Wat is er nieuw

Sluierstaart ligt veel op de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elise Santhagen
  • Startdatum Startdatum
E

Elise Santhagen

Guest
Een week geleden had ik 2 sluierstaart vissen gekocht ik was vergeten ze aan de temperatuur te laten wennen ze zitten Nu in een bak van 100 liter maar 1 van de sluierstaart vissen blijft maat in een bepaald gedeelte van de bak en ligt veel op de bodem

En de andere vis zwemt gewoon goed enzo maat als de vis niet beweegt gaat hij naar achter

Nee dat is niet goed.
Je moet even wat meer informatie geven. Hoe groot is de bak precies. 100 liter is waarschijnlijk te weinig voor sluierstaarten.
Wat voor filter heb je. Hoe zijn je waterwaarden.
Hoe groot zijn de vissen.
Heb je je bak ingedraaid. Hoe lang en op welke manier.
Wat is de watertemperatuur. Heb je een overzichtsfoto.

heb je een luchtpomp

Ja ik heb een set gekocht van een aquarium er zat een lucht pomp een filter en termometer in de sluiertjes zijn allebei ongeveer 4 cm het water temperatuur is 24 graden

Hallo Elise,

Je sluiers zijn nu nog jong, maar inderdaad kunnen ze straks beter naar een bak van minimaal 100 cm breed (200 l) of nog beter, een bak van 120 cm breed. De sets zoals je bij de gemiddelde aquariums kant en klaar koopt voldoen wel voor kleine visjes zoals chinese danio's, guppen, platy's en zebrabarbelen etc., maar voor sluiers heb je eigenlijk een tweemaal grotere filter nodig dan de fabrikant of verkoper aangeeft. Het beste is 1 of 2 externe filters. Sluiers vervuilen namelijk nogal. Heb je het water al getest? Door de ontlasting en de urine komt er ammoniak en later nitriet in het water en dat is giftig voor je vissen. Hun weerstand gaat omlaag, ze kunnen infecties oplopen, maar ook ammoniak- of nitrietvergiftiging.

Voor nu zou ik in ieder geval een 50-60% waterwissel toepassen, en morgen en overmorgen ook. En zo snel mogelijk je waterwaarden gaan meten. Ik heb zelf 2 sluiers en 1 ancistrus in een 200l bak met 2 interne Fluval U4 filters en een Eheim Powerhead, en ik doe zelf een 60% waterwissel 1 keer per 3 dagen.

Voor sluiers raad ik je ook aan om druppeltests, liefst een testkoffertje, te kopen om je water te testen.

Okey ik vanaf vandaag beginnen met het water verversen en binnen kort een nieuwe bak kopen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan