Sluierstaart


E

Evaspronk

Guest
Hallo allemaal, ik ben nieuw en maak mij erg zorgen over mijn sluierstaarten. Ik heb ze nu ongeveer een half jaar en tot nu toe ging alles goed! Maar nu zwemmen ze raar en hebben ze witten stipjes op hun hoofd. Ik kan online niet vinden wat het veroorzaakt en of ze ziek zijn.

Graag jullie hulp hierbij :)

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Kun je foto hele aquarium plaatsen? hoe veel liter aquarium en filter? Wat doe je aan onderhoud/verversen?

Ligt die ene sluier op zijn rug of is dit nu net een zwem beweging? Zie je ze met lichaam veel schuren en zie je ze met hun onderste vinnen klapperen?
 
Het is een aquarium van ong. 60 liter. Dit omdat de sluiers nog niet super groot zijn en ik met mijn vader een groter aquarium aan het bouwen ben voor ze. Ook heb ik een filter er in zitten die 24/7 aanstaat. Ik ververs 20-25% van het water elke zondag. Ze sluier die op zijn rug zwemt doet dit sinds een paar dagen. Ze schuren totaal niet en klapperen ook niet met hun onderste vinnen. Ook heb ik meer dan 5 planten in de bak staan en nog een zuurstofsteentje erin. Ik heb er een gehele foto van het aquarium bij gedaan

image.jpg
 
Erg leuk dat je met je vader een groter aquarium aan het bouwen ben voor je sluiers want dat hebben ze echt nodig. Hou rond de 50 liter aan per sluier.

Je sluiertjes zijn nu nog jong maar het houden in de 50 liter gaat niet goed komen. Je zult je verversen moeten aanpassen. De jonkies geven groei hormonen af waardoor water waardens enorm oplopen. Zie er 3?

Voor nu tot het grote aquarium klaar is kun je het beste 2x in de week zoveel mogelijk water gaan verversen. Al het water eruit zodat de sluiertje net nog onder water zijn en weer vullen met schoon water van dezelfde tempratuur als het aquarium. Vul je aquarium helemaal af ,zie nu een rand waar nog water bij kan. Leg een bordje op je bodem waar je het verse water erin laat lopen zodat het niet op je groffe bodem neer stort want dan komt er heel veel vervuiling omhoog en heb je voor niets ververst. Elke liter extra is nu nodig. Geen filter gaan schoonmaken dit doe je zo min mogelijk.

Om ziekte te voorkomen en eventuele bacteriedruk en parasieten aantallen te bedwingen doe je bij elke verversing een zoutoplossing erbij. Dit helpt tevens het imuunsysteem van je sluiers op te krikken want die zal toch wat minder zijn door hun omstandigheden. Je bouw rustig aan 3 tot 5 gram per liter zout zonder jodium op. Zak salina zout in supermarkt de versie zonder jodium. Hier bij jumbo en linders te krijgen kost heel weinig. Dus 1e verversing van 50 liter los je 150 gram zout op in een bakje en dan met garde goed roeren en in aquarium doen, 3/4 dagen later hetzelfde, week later ga je over naar 4 gram per liter etc. je hou een maandje de 5 gram zout aan dan zal je aquarium wel klaar zijn. Zo niet ga je na een maand weer terug naar 3 gram per liter.

Je plantjes vinden het zout niet zo leuk maar dit is even niet anders. Geen medicatie erin gaan doen met het zout!!!!

Nu waarom je post. De stippen op hun kop daar hoef je je niet druk over te maken. Mannetjes sluiers krijgen stippen op kieuwdeksels en borstvinnen dat zijn paai pukkels. Ze willen achter de dames aan :D je zult ook gaan merken dat ze achter elkaar gaan racen en happen achter de kont en op elkaar in beuken. Dit ziet er wat geweldadig uit maar is puur natuur. Boven op de kop witte stippen is wen groei. Ik zie dat er wat extra slijmhuid word aangemaakt bij de ogen van de telescoop. dit is op zich ook niet heel ernstig maar is wel een teken dat de vis zich aan het verdedigen is tegen parasieten. Dit zal het zout oplossen.

In de gaten /opletten naar volgende verschijnsels. Schuren met lichaam over bodem of ander materiaal, onderste vinnen flikkeren, niet hoog houden van rugvin, Op bodem liggen met ingetrokken vinnen en hangende rugvin, rafelende staarten (scheurtjes/stukjes verdwijnen), soort van schrik aanvallen. Als je iets van dit ziet dan post je een topic in ziekte gedeelte.

Bij onraad altijd meteen een grote verversing doen. Bij sluiers is verversen erg van belang!!

Dan omdat het toch zondag is en ik niets te doen heb nog wat tips voor je nieuwe aquarium.

Geen groffe bodem meer. Een dun laagje filterzand of afgerond fijn grind. Geen scherpe tierelantijntjes of hout erin. Een zeer krachtig extern filter of 2 minder krachtig.

Een nieuw aquarium met normaal een tijd indraaien om rijp te worden. Nu in jouw geval is het beter meteen de sluiers te gaan overzetten omdat ze veel te klein zitten. Dit betekend echt een maand lang veel en groot verversen omdat je niet voldoende bacterieen zal hebben. Om dit op te vangen ga je het oude filtertje ook in het aquarium plaatsen voor een tijd zodat er wat bacterieen in zitten. De oude bodem ga je uit het aquarium halen, met omhoog halen spoelt het wel wat schoon en doe je dat grind in een panty of waszak ofzo en lel je in een hoek van je nieuw aquarium. Dan neem je die bacterieen ook nog even mee. Niets van dit alles dus gaan schoonmaken dan vernietig je de bacterieen die je nu juist wel over brengen.

heel verhaal en wat je niet snap is veel info over te vinden op het forum.

succes en ik hoop dat je verder nog veel plezier zal hebben met je nieuwe aquarium en je mooie sluiertjes :thumbs:
 
Super dankjewel! En komt helemaal goed :)
 
Lees even terug maar die ene sluier zwemt die de hele dag op de rug? kan die nog normaal zwemmen?

Voor de zekerheid ivm rugzwemmen. Geef de sluiers 1 dag niets te eten en dan 5 dagen lang alleen maar dop erwten. In diepvries supermarkt. Handje in bakje water even in magnetron kook erover en velletje af pellen. Dit meerdere malen per dag voeren. Als het goed is zie je na een aantal dagen allemaal groene slierten poep. Dop erwten werkt laxerend en op deze manier blazen ze darmen door. Maak meteen bakje vol voor de hele dag of 2 dagen.

Omdat sluiers een gedrongen bouw hebben, zijn darm problemen vaak aan de orde. je kan de doperwten in hun wekelijkse dagelijkse menu opnemen. Ze vinden ze ook nog eens erg lekker.

Je jonge sluierjes mogen 3 a 4 keer per dag kleineren porties eten he.
 

Terug
Bovenaan