Wat is er nieuw

Sluierstaart op zijn kop

Plumeria

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Leeftijd
35
Hoi,

Sinds enkele dagen zwemt mijn sluierstaart na het eten op zijn kop. Ze kan zelf nog wel weer terug omdraaien en na wat uren is er niks meer aan de hand. Heb het niet eerder meegemaakt. Het voer is niet gewijzigd en de andere sluierstaart heeft hier (gelukkig) geen last van. Weet iemand wat er mis is? Wat kan ik eraan doen?

Er zullen er straks meer reageren met meer verstand ervan als ik, maar die willen wel het volgende weten van jouw aquarium:
formaat in cm
temperatuur
waterwaardes
medebewoners
totaalfoto van je bak
foto van de vis

help, ik zag een mini wormpje in het water! X.x

Er zullen er straks meer reageren met meer verstand ervan als ik, maar die willen wel het volgende weten van jouw aquarium:
formaat in cm
temperatuur
waterwaardes
medebewoners
totaalfoto van je bak
foto van de vis

Formaat 120 x 40 x 50
Kamertemperatuur
2 sluierstaarten, 1 appelslak, 1 pleco

Bijlagen

• AB4F51FC-36BB-40F0-AF45-A36B29A661C2.jpeg
    AB4F51FC-36BB-40F0-AF45-A36B29A661C2.jpeg
    32.4 KB · Weergaven: 235
  • 49486F08-2AD4-42CC-AB29-11F311AADD1F.jpeg
    49486F08-2AD4-42CC-AB29-11F311AADD1F.jpeg
    72.4 KB · Weergaven: 231
Wel meer sluierstaarten hebben hier last van. Meestal ligt de oorzaak bij het spijsverteringssysteem. De een kan wel tegen het voer wat je geef de ander minder/niet. Om het even goed op te lossen. 1 dag geen voer geven en dan 5 dagen alleen dop erwten geven. Diepvries erwten, handje in bakje met wat water, kook erover in de magnetron, erwten pellen (velletje eraf) en dit voeren. Niets anders geven!!! Je kan wat meer klaar maken voor een dag of 2 mits je dan goed inpak. De andere sluiers gaan mee op dieet dat geeft verder niets. Door obstipatie drukken de darmen op de zwemblaas en gebeurd dit.

De doperwten laxeerd en zo blazen ze de darmen schoon. Dan voer opbouwen per dag. beetje voer en wat later op de dag erwten en bouw je langzaam de doperwten af. Je zult allemaal groene slierten poep zien als je hou aan alleen doperwten.

Ander merk voer als verschijnsel terug komt. Standaard in de week porties dop erwten voeren. Erg gezond voor ze en vinden ze ook erg lekker. Droge insecten, rode mug, artemia etc kan dit verschijnsel ook geven. Als je dit geef dit eerst even in een bakje water laten weken.

Soms kan het ook een genetische fout zijn en komt de vis er nooit helemaal van af en in ergste geval kan hij niet meer rechts zwemmen. Het kan ook door een bacterieel probleem komen maar dan zou je meer tekens zien en de vis een ziek gedrag vertonen. Heeft de sluier altijd van die uitstaande oogjes gehad?

Ik neem aan dat je goed en veel ververs met de sluiers?

Wormpje in water geen paniek. Zal opstart wormpje of zo wezen. Geen wormen medicijnen in je aquarium gooien. Sluiers gaan dood van veel wormen middelen!!! kunnen niet tegen flubenol/flubendazole.

Als sluier op rug blijft hangen na de dag vasten en 1 dag doperwten weer posten dat niet over gaat dan help ik je verder met een andere oplossing.

By the way. Meerdere malen per dag voeren. doperwten ook. Zijn jonge sluiers die hebben vaker voer nodig op dag. doe maar 3 keer ofzo doperwten per dag. Ochtend, middag, avond. zo iets. Straks ook voer 3x per dag kleine porties. bij voorkeur zinkende korrels.

Dank voor je snelle reactie. Worm heb ik er gelijk uitgevist en doorgespoeld! Vond het maar eng uitzien :br: fijn om te horen dat dit geen kwaad kan. Gaan die vanzelf weg?

Ik ververs 1x in de week ong. 40-50%. Is dat voldoende?

Zal morgen met dieet beginnen en hou je op de hoogte.

De ogen zijn altijd al zo geweest. Maar volgens mij waren ze iets minder groot toen ze een andere kleur (zwart) waren.

Middag voeren gaat helaas niet lukken doordeweeks ivm werk. Zal het ook gaan als ik in avond 2x voer?

Heb je foto van worm gemaakt? Wat voor kleur had worm?

Soms leven er wormen in je bodem. Niet heel gevaarlijk maar ik wil ze ook niet in me aquarium zien. Wil niet zeggen dat je sluiers onder de wormen zitten. De meeste wormen van vissen ziektens kun je met het blote oog niet zien. Wel camelanus. Dan zie je trosjes uit poepgat hangen. Dit is natuurlijk wel een probleem.

