Sluierstaart stil op bodem


DanielVis

Active member
Lid geworden
23 december 2019
Berichten
27
Leeftijd
25
Hallo!

Ik heb een sluierstaart die veel op de bodem ligt de afgelopen dagen. Hij hapt een beetje, en zwemt wel als er eten is, maar blijft verder stil liggen. Hij is niet enorm opgezwollen, de ogen beginnen sinds vanmiddag wel uit te puilen.

Andere informatie die nuttig is, is dat het een nieuw aquarium is en aangezien de vorige gebarsten is, is deze niet volledig ingedraaid, wel is het filter meeverhuisd, evenals de planten en stenen. Daarnaast ververs ik nu elke dag 20% en eens in de week 60%.
Het is een bak van 120*60*43 (ongeveer 300 liter), waar hij samen met 3 andere sluiers leeft.

Wie o wie kan mij helpen?

Zo ligt ie er bij
IMG_20200623_180319.jpg
 
Hoe groot is de bak en zijn er medebewoners en wat zijn de waterwaarden en het verversingsbeleid? Die plant op de foto is geen echte aquariumplant en die zal het op den duur begeven denk ik.
 
Je zou inderdaad even de water waardes kunnen checken (nh3/4 no2 en no3) daar ben ik ook wel benieuwd naar maar gezien je verversingsbeleid verwacht ik daar eigenlijk geen gekke dingen.
De rest van de info die John vraagt staat al in de startpost, zeker nog niet genoeg koffie gehad ;)
 
Ik zal vandaag eens een testset halen.
Vandaag kwam de vis ook niet op het voer af, wat voor het eerst is, aangezien ze er normaal als de kippen bij is. Daarnaast zag ik transparante ontlasting. En na een half uurtje observeren, kwam ik er achter dat ze elke zoveel minuten een paar centimeter omhoog zwemt om vervolgens linksom een rondje om haar eigen as te zwemmen. Zou dat op iets kunnen duiden?

Misschien pop-eye.
Ik heb dit opgezocht, maar ik denk niet dat het dit is, daar zijn de ogen niet genoeg voor opgezwollen.

Die plant op de foto is geen echte aquariumplant en die zal het op den duur begeven denk ik.
Dat is een goede tip! Ik zal deze plant er uit halen. Ik vond het al verdacht veel lijken op een kamerplant die er naast staat:stom: Het was de enige plant die de sluiers niet opvraten. Verder zit er alleen waterpest in.

Een halve week voor hun (noodgedwongen) verhuizing heeft ze wel voor het eerst eitjes gelegd, zou het kunnen zijn dat ze deze in de nieuwe bak niet kwijt durft? Of zou ze zich daar anders door gedragen?
 
Ik zal vandaag eens een testset halen.
Vandaag kwam de vis ook niet op het voer af, wat voor het eerst is, aangezien ze er normaal als de kippen bij is. Daarnaast zag ik transparante ontlasting. En na een half uurtje observeren, kwam ik er achter dat ze elke zoveel minuten een paar centimeter omhoog zwemt om vervolgens linksom een rondje om haar eigen as te zwemmen. Zou dat op iets kunnen duiden?


Ik heb dit opgezocht, maar ik denk niet dat het dit is, daar zijn de ogen niet genoeg voor opgezwollen.


Dat is een goede tip! Ik zal deze plant er uit halen. Ik vond het al verdacht veel lijken op een kamerplant die er naast staat:stom: Het was de enige plant die de sluiers niet opvraten. Verder zit er alleen waterpest in.

Een halve week voor hun (noodgedwongen) verhuizing heeft ze wel voor het eerst eitjes gelegd, zou het kunnen zijn dat ze deze in de nieuwe bak niet kwijt durft? Of zou ze zich daar anders door gedragen?
'k zou hem ook niet opeten moest ik een vis zijn.
Het sap van die plant is giftig.
En aangezien de bladeren beschadigd zijn kan deze wel iets te zien hebben met de problemen van de vis.
 
Het sap van die plant is giftig.
Voor honden en katten in elk geval niet, ik weet ook niet beter.


Niet dat ik daarmee zeggen wil dat deze plant in de bak moet hoor en mogelijk heeft he wel degelijk een slechte invloed op de waterkwaliteit. Maar toxisch sap? Daar geloof ik niets van.
 
Aangezien het geen aquariumplant is zo ik hem er voor alle zekerheid zelf uithalen.
 
Ik heb de plant er in ieder geval uitgehaald, dankjulliewel voor de tip!

Verder heb ik via teststrips (ze hadden niets nauwkeurigers bij de LFS) de volgende waterwaarden:

NO2: 0
NO3: 25
GH: 9
KH 7
pH 7,6
Chlorine: 0
 
Dankjewel! Ik heb het direct besteld!

Maar er is verder niemand die enig idee heeft wat het verder kan zijn?
En raden jullie aan om haar apart te zetten?
Ik heb ook nog Esha2000 staan, zal ik dat (preventief) gebruiken? Of zouden ze daar dan immuun voor worden als ik dat te vaak gebruik?
 
Zover ik weet is Esha2000 niet echt goed werkzaam meer en daarbij weet je ook niet of het zin heeft omdat je de oorzaak niet weet. Ik zou niet in het wilde weg er iets in gaan gooien nu.
 
Daar heb je een goed punt.

Op dit moment, ligt ze op de kop, op de bodem. Ze probeert nog een beetje omhoog te komen, maar dit lukt niet. Ik heb haar even apart gezet, in een kleiner bakje.
WhatsApp Image 2020-06-24 at 17.00.32.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-24 at 17.00.32 (1).jpeg


Moet ik haar uit haar lijden verlossen? Of is er een kans dat het nog goed zou komen?
 
Je hebt zowaar gelijk. Althans, op de foto is dat een wazig plekje, maar in het echt beginnen er hier en daar wat schubben uit te staan.
Is buikwaterzucht te genezen?
 
Veelal niet en in dat geval is hem uit zn lijden verlossen vaak de beste oplossing maar wacht even af of er nog andere leden op reageren.
 
De sluierstaart is uiteindelijk overleden. Toch bedankt voor alle hulp!
 
Voor honden en katten in elk geval niet, ik weet ook niet beter.


Niet dat ik daarmee zeggen wil dat deze plant in de bak moet hoor en mogelijk heeft he wel degelijk een slechte invloed op de waterkwaliteit. Maar toxisch sap? Daar geloof ik niets van.
De katten eten de plant bij mij met smaak op en geen vergiftigde katten inderdaad ??
 
Je hebt zowaar gelijk. Althans, op de foto is dat een wazig plekje, maar in het echt beginnen er hier en daar wat schubben uit te staan.
Is buikwaterzucht te genezen?
Buikwaterzucht is geen ziekte, maar een symptoom van een andere aandoening. Meestal gaat het om een bacteriele infectie ( zie: je wazige plekje), die kan toeslaan na beschadiging bijvoorbeeld tijdens het paaien, of bij stress. De bacterie vreet zich een weg naar binnen toe, en als met name de nieren zijn aangetast ontstaat oedeem, wat wij kennen onder de naam " buikwaterzucht" ( " dropsy" op engelstalige sites). Helaas is het nogal eens zo dat je er pas achter komt op het moment dat het te laat is. Sterkte.
 

Terug
Bovenaan