Sluierstaart in vijver of hulp bij onderhoud aquarium


Gelukkige sluierstaart

Active member
Lid geworden
11 augustus 2023
Berichten
25
Hallo,

Ik had twee sluierstaarten, helaas is één overleden. Ik overweeg de overgeblevene te herplaatsen, omdat het werk teveel voor me is. Met name alle slangen schoonmaken wat eraan zit te komen. Iemand heeft plaats in de vijver, maar ik hoor dat dit niet goed gaat:

- te koud in de winter
- te zwak voor andere vissen

Andere optie is er toch 2 of 3 bijnemen. maar dan zoek ik hulp bij het onderhoud van het aquarium. Zijn er mensen op dit forum die dat (tegenbetaling) doen?
 
Mag ik vragen hoe groot de bak is en wat je woonplaats is want dat wil men vast graag weten.
 
Ik probeer ook nog even de andere optie: hulp bij het onderhoud. Mijn zoon wil de vis houden. Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.
 
Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.
Mag ik vragen wat je onder groot onderhoud verstaat dan want wij hebben ook sluiers en verversen wekelijks de helft en maken de ramen wat schoon en dat is het wel zo ongeveer.
Filter licht uitspoelen doen we om de paar maanden maar dat is ook geen tijdrovende kwestie. Dus wellicht kun je duidelijk aangeven wat onder het groot onderhoud wordt verstaan.
 
Mag ik vragen wat je onder groot onderhoud verstaat dan want wij hebben ook sluiers en verversen wekelijks de helft en maken de ramen wat schoon en dat is het wel zo ongeveer.
Filter licht uitspoelen doen we om de paar maanden maar dat is ook geen tijdrovende kwestie. Dus wellicht kun je duidelijk aangeven wat onder het groot onderhoud wordt verstaan.
Alle slangen moeten los, bak leeg, slangen schoon of vervangen en witte plastic vernieuw bij klep. TL misschien ook.
 
Ja ik denk dat je beter hier goed en duidelijk kan beschrijven waar het werk uit bestaat en wat foto s moet bijvoegen want dan weet men waar men aan toe is.
Witte plastic bij klep is wat vaag en waarom de TL vervangen?
 
Ja ik denk dat je beter hier goed en duidelijk kan beschrijven waar het werk uit bestaat en wat foto s moet bijvoegen want dan weet men waar men aan toe is.
Witte plastic bij klep is wat vaag en waarom de TL vervangen?
De tl is zwakker geworden en op de klep zit wit plastic voor reflectie, is gescheurd en stukken af. Iemand die wil langskomen kan het bespreken. Ben ah werk en moet helaas uitloggen nu.
 
Misschien eens contact opnemen met @Giebeltje ? Die is net een sluierstaart verloren en heeft dus mogelijk ruimte voor de jouwe?
Nee helaas, ik heb dezelfde dag een jonge Sluier gekocht en die zwemt hier nu bij Pepper in de bak. En gezien het formaat van de laatste is mijn bak echt vol!
 
Ik probeer ook nog even de andere optie: hulp bij het onderhoud. Mijn zoon wil de vis houden. Helpt ook bij de wekelijkse beurt, maar het groot onderhoud is teveel.
Mijn bak is 100x40x 60. Ik heb er een overhead sump en twee binnenfilters in draaien. Normaal onderhoud is 60 % waterwissel wekelijks, waarbij ik met een rubber kwastje alle losse troep van de bodem veeg, rotte planten verwijderen en de ruiten schoonmaken. De slang hang ik in de vijver buiten, waar toch geen vis in zit. Daarna koppel ik hem aan de kraan en vul de bak bij. Dit kost mij een uurtje. Groot onderhoud bestaat voor mij uit het om en om in een emmer schoonspoelen van een filter. Niet te rigoureus omdat je anders teveel goede bacteriën verwijdert.
 

Terug
Bovenaan