lukken. Er zit een flink sponsfilter in, maar meer weet ik er niet vanaf aangezien ik het heb kunnen overnemen van een huisgenoot die er zelf ook niet veel van wist. Wat mn vraag nu eigenlijk is, hebben jullie voor mij goede en praktische tips om het aquarium in top vorm te krijgen? is dit spons filter voldoende? Hoe vaak verversen jullie het water in zo een aquarium? etc.
Fotos van de situatie heb ik toegevoegd als het goed is.
Met vriendelijke groet, en bij voorbaat dank,
Andrea

IMG_20180111_180551.jpg
IMG_20180111_180612.jpg
IMG_20180111_180652.jpg
IMG_20180111_180708.jpg
IMG_20180111_180744.jpg
 
je kan het water hoger vullen hoor die spleten aan de bovenkant van het filter zijn voor het doorstromen van water
dit is in principe wat standaard in een juwel filter zit voor de als ik je afmeting zo bekijk een rekord 800 is.
qmyvxdg8hkthguqv4r7eiprefg0lyrfx-jpeg.92196
 
Dankuwel voor de antwoorden alvast, nu vroeg ik mijzelf eigenlijk nog iets af, ik weet niet of het op de foto te zien is maar theo is redelijk 'slank', wanneer ik foto's van andere sluierstaarten zie zie ik veelal flink gedrongen eeningsinds bolle vissen. Zijn dit allemaal vrouwtjes en zie je de eitjes of zou het kunnen dat ik theo te weinig eten geef?
 
hangt ook van de soort af. hoevaak voer je en hoeveel en wat voer je. een sluierstaart heeft geen maag dus mag je vaker voeren dan andere vissen alleen wel kleinere hoeveelheden
 
Ik denk dat de situatie niet ideaal is voor Theo, hij zit alleen in een bijna kale bak zonder enige afleiding of interactie van andere bewoners.
 
wat ton zegt klopt ook een sluierstaart is een groepsdier maar als je het eerder gekregen bestand goed doorleest lees je ook dat je aquarium daar te klein voor is en in het aquarium wat je nu hebt niet meerdere sluierstaarten kunnen. ook vraag ik me af af je pomp het gaat redden want sluierstaarten zijn grote vervuilers.
 
Het aquarium is een beetje aan de krappe kant voor meer dan 1 volgroeide sluier maar met goede filtering(best extern filter) en ververs beleid zou het wel kunnen is mijn mening(niet ideaal tevens omdat het een groepsdier is). Voor het filter zou ik de onderste 3 bakjes vervangen door cirax bakjes. De bovenste door sponzen en boven op 1 laag filterwatten. iedere week de filterwatten vervangen en de rest niet aanzitten(biologische evenwicht niet verstoren). ik zou ook 2x per week min 50% verversen of 1x per week 2/3. Ikzelf heb een 180L bak met 2 sluiers en ververs iedere week 2/3 ongeveer en dat is geen overbodige luxe. Het is wel belangrijk dat je niet al het filter materiaal in 1x vervangt ivb met het gevaar dat er een nitriet piek kan ontstaan. Ik zal er ook een paar snel groeiers in planten zoals waterpest vind de vis wel lekker.
 
Bedankt allemaal voor het advies, ik zal het in allemaal in gebruik nemen en snel veel waterpest kopen, dat zit ook regelmatig in de bak. Ook zal ik vaker waterveranderingen doen en het filter updaten, ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat. Ik zal jullie op de hoogte houden van het eindresultaat
 

Terug
Bovenaan