Sluierstaart ligt op de bodem als filter aan staat


R

RoxyJ

Guest
Hoi!

De laatste tijd valt het mij op dat een van mijn telescoopoog sluierstaarten veel op de bodem ligt, bij mijn waterfilter. Ik zag eerst het verband niet helemaal maar toen ik net mijn filter uit zette ging hij weer wat meer zwemmen. Hij lijkt wel nog steeds een beetje inactief, maar voor mijn gevoel een stukje minder dan toen ik de filter aan had staan. Ik ben echter bang dat er misschien te weinig zuurstof in het aquarium komt als ik de filter uit laat...
Kan het inderdaad met de filter te maken hebben of ligt het misschien ergens anders aan?

Ik maak de filter regelmatig schoon en heb er laatst nieuwe actieve kool sponzen (volgens mij heet het zo haha) in gedaan. Ik heb een aquarium van 100 liter en koop ook regelmatig nieuwe plantjes.

Ik ben een onervaren vis-eigenaar maar heb deze sluierstaarten nu al bijna drie jaar en ik doe mijn uiterste best om ze tevreden te houden!

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat een van de vissen dit gedrag vertoont? De andere vis zwemt vrolijk rond en lijkt nergens last van te hebben.

Alvast bedankt!!
 
Waarom maak je tekens het filter schoon>

In dat filter zitten bacterie en. die het water schoon houden.
Vergeet dat eens, en doe er gewone sponzen in.

Zij die vies, dan even onder de kraan beetje spoelen, en gelijk weer terug.
2 vissen in 80 cm is veel,hoor.

Een zuurstof steentje kan ook helpen.
 
Eigenlijk is de 80cm te klein voor deze vissen. Maak je de filter echt goed schoon of spoel je die lichtjes uit?
Weet je misschien de waterwaarden? Ik zou de filter zeker niet uitlaten want dat gaat ten koste van je bacteriecultuur.
 
Maak eens foto van aquarium, filter en vissen. Close up van de vissen.

In ieder geval moet je nu even flink blijven verversen. Grote kans dat je waterwaardens te hoog zijn door filter gedoetje en vinden ze niet leuk. Aquarium water tempraturen en bijna al het water eruit, net dat vissen nog onder water staan, en vers water van dezelfde tempratuur erin. Beter graadje warmer dan kouder.

Filter weer aanzetten!!! Pijpje van filter omhoog richten zodat je golfjes zie op wateroppervlakte. Niet gaan schoonmaken of dingen vervangen.

Grote kans dat hij opknapt als hij weer in schoon water zit.
 
Lees als je wil deze link maar eens rustig door:

https://aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf

Is een mooi en informatief stukje alleen dat deel over het onderhoud zet ik grote vraagtekens bij. Een filter die 1 maal de inhoud filter of 2 maal de inhoud filtert met verversingen 1 x per 2 weken 30% of 1 x per week 50%. Dit gaat echt niet goed komen als je dit ga aanhouden.
 
De vis heeft door zijn extreme vinnen, en lichaam. Gewoon last van de stroming.
 
Een juwel filter moet elke sluier wel aan kunnen. Dat is nu niet echt bepaald sterke stroming. Ts geeft aan dat ze regelmatig filter schoon maakt en net nieuwe kool sponzen erin heeft gedaan. Meest voor de hand liggende dat biologisch evenwicht om zeep is geholpen. Ik heb een moor die op de bodem ligt als er al wat NO2 in watertje zit terwijl de rest gewoon zijn gang gaat. Denk ook elke vis weer anders reageert.

Ik heb aardig wat stroming door mijn filters en inderdaad met tukkie doen liggen ze het liefst op een plek uit de stroming. Me pearl is nog wat slimmer die gaat achter grotere exemplaren liggen zodat hij nog beschutter ligt. Best een snugger visje ;)
 
Dankjulliewel voor de reacties!! Ik heb het water ververst en ga vanaf nu de filter alleen af en toe uitspoelen. Ik ga morgen ook even testjes halen voor de waarden in het water om te zien of dat wat verheldering brengt!
De vis ligt nog steeds af en toe op de bodem maar is al weer meer aan het zwemmen en lijkt al een beetje op te beuren! :)
Hopelijk gaat het testen van de waardes nog wat opleveren en is mn vissie straks weer helemaal happy!
 
De sponzen pas uitspoelen als je merkt dat de uitstroom minder wordt en dan ook niet alles tegelijk doen maar elke week 1 spons bijvoorbeeld.
 
Dankjulliewel voor de reacties!! Ik heb het water ververst en ga vanaf nu de filter alleen af en toe uitspoelen. Ik ga morgen ook even testjes halen voor de waarden in het water om te zien of dat wat verheldering brengt!
De vis ligt nog steeds af en toe op de bodem maar is al weer meer aan het zwemmen en lijkt al een beetje op te beuren! :)
Hopelijk gaat het testen van de waardes nog wat opleveren en is mn vissie straks weer helemaal happy!

Tracht druppeltesten te krijgen ipv de stripjes. De NH4 en NO2 test. Om te beginnen zijn deze het belangrijkste. Sluiers hebben veel vers water nodig dus je kunt bij twijfel het beste grote verversingen doen. Al het water eruit zodat vissen net nog onder water zijn en vullen met vers water van dezelfde tempratuur.

Als waarde hoog is stel 0,4 en je haal 50% eruit dan hou je 0,2 over en de volgende dag is weer hoger. Je moet naar 0 dus een verversing van 80% zet meer zoden aan de dijk dan kleine verversingen.

Foto van de vissen leuk :!:foto:
 
Hier wat foto’s van de vissen! Heb ze net even snel gemaakt! Plantjes zie je nu niet want zijn op en ga vandaag nieuwe halen. (Ze zitten er nog wel in) Ik merk dat de plantjes die ik heb vaak loskomen uit het ringetje waar ze in zitten en dan gaan drijven...
Zou heeel graag wat advies krijgen voor ik nieuwe plantjes ga halen want wil graag iets anders proberen wat iets beter ‘houdbaar’ is in de kom en dus niet los rond komen te drijven..

Trouwens, de vis met de oranje vlekjes is de vis die veel ligt. Ik maakte me eerst zorgen over de verkleuring maar las toen op het forum dat dit vaker voorkomt. Klopt dat?
De andere lijkt happy en zwemt veel rond. Ze reageren allebei wel goed op beweging en als ik ze eten geef.

C3DBF2F3-4B37-48AB-B0EA-1D9357442950.jpeg


BE2A1C06-C614-484D-A08E-91BBE07943F0.jpeg


D9D4DBCC-07D9-4568-9A39-5AFDC0984A6D.jpeg
 
Mooie visjes hoor. Klopt dat ze van kleur kunnen veranderen. ook niet schrikken als je witte stippels op borstvinnen en kop zie verschijnen. Dat zijn paai pukkels. teken dat het een mannetje is.

Sluiers staan bekend als planten slopers. Ze grondelen in de bodem en dan komen de planten los. De bosjes waterpest en Cambodia hebben geen bodem nodig die kun je ook laten drijven. Plantjes die je koop zit vaak een loodje aan of een potje met glaswol. Dit moet eraf. Lood is niet goed in je water. Glaswol is ook link ivm dat grondelen. Pakken stukjes in de bek en zitten heel kleine stukjes glas in. Ik maak bosjes planten net als een bosje bloemen met elastiekje erom heen en hang ze met een zuignap aan het raam. Of je zet dan een steen op dat onderste deel van bosje. Vallisnera dat brede grasachtige en ledervaren zijn ook goed te doen. beide hoeven niet perse in de grond. Zijn wat hardere bladen en wellicht laten ze die met rust. Koop niet hele dure planten want planten en sluiers is erg frustrerend een hele mooie plantenbak is erg moeilijk met ze.

Je moet je sluiers meerdere malen per dag voer geven. Kleine porties. Elke dag een groene snack vinden ze ook erg lekker en wellicht dat ze dan je planten wat met rust laten. Diepvries doperwten, handje in bakje even magnetron kook erover heen en velletje eraf pellen is ook erg goed voor ze. Voorkomt darm problemen. Vinden ze ook erg lekker. Verder spruit, brocolie, bloemkool, tuinbonen, sperceiboon allemaal lekker. wel gekookt.
 
Nouu ze zijn weer helemaal happy hoor!! :D
Water is nu goed en ze leven ook helemaal op door de nieuwe plantjes!!
Heeel fijn om te zien! Bedankt voor de tips allemaal!!

E04BB983-CDE6-4891-A072-824CE7EA0663.jpeg


AA651B71-37FC-4942-B664-74CA6837E919.jpeg


7067F763-88A1-4733-B634-A1CC832567A1.jpeg
 
Dat zien we graag roxy. Happy vissen :)

Slim gedaan zo dat hekje voor je plantjes. Nu nog een bordje erop met verboden gebied voor sluiers :p
 
Hoi!

De laatste tijd valt het mij op dat een van mijn telescoopoog sluierstaarten veel op de bodem ligt, bij mijn waterfilter. Ik zag eerst het verband niet helemaal maar toen ik net mijn filter uit zette ging hij weer wat meer zwemmen. Hij lijkt wel nog steeds een beetje inactief, maar voor mijn gevoel een stukje minder dan toen ik de filter aan had staan. Ik ben echter bang dat er misschien te weinig zuurstof in het aquarium komt als ik de filter uit laat...
Kan het inderdaad met de filter te maken hebben of ligt het misschien ergens anders aan?

Ik maak de filter regelmatig schoon en heb er laatst nieuwe actieve kool sponzen (volgens mij heet het zo haha) in gedaan. Ik heb een aquarium van 100 liter en koop ook regelmatig nieuwe plantjes.

Ik ben een onervaren vis-eigenaar maar heb deze sluierstaarten nu al bijna drie jaar en ik doe mijn uiterste best om ze tevreden te houden!

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat een van de vissen dit gedrag vertoont? De andere vis zwemt vrolijk rond en lijkt nergens last van te hebben.

Alvast bedankt!!
Volgens mij zijn actieve koolfilters helemaal niet goed. Haalt veel essentiele stoffen uit het water. Kool moet je alleen gebruiken om medicijnresten weg te filteren. Daarna de kool eruit!.
 
Op zich bij sluiers is kool soms weer beter. Volgens mij had vroeger iedereen kool in het filter. Kool haalt veel uit water dus bij degene met sluiers en niet zoveel verversen kan het een voordeel zijn. Vooral bij de beginners omdat die nog niet alles weten. In een plantenbak neemt het de planten voeding op, maar sluiers en planten en plantenvoeding, is een uitdaging op zich. Kool raakt na een tijd toch uitgewerkt maar een koolfilter vervangen zo eruit halen geeft weer gedonder omdat je de bacterieen die op het koolsponsje zitten ook eruit haal.
 

Terug
Bovenaan