Wat is er nieuw

Sluierstaart met wond

Wajomanza

Member
Lid geworden
12 april 2021
Leeftijd
32
Dag allemaal,
Mijn sluierstaartje heeft vandaag klem gezeten. De plek waar hij klem zat is inmiddels afgedicht, hier kan hij niet meer komen.

Nu zijn zijn schubben wat beschadigd, en ook zijn staartvin lijkt gerafeld.

Geneest dit gewoon? Moeten we hem preventief behandelen om infectie te voorkomen?
Graag tips!

Hij lijkt verder weer de oude en zwemt gelukkig gewoon happy rond. Ik heb een foto bijgevoegd .

Groetjes Lisette

Bijlagen

• 20211107_174203.jpg
    20211107_174203.jpg
    297.9 KB · Weergaven: 130
Fijn dat je vis op het moment weer vrolijk rond zwemt!

Het rafeltje aan de staart. Is dat zoals een 'snee', dus dat hij zich ergens aan open gehaald heeft? Of echt een rafeltje zoals een draadje wat los raakt, dus wat 'breder'?

In principe is een beschadiging geen ramp. Wel is het zo dat het verstandig is om het water nu zo optimaal mogelijk te houden voor je vis, zodat hij nu met zijn open plekken zo min mogelijk risico loopt om er nog iets bij op te lopen. Zijn slijmhuid is beschadigd, wat schubben ook, wat hem nu vatbaarder maakt voor infecties.

Preventief behandelen is niet nodig, liever niet, want als je dat doet belast je de weerstand van vis met de kuur zelf, waar hij vervolgens verzwakt door raakt. Dus daarmee veroorzaak je eerder een probleem dan je er een voorkomt, als je niet gericht op een ziekte behandelt.

Het beste nu het water zo fris mogelijk te houden, dus goed testen en vooral ook goed blijven verversen.

Wat is de huisvesting van je vis?
Zit hij alleen, of met anderen?

Ik ververs zelf iedere 3 dagen 60% van het water en zuig dagelijks de poepjes weg met nog eens 8 liter water ( 3 Sluiers en 1 Ancistrus in 200 l bak). Daarnaast voeg ik knoflookextract en Voogle toe bij de waterwissel en geef ik maandelijks preventief een 5-daagse kuur van pellets besprenkeld met vitaminedruppels en bestoven met pure cacaopoeder. Ik had er een rondzwemmen met Lymphocysthis op de onderlip, goedaardige knobbeltjes die weer verdwijnen bij goede waterkwaliteit en als er geen stress is. Vanmorgen zag ik dat ze verdwenen waren. Ook scheuren in vinnen herstellen meestal snel bij mij in de bak. Soms verliest er een een schub, maar ook dat herstelt snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan