Sluierstaart, ziek of zwanger?

M

Murc

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een weekje 2 sluierstaarten in mijn aquarium. Het aquarium staat al enkele weken met planten, licht en pomp er in te draaien.
Eén van mijn visjes heeft een erg dikke buik, dit had hij/zij al bij de dierenwinkel.

Kan iemand mij helpen?
Ik ben bang dat het visje ziek is... (of zwanger?)

Hij/zij is erg actief in de bak en eet van de plantjes en het speciale sluierstaartvoer gaat er ook goed in.
Ik voer ook niet te veel, enkele brokjes per dag.

Groeten Marc
 

Bijlagen

  • 830b1188-0e69-41f9-8d6a-48f19c5cb43c.jpg
    830b1188-0e69-41f9-8d6a-48f19c5cb43c.jpg
    31.2 KB · Weergaven: 326
  • 88ec9133-af2a-4721-9a1f-5dc37a108844.jpg
    88ec9133-af2a-4721-9a1f-5dc37a108844.jpg
    31.3 KB · Weergaven: 398
  • 107e02c4-52d5-43b1-b4b0-5a6c5467846e.jpg
    107e02c4-52d5-43b1-b4b0-5a6c5467846e.jpg
    33.2 KB · Weergaven: 566
  • 4fa69e60-cec3-430d-bc17-ab4406a9fe3c.jpg
    4fa69e60-cec3-430d-bc17-ab4406a9fe3c.jpg
    33 KB · Weergaven: 606
Ik heb begrepen dat sluierstaarten wel vaker een bol buikje hebben, zo te zien liggen de schubben mooi glad aan, en de vinnen staan mooi wijd uit. Ze lijken me ook nog jong, dus er zijn nog geen geslachtskenmerken te zien. Dat je vissen actief zijn is een goed teken. Er staan op dit forum veel topics van ervaren sluierstaarthouders, en die voeren jonge sluiers meerdere keren per dag een beetje.

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe groot is je bak, en wat voor filter zit er in? Want sluierstaarten kunnen redelijk groot worden en staan ook bekend als flinke vervuilers.
 
Sluiers horen inderdaad dikke buikjes te hebben. Sluiers hebben geen maag daarom voer je een paar keer per dag wat korrels. Als sluiers "ziek"zijn merk je dit meteen aan hun gedrag. Liggen op bodem en zijn niet zo actief. Veel vers water is een must voor jonge sluiertjes. Denken aan verversing van 50 tot 80 procent. Afhevelen al waaierend over de bodem omdat hier de meeste ellende opstapelt en vers water van ong. dezelfde temperatuur max 1graad verschil en dan liever warmer. Meten met thermometer want op gevoel is niet te doen.

Vrouwtjes leggen eieren waardoor ze ook soms wat dikker zijn. het mannetje gaat er achter aan beuken/happen en helpt zo de eitjes uit het vrouwtje te beuken.

Om darm problemen te voorkomen wat voerbeurten erbij met doperwten. Dit mag elke dag dat maakt niet uit. Diepvries erwten, handje in bakje met laagje water, kook erover in magnetron en velletje eraf pellen. Vinden ze ook erg lekker. Bij kleine sluiers even wat fijn hakken. Je kan in bakje voor een paar dagen maken mits gekoeld en afgedekt bewaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Murc
Bedankt voor de berichten en de tips ;) hier kan ik zeker mee verder.
Goed om te horen dat het visje niet ziek is. Bijzonder dat sluiers geen maag hebben, nooit geweten.

Ik heb ze gekregen als kado en toen zaten ze in een enorm kleine kom. Toen heb ik snel mijn oude aquarium van zolder gehaald en opgestart. Sinds een weekje zwemmen ze nu rond in deze bak. Ik weet niet precies de afmetingen maar ik denk niet dat hij de 40L haalt.... dus waarschijnlijk moet ik een grotere bak. ik heb er een standaard pompje in zitten, klein genoeg dat niet de hele bak in een draaikolk veranderd.

Ik ga direct doperwten halen vanmiddag, dat vinden ze vast lekker.
 
Vrouwtjes leggen eieren waardoor ze ook soms wat dikker zijn. het mannetje gaat er achter aan beuken/happen en helpt zo de eitjes uit het vrouwtje te beuken.

Dit zie ik trouwens continu gebeuren. Ik dacht eerst dat ze ruzie aan het maken waren. Maar het is inderdaad dat de een steeds de ander hapt/beukt aan de onderkant en achterkant van de ander.

Wel apart want het zijn nog kleine visjes
 
Zolang je visjes nog klein zijn is dit een oplossing, maar reken voor een volgroeide sluier op minimaal 50 liter per vis. Als ze goed te eten krijgen kunnen ze in de eerste twee jaar al enorm groeien. Ik heb zelf momenteel 3 sluiers in een bak van 100 x 60 x 40 zitten, maar in de praktijk kom je dan op 176 liter water uit. Bij mij draaien er twee Fluval U4 binnenfilters naast elkaar, maar veel sluierstaarthouders hebben een externe filter. Verder ververs ik tweemaal per week 50% van het water. In mijn handtekening staan een paar links naar topics over mijn aquarium en mijn vissen. Verder zijn er hier veel mensen die meerdere sluiers in een aquarium hebben rondzwemmen, en er staan prachtige foto's van op dit forum. Super dat je dit cadeau op deze manier aanpakt.

O ja, sommige jonge mannen gaan al typisch mannengedrag vertonen heb ik sinds kort geleerd. Als er een man bij zit zie je op een dag op zijn kieuwdeksels kleine puntjes verschijnen, net sproetjes vind ik het.
 
  • Leuk
Waarderingen: Murc
Zolang je visjes nog klein zijn is dit een oplossing, maar reken voor een volgroeide sluier op minimaal 50 liter per vis. Als ze goed te eten krijgen kunnen ze in de eerste twee jaar al enorm groeien. Ik heb zelf momenteel 3 sluiers in een bak van 100 x 60 x 40 zitten, maar in de praktijk kom je dan op 176 liter water uit. Bij mij draaien er twee Fluval U4 binnenfilters naast elkaar, maar veel sluierstaarthouders hebben een externe filter. Verder ververs ik tweemaal per week 50% van het water. In mijn handtekening staan een paar links naar topics over mijn aquarium en mijn vissen. Verder zijn er hier veel mensen die meerdere sluiers in een aquarium hebben rondzwemmen, en er staan prachtige foto's van op dit forum. Super dat je dit cadeau op deze manier aanpakt.

O ja, sommige jonge mannen gaan al typisch mannengedrag vertonen heb ik sinds kort geleerd. Als er een man bij zit zie je op een dag op zijn kieuwdeksels kleine puntjes verschijnen, net sproetjes vind ik het.

Super bedankt Nina, ik zal even rond kijken op het forum :)
Ik heb nooit eerder sluiers gehad, voorheen alleen guppies en platys maar dat is al wel 10 jaar geleden. Ik ga mij er maar eens goed in verdiepen, zeker voor de lange termijn.
Ik vind het erg leuke visjes dus ik zal mijn best doen om ze het naar hun zin te maken :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig Murc , je zult zien dat het een erg leuke vissoort is om te houden. Sluiers worden vaak als makkelijke vissen gezien maar zijn dat absoluut niet. Ze vragen intensief onderhoud en veel ruimte, als dit niet wordt gedaan zullen ze een trage/pijnlijke dood sterven doordat ze vergroeien. Mijn advies is dan ook om niet te lang te wachten met een groter aquarium aangezien opgroeiende sluiers hormonen uitscheiden waardoor de vergroeiing al in een vroeg stadium kan ontstaan. Op markplaats kun je vaak voor weinig geld een leuk aquarium scoren. Ikzelf houd 2 sluiers op 180L welke wekelijks voor 70% wordt ververst ivb met de gigantische hoeveelheid afval wat mijn 2 visjes produceren :p.
 
Dit zie ik trouwens continu gebeuren. Ik dacht eerst dat ze ruzie aan het maken waren. Maar het is inderdaad dat de een steeds de ander hapt/beukt aan de onderkant en achterkant van de ander.

Wel apart want het zijn nog kleine visjes

:D :D Zijn al aan het oefenen. De eerste eitjes niet laten uitkomen. Ze vreten zelf de eitjes en mini visjes op. Meestal is de eerste paar keer noem het maar slechte kwaliteit eitjes. Zo en zo niet ivm te kleine ruimte nu.

40 liter met 2 sluiers is inderdaad veel verversen. denk aan 2 a 3 keer in de week zoveel mogelijk water (alles kan ook) eruit en vers erin. Niet de visjes met netje eruit vangen maar als je dit doe met een bakje met water en al ofzo. In netje beschadig je ze vaak. Kijk ook uit voor scherpe dingen/tierelantijntjes in aquarium. Met paaien kan hard aan toe gaan en dan kans dat vrouwtje tegen scherp ding word gebeukt met ernstige gevolgen. Zijn niet al te snuggere zwemmers.
 
Terug
Bovenaan