Wat is er nieuw

Sluierstaart hapt naar lucht mogelijk zwem blaas

Fee

Member
Lid geworden
13 november 2020
Leeftijd
23
Beste mede aquarium liefhebbers!

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik mij ernstig zorgen maak om mijn sluierstaart.
4 weken geleden hebben wij 2 sluierstaartjes gekocht, 1 van de 2 had een kapot gebeten staartje dus dat was al even aankijken of dat goed kwam. Gelukkig begint de staart nu aan te groeien! Maar ik kamp nu met een ander probleem. Het sluierstaartje met de kapotte staart het dory en ze hapt continue naar lucht, Bruce het andere sluierstaartje doet dit niet. Ik heb al een groot vermoeden dat ze zwemblaas begint te creeëren maar dit leek vandaag beter te gaan, totdat ik net thuis kwam en haar weer lucht zag happen.
We hebben een 50 liter aquarium (ik weet dat dit eigenlijk 100 zou moeten zijn) 2 bossen waterpest en een filter. Ze krijgen 4 korrels zinkend voer om de dag. Ik ben ten einde raad en wil haar graag helpen!
Ik snap niet hoe Bruce dit niet doet en dory wel.
heeft iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen?

met vriendelijke groet,
Een bezorgde vismama

@Michelle kan alles heel mooi uitleggen. Maar eerst even een paar vragen:

- Hoe groot is je filter? Want je zegt het al, je bakje is veel te klein. Vermoedelijk heb je ook een filter dat bij het bakje past. Je moet je filter in ieder geval niet schoonmaken zolang het loopt. In je filter bouw je namelijk bacteriekolonies op die het giftige nitriet en ammonium omzetten naar nitraat, waar je planten van leven.
- Hoe vaak ververs je het water? Ik heb zelf een 200 l bak met 2 grote interne filters en een overhead sump bovenop mijn bak, en ik doe iedere 3 dagen een waterwissel van 60 %. Daarmee voer je een teveel aan nitriet/ammonium en nitraat, maar ook hormonen die door je vissen uitgescheiden worden, af.

Ik vermoed dat je sluiers nog klein zijn, en jonge sluiers eten veel. Die voer je twee keer per dag een klein beetje. 4 korrels om de dag is erg weinig.

Heb je de bosjes waterpest ontdaan van loden strips of schuimplastic omhulsel? Dit is giftig voor je vissen. Waterpest drijft los in het water en zorgt voor zuurstof.

Waarom Dory naar adem hapt en Bruce niet? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Als Dory zwakker is, en de waterkwaliteit slecht, dan heeft Dory iets eerder last van hoge nitrietwaarden. Of Dory heeft een rondere bouw, waardoor hij/zij eerder zwemblaasproblemen kan gaan ontwikkelen.

Om je vissen te helpen, zul je eerst zo'n 75 % van het water moeten verversen, en dat iedere dag doen, zolang je nog geen grotere bak hebt. Want om je vissen in leven te houden moet je echt een grotere bak aanschaffen. En het is ook handig om druppeltests aan te schaffen, om je water te testen. Misschien is het handig om een foto te plaatsen, dan kunnen we nog beter helpen.

Hey giebeltje!
de filter is voor een 50 liter bak inderdaad, ik heb die wel 2 keer verschoond, dat was mij in de winkel verteld namelijk...

Ik ververs ongeveer 1/3 van het water elke week!

ze zijn inderdaad nog klein, de vis die ik thuis bij mn ouders heb krijgt ook elke dag eten, maar was mij weer in de winkel vertelt om de dag...

Ik heb inderdaad de waterpest in het lood laten zitten, deed dit vroeger eigenlijk ook al tijd, had geen idee wat dat voor gevolgen kon hebben!

het klopt daarnaast inderdaad dat dory een rondere vorm heeft dan Bruce!

ik ga morgen nieuwe plantjes halen en zal dan ook meteen een druppeltesr halen!
Ik zal een foto toevoegen maar die is niet heel recent meer dat zal van ongeveer 2 weken geleden zijn!
Ik heb ook een video toegevoegd van dory vandaag!
super bedankt voor de reactie in

Bijlagen

• F1544311-5230-4BB7-B1DB-586C11A9D153.jpeg
    F1544311-5230-4BB7-B1DB-586C11A9D153.jpeg
    298.6 KB · Weergaven: 162
  • IMG_5758.MOV
    13.6 MB
Hey giebeltje!
de filter is voor een 50 liter bak inderdaad, ik heb die wel 2 keer verschoond, dat was mij in de winkel verteld namelijk...

