Sluierstaart goed idee?


T

tvdh

Guest
Hallo,

Ik wil beginnen met een relatief simpel aquarium waar ik niet al te gek veel onderhoud aan hoef te doen.
Uiteraard is wekelijks schoonmaken niet zo'n probleem, maar het liefst zou ik het water niet te vaak verversen omdat hij daarvoor niet op een erg handige plek staat.

Nu had ik mezelf al een beetje ingelezen en zag ik dat als ik geen CO2 gebruik het water een stuk minder vaak hoef te verversen.

Mijn oog is gevallen op een Rio 180 aquarium en het liefst zou ik er 3 sluierstaarten in zetten.
Echter lees ik daar dat zij wel weer redelijk vaak schoon water nodig hebben?
Is dit ook zo als je geen CO2 en wat minder licht etc gebruikt?

Of zou ik beter voor een tropische vissoort kunnen gaan?

Alvast bedankt!

Groeten Tim
 
Co2 en licht zal weinig tot geen effect op het verversen hebben. Sluiers zijn flinke vervuilers dus daar zul je inderdaad wekelijks een flinke verversing moeten doen.
Ook een gewone bak zal eigenlijk wekelijks onderhoud nodig hebben en dat brengt het houden van een aquarium nu eenmaal met zich mee.
 
Helemaal mee eens, het hebben van een aquarium valt in zekere zin te vergelijken met het hebben met een vogel of ander dier.

Lees je goed in om grote teleurstellingen te voorkomen.

Je zou de eerste niet zijn die veel geld uit geeft om het 2 maanden later weer te koop te zetten.
 
Als je ook mooie plantjes in je bak wilt zijn sluierstaarten geen goed idee, die trekken en ploegen alles weer los.

Het zijn wel leuke diertjes, ik ben er zelf ook mee begonnen, totdat ik ook mooie planten wilde:oops:
 
Ik heb een sluier aquarium. Deze tak van de hobby verlangt veel en intensief onderhoud. Vaak grote hoeveelheden verversen hoort erbij. Een mooie plantenbak met sluiers levert bij vele frustratie.

Sluiers zijn wel hele leuke vissen waarmee je "contact" heb. Ze reageren op je aanwezigheid.

Als je keuze op sluiers valt zijn er wel allerlei manieren om het onderhoud makkelijker te maken maar 1 keer in de week een emmertje water verversen is echt niet het geval.

Ik heb bare bottom. Google maar eens fancy goldfish bare bottom zie je voorbeelden genoeg. Ik stofzuig iedere dag even de poephopen van de bodem. 2 filters is ook een strak en goed plan. Verversen dmv opvoerpomp. Tuinslang aan opvoerpomp en je kunt meters ver lozen en vullen met tuinslang en sproeikop. dit kan ook meters lang. je moet wel vers water op aquarium tempratuur bijvullen dus warm water kraan moet bereikbaar zijn.

Bij bare bottom heb je dus geen bodem dus geen bacterieen. Daarom 2 filters betere optie. Ook handig met schoonmaken ene maand de ene zodat je nog bacterieen in de ander heb etc. Tijdens verversen schuursponsje om algen weg te poetsen en alles blijft spik en span.

Planten is een frustratie bij sluiers. Ze grondelen ze los, slopen ze, vreten ze op, houd veel vuil vast, algentoestanden dus ik heb me geschikt in dit feit en bestel zo af en toe gewoon meer nieuwe. Plantenvoeding, licht, CO2, verwarming dan niet nodig. Scheelt een hoop frustratie en geld.

Goed info lezen voordat je eraan begin. Is geheel anders dan tropisch aquarium. alles werkt anders. Biologisch evenwicht, voeren, paaien, groeihormonen, ziektens en het belangrijkste verversen, verversen en verversen.

Google eens op solid gold. een engelse dame, Jenny waar heel veel info te verkrijgen is.
 
Sluiers vergen idd veel onderhoud ik ververs ongeveer 3/4 iedere week. Daarin tegen zijn het erg leuke vissen wie het werk wel waard zijn. Ik zelf heb wel gekozen voor een beplant Aquarium in combinatie met sluiers omdat ik persoonlijk van een natuurlijke uitstraling houd. Het was wel veel trial and error om het juiste plantenbestand bij elkaar te krijgen
 
De Anubias soorten lenen zich daar goed voor, en de Echinodoris misschien?
 
Verversen met een tuinslang is bij dergelijke hoeveelheden sowieso aan te raden. Kan ik ook slang van 15 meter zijn zoals ik gebruik. Ben je in principe in een half uurtje klaar met deze maat bak.
Slang in de bak om het water eruit te halen, en weer vullen met de slang.
 
Sluiers vergen idd veel onderhoud ik ververs ongeveer 3/4 iedere week. Daarin tegen zijn het erg leuke vissen wie het werk wel waard zijn. Ik zelf heb wel gekozen voor een beplant Aquarium in combinatie met sluiers omdat ik persoonlijk van een natuurlijke uitstraling houd. Het was wel veel trial and error om het juiste plantenbestand bij elkaar te krijgen

Maar jij heb dan ook wel brave hendrikjes………. Mazzelaar. Maar is ook wel weer leuk, gewoon verrassing wat voor sluiers je heb, hendrikjes of hufters.
 
en bij afhevelen een korfje op slang niet vergeten. Eregister bij kennis een oog weg door vergeten korfje.
 
Wel aan te raden om dan de slang eerst even te laten lopen alvorens in de bak te hangen, zodat eerst het water wat er al een week inzit weg spoelt
Ik maak de slang zo goed als leeg en begin met afhevelen, dan is het oude water er toch uit?
 

Terug
Bovenaan