Sluierstaart aquarium indraaien


E

Eddy09

Guest
Hi all,

morgen komt mijn aquarium binnen (1 meter lengte) en wil deze in laten draaien. Ik heb een aantal planten gekocht (waterpest o.a.) en grind. In mijn voorsteltopic had ik al aangegeven dat ik op dit moment 1 sluier heb in een veels te kleine bak. Deze wil ik overzetten in de nieuwe bak en vervolgens 1 andere sluier erbij doen.

Nu heb ik dit middeltje erbij gekocht: https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2320/jbl-denitrol

Op de website staat 48 uur.. de aquariumzaak zegt 1 week en hier lees ik soms 4-6 weken!

1 dop van denitrol + water + planten ga ik morgen doen, wat zijn dan de vervolgstappen? na 1 week beetje water eruit, water van oude bak (gedeelte) erin en de vis erbij?

gr
Eddy
 
Wat heb je voor filter?
Zou nog geen water uit halen. heeft nog geen zin.


Meestal 2 weken, als nitriet 0 is.

En niet eerder.
 
dank voor je reactie Bertus! ah oke, ik moet dus nitriet meten na 2 weken? of om de paar dagen na 1 week?

Er zit een grote filter in van Juwel. Bioflow
 
Ik weet niet welke filter je nu hebt maar wellicht kun je wat materiaal enten en als je op safe wil spelen dan moet een bak zo n 4 weken indraaien want de nitrietpiek komt vaak na 2 tot 3 weken.
 
Super dat je een groter aquarium heb gehaald voor je sluier.

Hoop dat je fijn afgerond grint heb gekocht. Grof grint beter niet, dan beter even ruilen voor filterzand een dun laagje van 1 cm is genoeg. Als je dit te dik doe krijg je last van bodemrot. Grint of zand schoonspoelen, halve emmer vullen, water erin en roeren en afgieten net zo lang totdat er helder water overblijft.

Wat ik uit je posts haal zit de sluier nu in 25 liter.

Lijkt mij het beste aquarium geheel vullen met vers water en dat filtertje uit de 25 liter een maandje in het grote aquarium erbij hangen en de vis meteen over zetten. Niet dat filter gaan schoon maken. Des te viezer des te beter. Spulletjes en planten overzetten en ook niet schoonmaken. Let wel op dat aquarium water dezelfde tempratuur is als je kleine aquarium.

Tracht druppeltesten NO2 en NH4 te kopen. Meten is weten. Dit is heel eenvoudig te doen als 1 van beide waardens oplopen moet je verversen. Logisch denken is NO2 0,4 ververs je 50% blijft er 0,2 over dat is nog teveel dus volgende dag weer 50% verversen. NO2 iets verhoogt (geen 0,4) geen drama maar als je NH3/4 meet dan meteen veel verversen. Je kunt al het water eruit halen zodat sluier nog in een laagje zit en dan vullen.

Als je geen druppeltesten heb dan 2 a 3 keer in de week een flink percentage verversen om te voorkomen dat je water waardens oplopen.

Na een week of 3 kun je een collega voor hem/haar erbij halen. Zal de vis erg blij van worden. Als je nieuwe vis erbij doe blijf dan nog een weekje wat meer verversen zodat bacterieen zich kunnen aanpassen aan de vermeerdering van vervuiling.

Succes met de leuke klus
 
Wat voor filtertje draait er nu op dat kleine bakje dan want als die heel klein is dan zal deze weinig uitrichten op een bak van rond de 190 liter denk ik en zul je veel moeten verversen.
 
Wat voor filtertje draait er nu op dat kleine bakje dan want als die heel klein is dan zal deze weinig uitrichten op een bak van rond de 190 liter denk ik en zul je veel moeten verversen.

Ja zit zo te zien een heel klein filtertje in maar beter iets dan niets. De 25 liter voor de vrij grote vis is ook niet optimaal. 1 sluier op 190? liter zal met verversen beter houdbaar zijn dan in 25 liter. Is niet optimaal maar om een maand rustig te laten indraaien en de vis in de 25 liter te laten is natuurlijk ook gekke werk.
 
Ik heb in alle tijd dat ik aquariums heb gehouden sluiers in 1x erin gezet aangezien ik op die momenten geen keuze had (1e keer veels te kleine bak, 2de keer aquarium geknapt.) In beide gevallen is het goed gegaan het is wel zaak dat je de waardes in de gaten houd zodat je gelijk kan verversen indien nodig. Sluiers zijn ook sterke vissen (reden dat ze relatief lang in een viskom kunnen overleven) dus even een verhoogde no2 piek overleven ze wel. Ik weet dat veel aquarium houders het hier niet mee eens zijn en ik ben het er ook mee eens dat een goede indraai cyclus altijd beter is, maar nood breekt wet f en toe.
 
Zag op je foto kleine aquarium plantjes nog in potje staan. Je plantjes staan in glaswol in dat potje dat moet eraf. Breken en pulken en onder lopende kraan met vingers de worteltjes schoon wrijven. Sluiers grondelen en een hapje glaswol is niet echt goed voor ze. Ook loodjes etc van plantjes af halen. Keramiek ring, potje kan wel. Dan potje opvullen met grind.
 
Hi all,

morgen komt mijn aquarium binnen (1 meter lengte) en wil deze in laten draaien. Ik heb een aantal planten gekocht (waterpest o.a.) en grind. In mijn voorsteltopic had ik al aangegeven dat ik op dit moment 1 sluier heb in een veels te kleine bak. Deze wil ik overzetten in de nieuwe bak en vervolgens 1 andere sluier erbij doen.

Nu heb ik dit middeltje erbij gekocht: https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2320/jbl-denitrol

Op de website staat 48 uur.. de aquariumzaak zegt 1 week en hier lees ik soms 4-6 weken!

1 dop van denitrol + water + planten ga ik morgen doen, wat zijn dan de vervolgstappen? na 1 week beetje water eruit, water van oude bak (gedeelte) erin en de vis erbij?

gr
Eddy
Ik gebruik ook denitrol, het haalt zo nodig de piek weg van de nitrietpiek. Ik heb altijd een fles achter de hand voor noodgevallen, waarin ik nitriet meet (bv bij nieuwe bak, te schoon gemaakt filter) Maar 1 dopje is dan echt veel te weinig. Ik heb voor mijn sluiers in de 180 literbak 150 ml gebruikt en daarna nog eens de rest van de fles (250 ml). Het neutraliseert ammonium en nitriet en het levert ook meteen bacteriecultuur. Zeker als je niet goed kan indraaien is denitrol een uitkomst. Maar wel prijzig.
 
Hi all, dank voor alle reacties! Erg leerzaam :) ik probeer alle vragen te beantwoorden zonder iedereen te quoten (op Mn tel werkt het niet zo)

Huidige bak heeft een klein pompje van superfish. Die vervang je steeds in een keer (achteraf niet een heel goed systeem denk..). Ik ververs het water regelmatig dus die nitrietpiek in de huidige bak had weinig kans :)

Denk dat ik het volgende wil doen, bak opzetten met denitrol, na een paar dagen (5/7 dagen) nog een keer denktrol erbij en dan de vis overzetten. Huidige bak is ook geen luxe..

Na een weekje andere vis erbij :) tussendoor water goed checken en verversen

Gr Eddy
 
Oja, potjes met glaswol ga ik uiteraard niet doen in de nieuwe bak :) netjes uitspoelen en planten in het grind. Grind hoefde ik niet af te spoelen zeiden ze , is heel fijn rond grind
 
Ik laat het maar even in het midden, je sluier in die 25 liter met een filter waarvan je de inhoud moet vervangen, en geen nitriet. Je kunt de vis gewoon meteen over zetten. Je kunt de denitrol Ook gebruiken bij verversingen dus lijkt me niet schadelijk voor je vis. Er worden vele flesjes verkocht met wonder bacterieen maar ik ben nog nooit iets nuttigs tegen gekomen dat het biologisch proces met 2 dagen rond is. 1 sluier in de 190 liter gaat NO2 opbouw veel langzamer dan in de 25 liter. Met de vis erin zal de bacterieopbouw vlotter gaan gezien zijn vervuiling. Hebben de bacties ook wat te eten om te groeien.