Moet je kijken wat handig is qua voeren. Als je wakker word wat geven, als je weg ga nog wat, als je thuiskom en dan later op de avond nog wat. Des te meer des te sneller de darmen schoon. Als goed is zullen ze alles wel opvreten.

Morgen dus vastendag!! niets geven.

Oogjes worden ook groter als vis groeit. Had meer over dat ze naar voren steken (uitpuilen) maar denk dat dit zo hoort bij jouw vis.

Heb je die plantjes er nog in of is dit een oude foto? Zitten die plantjes nog in glaswol?

Hier een foto van de worm. De 2e kwam net voorbij drijven. Ziet er anders uit. Zwart vootkant met een lang wit staartje

Bijlagen

• 1DE44BE6-7ED8-4ACF-9E8C-964B442BD7D3.jpeg
    1DE44BE6-7ED8-4ACF-9E8C-964B442BD7D3.jpeg
    46.8 KB · Weergaven: 178
  • 4907245A-E266-482F-9614-8353604A2C6C.jpeg
    4907245A-E266-482F-9614-8353604A2C6C.jpeg
    40.5 KB · Weergaven: 168
Plantjes zitten er nog in. Is glaswol dat bruinige spul waar het in zit?

De plantjes moet je uit het glaswol halen. Sluiers gaan hier van trachten te eten en dan stukjes glas te pakken. Inderdaad dat bruinige waar plantjes instaan. Je breek dit open, trek meeste weg en dan onder lopende kraan de wortels tussen je vingers wrijven zodat zo goed als alles weg is. Sommige plantjes zoals de waterpest een stukje lood omheen dat moet ook eraf.

Open een topic van die enge worm bij plagen en vraag daar als ze weten wat dit is. Ik ken het niet en weet niet of schadelijk is. Ik volg wel mee ivm aanraden wat te doen. Flubenol is zo en zo geen optie ivm de sluiers.

Wat is daar de reden van ?, (even i.v.m. mijn nieuwsgierigheid daar naar en leering)

Wat de reden is weet ik niet ton. Is zeg maar algemeen bekend bij sluier houders/kwekers. Zijn vele vissen die niet tegen een bepaald stofje kunnen.

Praziquantel (Droncit®) voor sommige soortjes cory s, zout voor tetra s en nog wel maar maar weet ze ook niet allemaal. Maar waarom een bepaald soort vis niet tegen bepaalde stofjes kunnen zou ik niet weten.

Bij sluiers kun je ook goed zien met welk kuurtje ze moeite hebben als zijnde dat ze dan dagen inactief op de bodem blijven hangen en bij andere kuren blijven ze gewoon zwemmen en grondelen. Het verschil is het werkzame bestandsdeel van de kuur. Vele soorten wormenkuren van verschillende merken maar in veel zit flubenol/flubendazole.

De plantjes moet je uit het glaswol halen. Sluiers gaan hier van trachten te eten en dan stukjes glas te pakken. Inderdaad dat bruinige waar plantjes instaan. Je breek dit open, trek meeste weg en dan onder lopende kraan de wortels tussen je vingers wrijven zodat zo goed als alles weg is. Sommige plantjes zoals de waterpest een stukje lood omheen dat moet ook eraf.

Open een topic van die enge worm bij plagen en vraag daar als ze weten wat dit is. Ik ken het niet en weet niet of schadelijk is. Ik volg wel mee ivm aanraden wat te doen. Flubenol is zo en zo geen optie ivm de sluiers.

Zal vanavond gelijk alles eraf plukken. Bij waterpest heb ik alles weggegooit, alleen bij de plantjes niet bij stilgestaan om hetzelfde te doen.

Topic is gestart. Hoop dat het niet ernstig is. Wil geen dode vissen :'(

Voer je toevallig drijvend voer? Het is namelijk wel bekend bij goudvissen dat als ze te veel van het oppervlak eten ze door de gulzige manier van eten te veel lucht binnen krijgen en op de rug draaien. Dat lost zich inderdaad dan weer vanzelf op zoals je zegt. Een langzaam zinkende pellet is over het algemeen wat beter voor goudvissen.

Het voer zinkt langzaam naar beneden. Ik probeer het zo te gooien dat het wat sneller gaat. Maar de drijvende vis hapt gewoon te snel naar oppervlakte.

Over dit onderwerp verschillen de meningen nogal. Elke sluier is ook anders qua gedrag dus wat voor de ene geld hoeft niet van toepassing te zijn op de ander. Ik heb een ryukin die het blijkbaar erg leuk vind om bovenin te liggen te smakken zonder dat ik voer.

Maar inderdaad zou ik ook ivm drijf geval zinkend voer proberen. Als je het voer tussen de vingertoppen in het water los laat zal het wellicht sneller zinken dus niet op het water gooien. Je kan het ook even in een bakje met water zetten zodat het zwaar word van het water zodat het beter zinkt.

Ik weet niet wat je voer maar ik zou zo en zo eens een ander merk korrels proberen om te kijken of dit minder problemen geeft. Voorlopig toch een paar dagen niet voeren en doperwten en kan je wellicht even een ander soort halen en kijken hoe dit gaat na de doperwten.

Drijf hij/zij nu nog?

Heb je suggestie wel merk ik kan proberen? Op internet zijn zoveel keuzes. Op dit moment gebruik ik zelf bassleer.

Vis zwemt nu weer normaal. Morgen maar eens beginnen met erwten 🙂

Dat word een kwestie van uit proberen waar jouw sluier het beste op doet.

Ik heb heel veel verschillende merken voer met verschillende doel. Zoek iets wat zinkend is. Ik weet alleen dat mijne de korrels van HS niet lekker vonden. dat waren ook vrij grote korrels. Is ook een beetje wat voor budget je heb maar wil niet altijd zeggen dat duur voer dan ook goed is. Vooral met een sluier waar darmen anders werken is dit een kwestie van uit proberen. De een claimt mijne drijven op dit voer en bij de ander weer van dat merk niet maar van een ander merk wel. heb nooit me vinger erop kunnen leggen. Ik heb ook een onstabiele sluier en bij veel drijven gaan we weer even erwten voeren en dat lost meestal het euvel wel op.

Drijven kan ook nog aan liggen als het vrouwtje is eitjes. Maar jouwe denk nog te jong.

Na lang zoeken 1 gevonden, is het tijdelijk niet leverbaar. Heb nu JBL besteld. Ben benieuwd.

Volgens mij is het nogal vermoeiend om doperwten te eten. Vis lag en zwom namelijk laag over de bodem. Had nog een poos gekeken hoe het daar lag te kauwen. Nadat alles op was zwom het weer rond (en dreef het niet 😀 ). Is het normaal om zo te liggen? Dacht dat ze alleen liggen als ze slapen.

Ja op dop erwten moeten ze kauwen 😀 Dat is iets wat eens niet hap slik weg gaat.

Sluiers hebben geen tanden in de bek maar in de keel. Keeltanden. Daarom ziet dat er bij sommige uit als een oud vrouwtje die murmelend zit te eten. Soms zit z on tandje ook los en gaat het allemaal wat trager dan verliest hij de tand en groeit vanzelf een nieuwe. Is vrij normaal.

Iedere sluier is anders. Ik heb er ook eentje die boven de doperwten blijft hangen als hij aan het kauwen is. Ik denk dat meer is om de overige doperwten in de smiezen te houden zodat een ander ze niet opvreet. Zo gauw deze ziet dat er een andere kaper aan komt dan spuugt ie de doperwt waar hij op lag te kauwen uit en pakt snel een nieuwe. Is volgens mij gewoon hebzucht. Heb ook die bovenin in een rustig hoekje gaan hangen om te kauwen.

Sommige slapen op de bodem maar ook niet allemaal. Zolang ze maar de meeste tijd een beetje rond zwemmen, je planten slopen en grondelen en vinnetjes los houden en rugvin geregeld omhoog staat dan zijn ze gezond qua gedrag. Iedere sluier eigen gedragskenmerken.

Sommige sluiers die gewend zijn aan zinkend voer snappen niet het drijvende voer. Gaan als een gek op de bodem grondelen en zien dan het drijvende voer niet. Op een gegeven moment zien ze aan de ander dat ze bovenin moeten zijn.

Dag 2 dieet gaat ook weer prima zonder te drijven. Ze moeten beiden nog wel wennen aan de doperwten. Voer vallen ze normaal gesproken gelijk aan, maar dit laten ze toch even naar de bodem zinken. Na een poos begrijpen ze pas dat ze niks anders krijgen.

Hoe gaat het nu met het drijf geval? 😉

Gisterenavond voor het eerst de nieuwe korrels gegeven en er dreef niks! Vanavond nog eens goed kijken. Anders heeft dieet goed geholpen 😀

Update: er drijft niks meer 😀 vis ziet de zinkende korrels alleen niet. Blijft maar boven happen. Hoop dat het ooit goed komt.

Fijn dat het is opgelost. Tja sommige zijn niet erg snugger maar komt vanzelf wel vooral als je er bij heb die het wel snappen. Op een gegeven moment zal hij de rest volgen. Sommige vinden het ook gewoon leuk om bovenin te happen ook al is er niets te halen. Dat zijn de drammertjes die gewoon blijven hopen dat er een brokje of insectje tegen te komen. Ook de doperwten zo af en toe in de week wat geven. Blijven darmen door stromen en als goed is vinden ze het erg lekker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan