Sluierstaart aquarium project


C

cactusvis

Guest
Ik heb laatst een tweedehandse juwel bak van 100×40×50 gekocht. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Zo was hij lek geweest & heel lelijk gerepareerd, de kit was ipv in de hoeken ook op een deel van het glas gesmeerd. Nergens voor nodig natuurlijk. Deze kit is er door mijn vader al af gehaald & zal binnekort vernieuwd worden. Ook heeft de bak heeft een bruine omlijsting, dit gaat wit geschilderd worden. Het is dus nog wel een projectje dat even gaat duren.

Toch denk ik alvast na over de inrichting :D Ik had in gedachten om een soort terras rand te kopen en links te plaatsen in het aquarium(rechts is het filter). Hierin wil ik dan de beplanting doen. Maar zoals ik heb gemerkt bij mijn huidig ingedraaide bak, is dit makkelijker gezegd dan gedaan.
Heeft iemand misschien tips om een mooie overloop van laag naar hoog te creeeren met planten die een beetje geschikt zijn voor sluierstaarten?

Ook twijfel ik nog over de bodem. Heel fijn grijs grind of een zandbodem.. Iemand ervaring met een zandbodem voor sluiers? Ik ben alleen bang dat dit sneller zou gaan rotten of dat je de viezigheid er heel goed op ziet..
 
Wat leuk dat je een sluierbak ga doen.

Ik heb ooit kant en klaar terrassen gehad, gevuld met aquariumzand en plantjes erin maar inderdaad een tijdje later bodemrot omdat het te dik is. Sluiers grondelen en wroeten de terrassen half leeg of gooien het aan een andere kant en mijne plunderde de plantjes eruit. Elke ochtend zweefde me plantjes bovenin en de terrassen waren leeg.

Mijn plantjes moeten echt hufterproof zijn want ze trekken alles overhoop. Ik heb ze nu in bosjes gebonden, plantenklem er door en aan een zuignap. Het wil nog wel eens dat ik een bosjes vind, gewoon de zuignap eraf getrokken.

Ik heb een telescoop met een hele beschadigde staart waar echt stukken uit zijn omdat hij zich klem had gezwommen tussen hout. De staart is nooit meer goed gekomen. Ook ogen zijn een zwak punt bij sluiers.


Gezien sluiers erg veel poepen vind ikzelf een zandbodem van nog geen cm dik ideaal omdat ik elke avond de drollen even afhevelen. Als ze klein zijn valt het wel mee maar als ze groot zijn worden de drollen echt groot en dik.

Als je grint neem heel fijn onscherp grind zodat ze zich er niet in verslikken tijdens het grondelen en als ze eens schuren dat ze de ogen niet beschadigen.

Wellicht dat black moor je wat meer tips kan geven qua bodem en plantjes want hij heeft een mooie beplante bak. Mij lukt dat niet.
 
Bedankt voor je berichtje Michelle!
Mijn sluiers zijn nog niet zo erg als die van jou als ik dat zo hoor, haha. De planten laten ze er namelijk wel in staan, behalve plantenstekjes die worden er altijd uitgetrokken.
Van welk merk heb jij je terassen destijds gekocht? Ik zie eigelijk overal die van juwel, maar die heeft een beperkte kleurenkeuze. Grijs bijv. nier en dat vind ik wel mooi rustig qua kleur.
En een dunne bodem is wel een goede tip! Ik las op dit forum ook veel positieve dingen over filterzand. Zou dit ook te gebruiken zijn om terassen mee te vullen?
 
Wellicht dat black moor je wat meer tips kan geven qua bodem en plantjes want hij heeft een mooie beplante bak. Mij lukt dat niet.

Bedankt!

Het ligt ook aan de planten! Mijn sluiers trekken wel aan veel dingen, maar ik heb de bak goed ingedraaid en de planten waren al goed geworteld. Zo heb ik veel planten met een goed wortelstelsel, zoals Vallisneria, Javavaren en Anubias. Ik gebruik veel van die pinnen ja, bijvoorbeeld JBL Pro Plantis, maar dat is eigelijk alleen nodig bij de voorgrondplantjes als Pogostemon en Hemianthus.

Ik heb al vanaf het begin eigenlijk bio co2 gebruikt, en verder heb ik gewoon een grindbodem. Dat gaat verder prima, af en toe 'stofzuig' ik de bodem met een zelfgemaakte bodemstofzuiger.

Verder zou ik als het in je budget past een extern filter nemen, dit heeft vele voordelen en is beter voor je sluiers.


Mijn plantenbestand is:

Hydrocotyle leucocephala, Braziliaanse klimop
Anubias congensis
Anubias nana
Anubias coffeefolia
Elodea densa, Waterpest
Cabomba Vervanging (t'is nu verboden hè)
Vallisneria spiralis
Pogostemon helferii
Lysimachia nummularia, Penningkruid
Vesicularia montagnei, Christmas mos
Ludwigia repens 'rubin'
Hemianthus Callitrichoides
 
Bedankt!

Het ligt ook aan de planten! Mijn sluiers trekken wel aan veel dingen, maar ik heb de bak goed ingedraaid en de planten waren al goed geworteld. Zo heb ik veel planten met een goed wortelstelsel, zoals Vallisneria, Javavaren en Anubias. Ik gebruik veel van die pinnen ja, bijvoorbeeld JBL Pro Plantis, maar dat is eigelijk alleen nodig bij de voorgrondplantjes als Pogostemon en Hemianthus.

Ik heb al vanaf het begin eigenlijk bio co2 gebruikt, en verder heb ik gewoon een grindbodem. Dat gaat verder prima, af en toe 'stofzuig' ik de bodem met een zelfgemaakte bodemstofzuiger.

Verder zou ik als het in je budget past een extern filter nemen, dit heeft vele voordelen en is beter voor je sluiers.


Mijn plantenbestand is:

Hydrocotyle leucocephala, Braziliaanse klimop
Anubias congensis
Anubias nana
Anubias coffeefolia
Elodea densa, Waterpest
Cabomba Vervanging (t'is nu verboden hè)
Vallisneria spiralis
Pogostemon helferii
Lysimachia nummularia, Penningkruid
Vesicularia montagnei, Christmas mos
Ludwigia repens 'rubin'
Hemianthus Callitrichoides

Dat van die pinnen kende ik nog niet, klinkt erg handig! Dan kan ik toch plantenstekjes erin doen.
En het toevoegen van CO2 is niet voor alle planten nodig toch? Of wel aan te raden?
 
Mijn terrassen heb ik toen bij aquaria veldhuis gekocht. Die hebben ook een eigen merk.

De terrassen moet je dus niet vullen met zand want dan krijg je bodemrot. Uit ervaring.

Ik heb ze toen met grint gevuld maar dan heb je de ellende dat de sluiers erin lopen te wroeten en het grint weer op het zand terecht komt. Geen goed idee, zand en grint gemengd. De volgende stap was JBL plantenklemmen. bosjes gemaakt met elastiekje, de klem erdoor en dan de uiteindes van de klem onder de terrassen door steken. Dus geen vulling in de terrassen en het gewicht van de terrassen houden de klem (soort pin) vast. Nadeel dat je dan geen wortelhechting in de grond krijg.

Een paar weken later heb ik de terrassen eruit gehaald omdat ik het teveel werk vond om telkens me plantjes te fatsoeneren en het geeft ook een hoop rommel op de bodem.

Ik heb nu alleen nog een laagje zand op de bodem en me planten met zuignappen op het raam en wat grote keien ervoor. Zo kan ik heel goed me bodem schoonhouden. Ik koop alleen plantjes die geen bodem nodig hebben. Vallisnera, javavaren, waterpest, Anubis etc. Ik heb de hoop op een mooie plantenbak opgegeven en ga voor makkelijk onderhoud en als ze wat slopen koop ik maar weer wat nieuws. ook leuk om af en toe te shoppen:oops:

In der loop der tijd ga je toch aanpassen want in het begin zijn het nog kleintjes en nog niet zo sterk maar ik heb er 1 tje bij van rond de 20 cm en die draait zijn vin er niet voor om, om wat geweld te gebruiken als iets perse los moet.

Qua bacteriecultuur is een bodem handig maar op een gegeven moment als ze groter worden en de hopen poep groter worden en je veel moet verversen ga je voor steeds minimaler. Veel prof. fancy houders hebben bare bottom. De schoonste en veiligste omgeving voor een sluier maar vind ikzelf een beetje kaal. Hoewel je ook wel hele mooie bare bottom tanks heb. Google maar eens op fancy tank.
 
Dat van die pinnen kende ik nog niet, klinkt erg handig! Dan kan ik toch plantenstekjes erin doen.
En het toevoegen van CO2 is niet voor alle planten nodig toch? Of wel aan te raden?

Co2 is wel aan te raden bij de meeste planten. Ligt er ook aan natuurlijk wat je plantenbestand wordt, wil je veel waterpest moet je geen co2 nemen. Het belangrijkste is wel dat je de bak laat indraaien en vanaf het begin plantenvoeding toedient, bijvoorbeeld de EI voedingsstoffen.
 
Om je leven erg makkelijk te maken ivm waterverversing.

Eheim opvoerpomp.

Slang aan het pompje, pompje in het water, slang in wasbak of waar je vuil water heen wil hebben, stekker erin en binnen now time vuil water eruit. Wasbak vol laten lopen met vers water op dezelfde tempartuur, kraan laten open, pompje in wasbak, slang in aquarium en binnen now time gevuld.

Had ik veel eerder moeten weten want ik heb heel wat geklooi met emmers achter de rug
 
Had ik veel eerder moeten weten want ik heb heel wat geklooi met emmers achter de rug

Hmmm, Dat geklooi komt me bekend voor,...... dat moet ik ook maar eens overstappen van emmers naar een pomp........
 
Bedankt voor alle info!
Water verversen met een opvoerpomp lijkt me nog niet ideaal. Want dan kun je niet het vuil zelf opzuigen maar alleen het water? Als ik het goed begrijp, had even gegoogled :D
 
Klopt. Zuigt geen poep op.

Ik doe elke avond een poepronde van 2 minuten, gewoon met een emmertje en stukje slang. De grote wv doe ik met de opvoerpomp. Ik heb 400 liter staan en ververs 60 a 70 procent. Dat zijn mij teveel emmertjes. :stop:
 

Terug
Bovenaan