Ik ververs ongeveer 1/3 van het water elke week!

ze zijn inderdaad nog klein, de vis die ik thuis bij mn ouders heb krijgt ook elke dag eten, maar was mij weer in de winkel vertelt om de dag...

Ik heb inderdaad de waterpest in het lood laten zitten, deed dit vroeger eigenlijk ook al tijd, had geen idee wat dat voor gevolgen kon hebben!

het klopt daarnaast inderdaad dat dory een rondere vorm heeft dan Bruce!

ik ga morgen nieuwe plantjes halen en zal dan ook meteen een druppeltesr halen!
Ik zal een foto toevoegen maar die is niet heel recent meer dat zal van ongeveer 2 weken geleden zijn!

super bedankt voor de reactie in ieder geval!

Graag gedaan. Je hebt trouwens een leuk bakje om te zien, maar hier kun je beter een ander soort vis ( Betta man?) of garnaaltjes in houden als je er een verwarming in hangt. Kijk eens rond op Marktplaats of je niet een leuke bak van 120 cm breed kunt vinden, om voor je sluierstaarten in te richten. Bovenaan het Goudvissen forum staan een aantal artikelen over het verzorgen van Sluierstaarten. Het lijkt heel gemakkelijk, maar in de praktijk is het best een intensieve hobby. Op dit forum is heel veel kennis aanwezig en er zijn aparte forums over techniek, water, planten en onderhoud.

• Leuk
Waarderingen: Fee
Graag gedaan. Je hebt trouwens een leuk bakje om te zien, maar hier kun je beter een ander soort vis ( Betta man?) of garnaaltjes in houden als je er een verwarming in hangt. Kijk eens rond op Marktplaats of je niet een leuke bak van 120 cm breed kunt vinden, om voor je sluierstaarten in te richten. Bovenaan het Goudvissen forum staan een aantal artikelen over het verzorgen van Sluierstaarten. Het lijkt heel gemakkelijk, maar in de praktijk is het best een intensieve hobby. Op dit forum is heel veel kennis aanwezig en er zijn aparte forums over techniek, water, planten en onderhoud.
Dankje, we hebben ons best gedaan om het mooi, maar ook praktisch voor de visjes in te richten! Ik was trouwens aan het zoeken, zag al een mooie bak op martkplaats van 1 meter breed en 180 liter! Maar ik zag ook op pets place de juwel primo 110, van 110 liter. Het is een studentenhuis dus vandaar dat het niet de beste bak is... Maar ik ben zeker bereid om wat extra geld in te leggen om het de visjes tot het best te maken.
Heb jij toevallig ervaring met de aquaria van juwel en of die handig is voor sluierstaarten?

Heb je PM gelezen en even hier in je topic kijken.

Eigenlijk is alles al benoemd. Je aquarium en filter is niet voldoende voor de 2 sluiers. Ook je verversingen 1/3 per week is veel te weinig. Gezien je in week 4 zit zal je ws. een nitriet piek hebben. De vissen zullen die 4 weken al in vervuild water hebben gezeten met mogelijkheid tot vele gevolgen op lichaam van vis. De kans dat kieuwen zijn beschadigd door NH3 is groot. Dit kan het lucht happen ook verklaren. Nitriet piek geeft ook happen aan bovenlijn. Zoals al is vermeld gedraagt de ene vis zich gewoon anders dan de andere.

De sluier met kapot gebeten staart zou ik eerder als de sluier met vinrot benoemen. Sluiers bijten elkaars staart niet stuk. Hebben geen tanden in de bek om dit te kunnen. Vin rot is een bacterieel probleem wat vermeerdering geeft in het water en de vissen afhankelijk van hun weerstand problemen gaat geven. Zwemblaas ontwikkelen is normaal naar mate ze groeien. Zwemblaasproblemen is ook meestal bacterieel en bijna niet op te lossen. Dit herken je heel duidelijk dat de sluier moeite heeft om op de bodem te komen, soort van ballon die door een touwtje aan de staart omhoog word getrokken. Liggen op hun zij of rug.

Kort om. een groter aquarium met een flink extern filter. Veel water verversen blijft noodzakelijk. Nieuw aquarium en filter moet worden ingedraaid dit kost 4 weken en zul je echt om de dag flik moeten verversen.

Op dit moment moet je om de dag zoveel mogelijk water uit het aquarium halen zodat de visjes net nog onder water zitten en vers water van dezelfde temperatuur erin doen. Vers water op bord laten kletsen niet op bodem dit geeft vuil omhoog. Geen filtertje gaan reinigen!!!!!! Dit zal enige tijd problemen oplossen maar voor hoe lang durf ik je niet te zeggen.

Kun je niet voldoen in vereiste zoek dan zsm een mooie vijver voor ze. Je kunt van alles met de 50 liter gaan doen, medicatie, water therapie ennog veel meer maar het word dan gewoon een hele lange lijdens weg voor de sluiers en zullen toch ziek worden en dood gaan.

De 180 liter is prima de 110 niet! Juwel is prima maar zorg dan tevens voor een extren filter erbij op den duur. Als je ander aquarium heb hang je oude filter erbij in zonder te poetsen. Die zorgt nog voor wat bacties die je nodig heb.

Succes

hii michelle,

Super bedankt voor de snelle reactie! Ik heb nog wel een paar vraagjes, sorry, wil alles helemaal zeker weten.
Wat betreft het filter, die moet ik dus helemaal nooit schoonmaken, ook het sponsje erin niet vervangen?
Daarnaast wilde ik eigenlijk nog even vragen over vinrot, want dat ziet er wel naar uit dat het beter wordt, ik zal even twee videos toevoegen over een verschil van 2/3 weken ongeveer, want het groeit wel aan, moet ik hier voor de rest nog wat tegen doen?

De video van 17 seconden is hoe de staart er eerst uit zag en de video van 15 seconden is hoe de staart er dus na 2/3 weken uitzag!

Bijlagen

• IMG_5647.MOV
    16.2 MB
  • IMG_5722.MOV
    13.8 MB
Kan de filmpjes niet openen. Aan de vinrot doe je nu even niets. vers water en vers water zullen ze al goed opknappen. Als je maar zie dat de schuren/happen niet meer word.

Het filter blijf je zoveel mogelijk af. Geef even door wat het merk van je filter is en wat hier in zit.

@daniel de bactie man zal je misschien wel wat basis uitleg willen geven betreft je filter en bactie opbouw. Ik moet zo werken en geen tijd voor.

@DanielHoogland hoop zo de tag goed​

ik neem aan dat ej al aan het filter heb gezeten. Schoon gemaakt?

Wat je kunt doen is even een doos zeoliet halen met een filter bag of een was netje. Dit neemt eventuele gifstoffen op. Zal later uitleggen of dat daniel dit ook doet

Niet in je fi;ter doen maar los in je aquarium in netje. Goed uitspoelen en geen vloeibare zaken erin doen zoals planten voeding etc. GEEN ZOUT!!!

Normaal stop je biologische media in je filter waar bacteriën gaan groeien die dienst doen voor het filteren van het water maar als ik het goed zie is dat een superfish intern filtertje. Daar kun je niet zo heel veel mee doen het is gewoon wat te klein en zou ik gewoon standaard laten. Wel zou ik het fabrieksadvies om die sponsjes elke week te vervangen laten voor wat het is. Het filter pas schoonmaken / uitspoelen als de uitstroming merkbaar minder is geworden en dan uitspoelen in een emmer met aquariumwater!

Ik weet niet of ik Zeoliet zou adviseren. Regelmatig water verversen is denk ik beter voor de vissen dan verwijder je naast ammonia ook hormonen en andere stoffen die snel ophopen. Zelf zou ik in zo'n bakje met twee sluiers denk ik om de dag gewoon 50% waterwissel doen.

Plantjes kunnen ook helpen maar ik zie geen lamp boven de bak. De meeste planten zullen niet groeien zonder direct licht en een beetje omgevingslicht is niet voldoende. Of is er wel een lamp en zie ik dat gewoon fout?

Hii,

sorry dat ik zo lang niks heb laten horen. Ik heb inmiddels een juwel 180 overgenomen en een nieuw intern filter voor 240 liter gekocht! Ik had wel nog een vraagje er was gezegd dat ik het oude filter ook in het nieuwe aquarium moet toevoegen maar moet ik dit nu al doen? Want dan zit er geen filter meer in het oude aquarium!

Bijlagen

• 70F9AA9F-D6DC-477A-B880-DC59B80F8BEA.jpeg
    70F9AA9F-D6DC-477A-B880-DC59B80F8BEA.jpeg
    322.2 KB · Weergaven: 132
  • 63085D23-7DA4-45BC-AD40-DDB5D51E4515.jpeg
    63085D23-7DA4-45BC-AD40-DDB5D51E4515.jpeg
    140.4 KB · Weergaven: 130
Ps er zit een lamp bij maar die heb er even afgehaald zodat ik zometeen het grind erin kan doen.

