Wat is er nieuw

Sluierstaart na kopen zwemblaasprobleem

MyDusty89

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Leeftijd
36
Hoi allemaal,

Een van mijn sluierstaarten is vorige week overleden na 7 jaar. Nu heb ik vandaag een nieuwe sluier gekocht (Oranda). Bij de speciaalzaak extra lang gekeken naar een goed zwemmende vis. Toen ik thuis kwam (van de winkel naar mijn huis is 5 minuten rijden) zag ik dat hij ondersteboven in de zak begon te draaien. Ik heb hem na het stabiliseren van de watertemperatuur voorzichtig met mijn hand uit de zak gehaald en rechtop in het aquarium gedaan. Hij blijft nu echter steeds naar boven drijven.. Wel recht, dus hij hangt niet meer scheef of ondersteboven.
Mijn aquariumwaarden zijn goed en al jaren stabiel. Mijn andere twee sluierstaarten (7 jaar en 6 jaar oud) hebben nooit problemen gehad, ook nu niets veranderd.
Zal dit met de stress van de verhuizing te maken hebben en vanzelf over gaan? Moet ik gewoon een aantal dagen niet voeren en het aankijken? Of toch direct actie ondernemen.
Ik zal morgen proberen een foto van hem te uploaden, heb nu nog geen verlichting aan om hem eerst te laten wennen.

Ter info ik heb een Rio 180 en een externe pomp Tetra 1200. Verversingsbeleid tweemaal per week 60%.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hier een aantal foto's van het visje. Hij heeft momenten dat hij normaal zwemt, maar hij 'klapt' snel voorover en dan drijft zijn achterlijf naar boven.

Bijlagen

• HeyHey.jpg
    HeyHey.jpg
    135.9 KB · Weergaven: 125
  • HeyHey hangen.jpg
    HeyHey hangen.jpg
    143.4 KB · Weergaven: 125
  • Hey Hey normaal.jpg
    Hey Hey normaal.jpg
    139.5 KB · Weergaven: 130
Mooi visje om te zien. Hij heeft wel een vrij rond lijfje, dat kan er misschien mee te maken hebben. Een tip die ik zelf eerder kreeg, was het voeren van gekookte gepelde doperwtjes. Een methode die volgens sommigen ook wel kan helpen is de laag-water-methode, waarbij de vis apart in een quarantainebakje gezet wordt met laag water, zodat hij net kan zwemmen. Beschrijving van beide methoden vind je in het volgende topic: https://aquaforum.nl/threads/sluiers-van-michelle.101512/page-8

Ik ben inderdaad begonnen met doperwten eenmaal daags nu. De twee andere sluiers snappen niets van het rantsoen haha. Hij lijkt wat meer te stabliseren, is nu ook meer beneden te vinden. Maar achteraf gezien heb ik mij inderdaad dus toch verkeken in de winkel. Vindt hem te propje-achtig en dat zal hem sneller problemen opleveren.
Moet zeggen dat het ook wennen is, mijn eerste drie vissen hebben nooit iets gehad al die jaren dat ik ze heb *afkloppen*. Dus dan is dit wel schrikken.
Hieronder ook mijn andere vissen. Walli de oranje pearlscale dus helaas vorige week overleden.

Bijlagen

• IMG_20200403_231520.jpg
    IMG_20200403_231520.jpg
    173 KB · Weergaven: 101
  • IMG_20200403_231531.jpg
    IMG_20200403_231531.jpg
    145.4 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20200403_231534.jpg
    IMG_20200403_231534.jpg
    162 KB · Weergaven: 110
Fijn dat het wat beter met je Oranda gaat. Leuke vissen heb je.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan