Sluierstaart hangt in hoekje en eet weinig


C

CrazyFish

Guest
Hallo,

Ik ben weer terug van een tijdje weg geweest en ik zit nu met een probleem. Mijn oranje goudvis hangt steeds in een hoekje en eet weinig. Hij probeert wel te eten maar eet 3 korreltjes en gaat dan weer naar zijn hoekje. Ik weet niet wat dit is dus hoop ik dat jullie een idee hebben.
 
Huisvesting: Op dit moment in een klein aquarium van 60x30x30 (I.v.m. prive redenen niet in groter aquarium kunnen zetten) Ze zullen z.s.m in een groter aquarium gaan namelijk de Juwel rio 240.
Waterwaardes weet ik niet want ik heb geen druppelsetje. Ik ververs wel elke dag de helft van het water.
 
Ik zou eerst even beginnen met een grote waterwissel. Van zeg 75%. En dan even de antwoorden geven.

- hoe groot is je bak?
- wat voor filter heb je?
- wat is je verversbeleid?
- hoevaak maak je je filter schoon?
- heb je wat veranderd?) laatste tijd?
- hoe lang is een tijd dat je weg bent geweest?
 
Ik heb een aqua-flow 100 als filter. Maar als mijn sluierstaarten naar de juwel rio 240 gaan dan komt er een Jbl e1502. Ik ben een maand weggeweest maar ik heb wel elke week ververst en ben sinds kort weer elke dag gaan verversen. Ik heb voor de rest alleen wat nieuwe plantjes er in gedaan.
 
Ik zou toch zeker investeren in druppeltestjes, liefst een testkoffertje. Ik heb zelf de Colombo aangeschaft, gewoon online, want ik merkte dat niet alleen ammoniak en nitriet belangrijk zijn om in de gaten te houden, maar ook de hardheid van je water en de PH-waarde. Zeker bij sluierstaarten, want die zijn erg gevoelig voor infecties.

Voor nu: dagelijks minimaal 50% blijven verversen, niet meer voeren dan hij in 1 minuut opeet. Zit hij bovenin of zit hij op de bodem? Heeft hij ontlasting? als hij geen ontlasting heeft en je denkt aan verstopping zou je doperwtjes kunnen proberen, gekookt en gepeld. Een andere optie kreeg ik onlangs van Dino van de Fancy Goldfish Store: in Japan is het heel gewoon om bij verstopping en zwemblaasproblemen, maar ook bij infecties een cacaobad te geven. ( pure cacaopoeder, Blooker of van Houten uit de supermarkt oplossen in een beetje kokend water en toevoegen aan een quarantainebak. Verhouding: 1 theelepel poeder op 30 liter water, dus 1/2 theelepel voor 15 liter enz.) Ik heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd trouwens.
 
Van dat cacaopoeder kan ik gaan proberen. Volgensmij komt er wel ontlasting uit hem/haar. Ik denk dat het te maken heeft met de water waardes. Ik zal zsm een testkoffertje aanschaffen en ook de vissen zsm in het groter aquarium doen. Dankjewel voor de informatie! :)
 
Hier is de complete beschrijving, die ik vond op een FB forum. Ik heb hem vertald, en je moet in de link even naar beneden scrollen.

 
Het aquarium is opgezet en de filter is aangesloten! Ik weet alleen niet hoe lang ik het nu moet laten indraaien. Normaal is het 4 weken alleen weet ik niet of dat handig is aangezien mijn vissen niet in een goed aquarium nu zitten. Wanneer zou ik mijn vissen kunnen overzetten?
 
Ja dat is een afweging van risico's en investering in tijd en moeite. Los van de risicos voor de vissen.
Zonder de mogelijkheid om dagelijks een ww te doen en de waterwaarden te meten moet je er niet aan beginnen. Daarbij duurt het indraaien bij een dagelijkse ww langer dan 4 weken.
Ik denk dat een veteraan zich moet uitspreken.
 
Toen ik in mijn bak nieuwe filters zette, liet ik de oude filter een aantal weken meedraaien met de nieuwe. Je kunt denk ik het beste de vissen tamelijk snel overzetten naar de nieuwe bak en de oude filter er ook in hangen. Dan heb je in ieder geval al nitrifierende bacterien in je oude filter zitten die helpen om de ammoniak en nitriet in je nieuwe bak om te zetten. Ik weet niet wat voor bodem je hebt in de nieuwe bak? Er zijn ook mensen met sluiers hier op het forum die een bare bottom tank hebben die deze wel sneller in gebruik nemen. Veel waterwissels blijf trouwens belangrijk bij sluiers, daarin verschilt een sluierbak ook van een tropisch aquarium. Dus het water regelmatig testen, en net zo vaak verversen als nodig is om de nitriet/ammoniak stabiel op 0 te krijgen.
 
Ik heb filterzand in het aquarium gedaan. Dat moet volgensmij goed zijn. Ik heb ook nog steeds kardinaal tetra's dus ik kan niet echt de oude filter uit het aquarium halen. Ze gaan wel binnekort naar mijn neef toe alleen door vakantie's etc kan ik ze nu niet gelijk brengen.
 
Ik heb hier wel bactostart gebruikt toen ik mijn bak een jaar geleden her-inrichtte, maar meestal is geduld beter dan middeltjes uit de winkel. Mijn bak is ook nooit leeg en schoon geweest tussentijds. Easylife filtermedium en Bactostart heb ik toen gebruikt. Het is misschien wel een idee om dat aan je nieuwe bak toe te voegen en de bak een paar weken te laten draaien voor je de sluiers overzet. In de hoop dat je nitrificatie eerder op gang komt. Maar misschien komt er nog input van de andere sluierhouders hier.
 
Een nieuw filter indraaien duurde zeker 14 dagen, Echter had ik dat filter bewust 4x meer voer gegeven als mijn visbestand om voldoende goede bacterien op te bouwen en niet alsnog een piek te krijgen.
Daarna had ik hem zeker nog een werkweek doorgevoerd voordat ik hem in het weekend overzette naar de bak. Alle bacterien die niet nodig zijn voor je bestand sterven vanzelf af maar dat is beter dan tekort komen. Dus eigenlijk is het beter om die apart in te draaien want de nitriet zal zwaar in het rood duiken bij de testen.

Volgens mij is het dan ook makkelijker bij een WW je waarden laag te houden. Dus voor nu regelmatig WW ien de filter even apart s de beste route.

In mijn oude bak met 3 sluiers merkte ik dat na 3 dagen het water naar sloot begon te ruiken en dan deed ik meteen een WW. Nu kan ik het naar 5 dagen oprekken denk ik maar moet dit nog even uitstellen om de balans in mijn filter niet te veel te verstoren.
Het filterzand is maar een heel dun laagje zodat hier niet te veel troep wordt opgeslagen denk dat dit voor een 270L bak ongeveer 3liter zand is. Ik heb dit overgenomen naar de nieuwe bak en doe er nog iets bij maar minimaal. Daarom heb ik ook de bodem een lichte kleur geschilderd om open stukken die anders donker kleuren te voorkomen. Ik merk wel dat ze liever toch op boven zand verblijven.

Je kan ook een Hydra filter overwegen naar verluid zou die niet hoeven in te draaien. Ik overweeg er zelf eentje bij te zetten:
https://www.antwerpscichlidencenter.be/contents/nl/d40372_Filter_Hydra.html
Voor een plantenbak zou dit veel voedingsstoffen voor de planten afbreken echter bij sluiers die enorm vervuilen zou er altijd voeding gemaakt worden voor wat plantjes. Voor woekerplanten denk ik geen bezwaar denk ik...

succes!!
 

Terug
Bovenaan