Goeie aankoop, dat oude filter in de oude bak laten zolang de vis in de oude bak zit. Voor je nieuwe bak is je oude filter ook totaal niet toereikend en kun je beter naar een extern filter kijken en dan die 4 weken laten indraaien in je nieuwe bak samen met een nieuwe bodembedekking plantjes en wat je er nog meer in wil qua inrichting

Hoi Fee! Toevallig heb ik net een topic aangemaakt over de Stikstofcyclus, en ik denk dat de volgende post antwoord geeft op je vraag:

Bij aanschaf/plaatsen van vis vind ik quarantaine ook het wijste. Niet zo zeer ivm stikstof cyclus. Plaatsing van sluier zal altijd een gevolg hebben op de stikstofcyclus. Tenslotte krijg je gewoon meer vervuiling. Je kunt nooit voorspellen welke gevolgen het heeft op je watertje, dus eenvoudig weg gewoon meten. Heb je voldoende bacties om het hogere aanbod om te zetten, meestal niet.

Bare bottom geeft volgens mij weinig verschil tegen over een bodem. Ook op een bare bottom krijg je een biofilm op het glas. Plantjes is ook niet in de zin dat dit nu veel invloed heeft op dit proces gezien je gewoon weg toch al veel moet verversen. Als je gewoon weg een goed verversingsbeleid nop maat heb dan zal je nooit een hoog NO3 etc hebben. Fosfaat ????

Je gaat in het verhaal een beetje uit van het proces van een ander soort aquarium maar dit is appels en peren vergelijken omdat je veelvuldig ververs als het goed is.

Waterverbeteraars, zeoliet en toevoegen bacterieen doe je enkel als je je waardens niet onder controle krijg met verversingen of ter voorbereiding op extra vervuiling. Als je 5 volwassen sluiers op 300 liter nieuw aquarium zet dan kun je 2x per dag 80 % gaan verversen maar ga je de 0 lijn niet redden. Dan kunnen sommige middelen bij sturen als je weet wat je doe.

Voorbeelden ten over hier op forum. 4 sluiers in 50 liter en er staat een 200 liter aquarium naast een maand in te draaien. Een maand wachten en de vissen in de 50 liter laten zitten of meteen plaatsen in het on ingedraaide aquarium. Dit zijn de situatie waarin ik denk zet die vissen in de 200 liter oningedraaid en zorg dat het water goed blijft. Meten, verversen en zo nodig inzetten hulpmiddelen. Je kunt nooit een voorspelling doen qua waterwaardens aan de hand van aantal vissen op zoveel liter. Daar zijn te veel factoren van invloed. Als het aquarium is ingedraaid en je plaats de 4 sluiers krijg je ook gedoe met je waterwaardens en vele gaan uit van het water was goed want het aquarium is ingedraaid en het zal nog wel goed zijn. Dan zul je denk met de salmiak methode aan de gang moeten gaan hoewel ik dit zelf nog niet heb getest.

Parasieten en andere ziekte verwekkers is weer een ander hoofd stuk maar dit ontstaat vaak omdat het watertje al niet goed is en de vissen toch al verzwakt zijn dus soms is het verstandig het hele aquarium te behandelen ondanks dit je biologisch evenwicht om zeep helpt. Daarna ben je verplicht om elke dag te meten en te verversen in het kader van nazorg. Daarom is het ook goede zaak als je behandel je info heb wat je in je aquarium kiep. Er zijn ook vele middelen die niets doen met je biologisch evenwicht.

Inderdaad je nieuwe bak in gaan richten, je nieuwe filter erin zetten, je plantjes overzetten, je oude filter erbij zetten omdat daar al nitrificerende bacterien inzitten en dan je vissen overplaatsen. Wel steeds meten. Heb je een testkoffertje of losse druppeltests? Wel waterwissels doen, en eventueel iets van Bactostart toevoegen.

Even een korte update!
het aquarium staat, de visjes doen het goed! Moeten alleen nog wat planten bij!
Super bedankt voor alle tips!🥰

Bijlagen

• IMG_6224.MOV
    28.2 MB
Ziet er goed uit! Veel plezier met je bak, en je visjes zien er ui of ze het naar hun zin hebben!

• Leuk
Waarderingen: Fee
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan