Sluierstaart


E

Elisa

Guest
Hallo,

Wij hebben 10dagen geleden een aquarium en 2 sluierstaarten gekocht, helemaal onwetend en zonder enig ervaring (kinderen wilden het heel graag).

Nu ben ik me sindsdien aan het informeren hier en daar over hoe ik ze moet verzorgen (ja, had ik eigenlijk veeeeel eerder moeten doen, dat besef ik na aankoop)

Wij hebben achteraf een filter erin gekocht, omdat het de eerste dagen erg troebel werd.

Nu lijkt het alsof er 1tje als een gek zwemt, soms schokkend, langs de ramen en continu aan de bodem zoeken.
De 2e is juist het tegenovergestelde, die is opvallend rustig en verschuilt zich achter de planten en wil niks eten.

Ik weet nu niet waar ik moet beginnen, waterwaardes controleren. Zijn ze ziek? Ik kom hier en daar tegen dat dit gedrag bij witte stip kan horen, gelijk aan medicijnen?

Ik wil er meer over leren en ze ook correct verzorgen, dus alle adviezen zijn welkom.

Ps. We hebben een glazen open aquarium van 54L.
 
Gelijk gedaan! Morgen ook even zout halen.
Bedankt voor advies!
 
Bedankt! Ik denk dat we ook langzaam moeten zoeken naar een groter aquarium met alles erop en eraan.
 
Bedankt! Ik denk dat we ook langzaam moeten zoeken naar een groter aquarium met alles erop en eraan.

:thumbs: Marktplaats vol aquariums of google zorona. Maakt ze op maat en bezorgt ook tegen schappelijke prijs. Als goed is knappen ze na een verversing weer goed op. Als je denk dat ze ziek blijven weer posten en dan foto erbij. Als je aan stip denk, dit lijkt net of vis vol zit met zout korreltjes. begint meestal op vinnen en staart. Altijd posten bij ziekte sluiers kunnen niet tegen alle LFS medicatie!!! Met name wormenmiddelen uitkijken. Kunnen niet tegen flubenol.flubendazole zit in bijna alle wormen middelen.
 
Gaat nu met de kleintje wel wat beter, die is nu weer aan het rondzwemmen, ze houdt alleen de korreltjes voeding niet binnen, ze hapt er gelijk naar maar na kauwen valt ie er weer uit en daarbij blijft het dan. De andere (telescoopoog) is al gegroeid heb ik het idee, die eet ook alle korrels op die ik erin gooi. maar de kleine (leeuwenkop), die is nog heel klein.

15579073178498825905209251385684.jpg


15579073826001567811107835847069.jpg
 
De plantjes, heb je daar de wortels schoongemaakt van watten spul en eventueel het lood?
Anders gelijk even doen.
 
Leukerdjes hoor. Zie nu niets wat op een "ziekte" lijkt. Wacht gewoon even rustig af met de verversingen en het zout. Filtertje niet gaan schoon maken en zorg dat door de wateruitlaat er wat golfjes bovenin het water te zien zijn. of luchtpompje erbij. Als je filter niet heb schoon gemaakt kun je na 3/4 weken dat filtertje draait de verversingen minder gaan doen. Dan 2 x in de week z on 50 60 %. Probeer testsetje NH/4 en NO2 te kopen. Dan kun je met de druppeltjes zien wat voor verhoging er is en kun je aan de hand van de test verversen. Is heel makkelijk als je 1x heb gedaan. Als je NH4 0,4 meet en je ververs de helft blijft 0,2 over dan nog teveel zo weet je zelf wat er moet gebeuren.
 
4A7B950A-A974-4613-9DE3-0B0E1E244228.jpeg
Omdat foto’s meer zeggen. De sluiers groeien of vergroeien in hun eerste jaren ongeveer 3 jaar.

Onderin een jong sluiertje zoals jouwe. Bovenin is 3 jaartjes.
 
Als je in buurt ben van LFS en hebben diepvries kijken of ze artemia hebben (pekelkreeftjes) vinden ze erg lekker en goed voor ze. De kleine moet wel gaan eten. Een paar dagenniet is niet ernstig maar als hij niet gaat eten na de verversingen en zout over een paar dagen is er iets niet goed. Hou staarten/vinnen in de gaten als die gaan rafelen. Hou ook even poep in de gaten als je lange dunne witachtige draden zie.
 
@ TonHageraats; De planten hebben geen wortels als ik het goed heb, in de winkel zeiden ze dat ik ze zo erin kon plaatsen. Er zit piepschuim eromheen en volgens mij iets als beton zodat ze niet drijven.

@michelle1; ik heb de kleine gisteren apart gelegd, toen ook maar met moeite 1 korreltje gegeten. Ik zal het de komende dagen goed in de gaten houden. Moet ik de zout ook een maand lang toevoegen?
Met die testen bedoel je dan ook druppeltesten?
Ik hoop dat ze net zo groot worden als die van jou. Ik wist niet dat een aquarium hebben zo leuk kon zijn, mij man en ik kunnen in de avond heel lang naar ze kijken, heel bijzonder :D
 
Dat piepschuim moet van die wortels af dat is glaswol en sluiers grondelen vreten ze op. Afbreken en dan onder lopende kraan met vingertoppen verder eraf spoelen. Dan om makkelijk te planten elastiekje net als bosje bloemen erom.

Het zout net zolang dat je ander aquarium heb. Je gaat langzaam naar max gram zout na een maandje weer afbouwen en blijf je 2 /3 gram per liter erbij houden. Je kunt er ook voor kiezen om altijd zout toe te voegen. Zijn diverse keuzes wat je wilt maken. Nu eerst zorgen dat ze gezond zijn en blijven en dat je groter verblijf regel. Dan ook andere bodem erin gaan doen. Deze is te grof. aquarium van een meter en liefst 1.20 maar dat moet je zelf gaan bekijken hoeveel ruimte je heb. Moet ook aardig filter op. Als je bij 2 sluiers hou is meter met wat kleiner filter prima maar de ervaring is dat er toch wat bij gaat komen. Als je ze nu al zo leuk vind ben je met een paar maandje wel verslaafd :cool:

Probeer niet visje teveel te belasten. Stress kan hij nu even niet gebruiken. Het verversen al stress genoeg. Bij verversen ze met emmertje ofzo met water en al eruit halen niet jagen komen vanzelf naar emmertje kijken schep je ze zo eruit. Dat scheelt ze een hoop stress. Als hij straks gezond is kun je hem hand tam maken met voer maar zou voor nu even zoveel mogelijk met rust laten. Gaat vanzelf eten als goed is.
 

Terug
Bovenaan