Na een week kun je gewoon nogmaals de denitrol toevoegen. Zoals Doefja al aangeeft vangt het spul ook nog het een en ander op dus zal dat alleen maar voordeel zijn. Als je dan nog over heb de week erna ook nog een keer dan ben je al een flink eind op weg.

@ Doefja. By the way is wellicht seachem prime een goedkopere oplossing. Is net zo iets. Weet niet wat de denitrol kost per ml verpakking. Seachem Prime vrij grote flessen.
 
Ik heb in alle tijd dat ik aquariums heb gehouden sluiers in 1x erin gezet aangezien ik op die momenten geen keuze had (1e keer veels te kleine bak, 2de keer aquarium geknapt.) In beide gevallen is het goed gegaan het is wel zaak dat je de waardes in de gaten houd zodat je gelijk kan verversen indien nodig. Sluiers zijn ook sterke vissen (reden dat ze relatief lang in een viskom kunnen overleven) dus even een verhoogde no2 piek overleven ze wel. Ik weet dat veel aquarium houders het hier niet mee eens zijn en ik ben het er ook mee eens dat een goede indraai cyclus altijd beter is, maar nood breekt wet f en toe.


In een vissenkom, maken ze elke dag het water schoon. anders verstikken ze in hun eigen afval.

Dat is gewoon onzin. Zou ze toch niet 24 uur iin zo,n kom zien zwemmen.
 
In een vissenkom, maken ze elke dag het water schoon. anders verstikken ze in hun eigen afval.

Dat is gewoon onzin. Zou ze toch niet 24 uur iin zo,n kom zien zwemmen.


Bedoelde dat sluiers sterke vissen zijn omdat ze relatief lang in een vissenkom overleven bij onwetende mensen. Heb helaas vaak genoeg gezien dat ze wekelijks maar het water verversen en geen gebruik maken van een filter.
 
Hi all :) bak is inmiddels sinds gister aan het draaien. Grind voor de zekerheid goed uitgespoeld, kwam wel weinig stof of vuiligheid van af dus dat scheelt!

Twijfel nog wel over mijn huidige sluier.. heb hem (of haar) nog niet overgezet. Kan dit evt doen maar misschien beter om een weekje te wachten.. ik heb nu 50ml denitrol, waterpest en 2 andere planten geplaatst. De pomp+ filter draait (moet dat pijpje omhoog richten naar het oppervlak? Of juist naar beneden/zijkant?) en ik geef via een timer ongeveer 4 uur licht en bouw ik op naar 8 (einde van volgende week ongeveer).

Huidige bak ga ik gewoon verversen weer en laat hem nog even rondzwemmen daar. Dan vrijdag/zaterdag volgende week zet ik de vis over. Moet ik dan nog verversen in nieuwe aquarium? Of beetje denitrol erbij doen?
Wanneer is het handig te verversen? En nadat het aquarium is ingedraaid? Wekelijks 50% of 30? Of tweewekelijks?

Thx alvast!
 
Leuk klusje een nieuw aquarium.

Niet twijfelen en de vis overzetten. :stom:

Even logisch na denken. Wat is het voordeel om de sluier in de 25 liter te laten zitten voor een week? Na een week is je nieuwe aquarium echt nog niet ingedraaid dus die week wachten totaal zinloos. Er worden vele flesje allerhande wonder bacterieen gekocht maar vergeet het maar dat je aquarium dan in een paar dagen of weekje klaar is. Met de vis erin zal het nieuwe aquarium sneller indraaien omdat er dan vervuiling ontstaat. Normaal moet je wat voer in het nieuwe aquarium verkruimelen om de bacties aan het werk te zetten nu zet je de vis erin, werkt bijna hetzelfde. Wel zul je een maand lang vaker moeten verversen. Zou om de 4 dagen minimaal 50% verversen. In water zit niets belangrijks alleen maar ellende!!! Hang dat kleine filtertje in je nieuwe aquarium voor een maandje. Niet schoonmaken!

De eerste maand krijg je NH3/4 en NO2 dit is echt niet gezond voor je sluier dus als je niet kan testen ervan uitgaan beter teveel vers water dan te weinig. Laat de tropische richtlijnen los. 30 % verversen, voeren wat ze in 5 minuten op kunnen etc. Sluier houden is totaal andere tak van sport.

Heb je testdruppels?

Het pijpje van het filter richt je omhoog als je verder geen luchtpomp heb. Je moet het oppervlakte water zien bewegen/golven. beweging in het oppervlak geeft zuurstof.

Zonder testdruppels is het verversen moeilijk te bepalen. Ieder aquarium anders. Spelen vele factoren mee. Twee wekelijks zal het niet gaan worden. Sluiers houden betekend vaak water verversen en grote hoeveelheden tot wel 100% indien nodig. Ook als NH3/4 en NO2 laag blijven krijg je opeenstapeling van NO3, dit is een trigger voor algen. Een tropisch aquarium heeft vaak veel planten en wat kleinere vissen dus minder vervuiling. Je planten nemen de NO3 op maar bij sluiers werkt dit iets anders omdat planten in leven houden al moeilijk is en het aanbod aan NO3 teveel is zodat de planten dit niet allemaal kunnen verwerken.

Op een gegeven moment zul je je sluiers kunnen lezen. Als ze vaker op de bodem gaan liggen luieren is vaak teken dat watertje niet lekker is.

Sluiers ook vaker per dag voeren he. 3 tot 6 keer kleine porties. Vooral als je straks een jong visje erbij neem. Neem ook gekookte en gepelde doperwten in hun dieet mee. Diepvries erwten, handje in bakje, in magnetron ff kook erover heen en wachten totdat beetje is afgekoeld. Velletje eraf en voeren. Zijn ze dol op. Sluiers vaak problemen met darmen en zwemblaas. Doperwten laxeerd zodat darmen door blazen. Een dag alleen doperwten is goed voor ze.


Grote hoeveelheden verversen is geen doen met emmertjes. Neem een tuinslang en leg in aquarium met uiteinde in iets waar de vis niet bij in past. Fles, filterkorfje of grote steen op uiteinde ofzo. Zuig aan de andere kant en water komt eruit. Komt zuigkracht op de slang vandaar je moet zorgen dat sluier er niet bij kan want die gaat kijken bij die slang en heb je kans de vis op de slang vast te zuigen of een oog kwijt te raken. Vullen met tuinslang aan kraan. Nooit te koud vers water erbij doen. Liever 1 graad warmer dan kouder. Hang een thermometertje bij de slang en voel met je hand ongeveer dezelfde tempratuur. Op thermometer kun je dan zien als er veel verschil in zit. Kun je tussentijds bijstellen.

nooit je filter in 1 keer schoonmaken! Dan zijn alle bacterieen weer weg.
Succes en maak je vis blij met zijn nieuwe villa :D:thumbs:
 
Hi! Thanks voor de reacties :) de vis is zaterdag overgegaan en maakt het erg goed! Hij is echt heeeel klein in die grote bak haha.

Hij was de eerste 2 minuten op de grond aan het liggen.. toen merkte hij dat ie een stuk kon zwemmen zonder glas te voelen! Sindsdien blijft ie vrolijk hoog laag heen en weer zwemmen :) erg leuk voor hem!

Ik heb vandaag voor het eerst water ververst en een beetje denitrol erbij gedaan. Met verversen was het water in de bak volgens mijn temp meter 23,0 graden. Ik vul aan met de tuinslang en na het vullen is de bak 19,5 graden. Vraag is, kan dit echt kwaad? Scheelt mij mega veel moeite (de bak staat namelijk onder een schuin dak en kom er met emmers of iets lastig bij). Tuinslang komt Vanaf de wasmachine aansluiting ;)

Afijn! Hoor het graag

Groetjes
 
Fijn dat je hem heb overgezet. Hij/zij zal erg blij wezen met zijn nieuwe villa :)

Ja te koud verversen kan kwaad. Te koud verversen geeft shock/stress bij vis en is trigger voor ziektens. Als je ververs liever een graadje warmer dan kouder. Tuinslang aan wasbak kraan? Of avond ervoor emmers klaar zetten zodat volgende dag wat warmer is?
 

Terug
Bovenaan