Wat is er nieuw

Sluierstaarten en danio's

• Onderwerp starter Onderwerp starter laura1990
  • Startdatum Startdatum
L

laura1990

Guest
Het valt me op dat je vaak leest dat sluierstaarten eigenlijk niet met andere vissen gehouden kunnen worden. Nu vroeg ik me af waarom bijvoorbeeld een schooltje zebra danio's niet gewoon bij sluierstaarten in kan? Veel mensen zien danio's als tropische vissen die niet in een koudwater bak gehouden kunnen worden. Maar veel sluierstaart houders hebben hun bak binnen staan en hebben temperaturen die prima voldoen aan de behoeftes van danio's. Daarnaast zijn het makkelijk te houden visjes die veel zwemruimte nodig hebben, net zoals de sluierstaart.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn deze twee soorten nou echt zo verschillend in behoeftes dat ze niet samen kunnen? (overigens puur hypothetisch, ik zelf heb mijn handen vol aan twee sluiers 😛 )

Ik denk dat het kwa temperatuur inderdaad kan, maar de sluierstaart zal deze visjes, omdat hij zo nieuwsgierig is ook voor een lekker hapje aan kunnen zien, vooral als de sluierstaart al wat groter is. Net zoals corydoras soorten.
Lijkt me dus geen goede combi.

Daarbij worden sluiers doorgaans op een zeer beperkt aantal liters gehouden, waardoor ze iedere liter die ze kunnen krijgen heel goed kunnen gebruiken. Danio's nemen ook liters in.

Mijn ervaring is dat sluiers best samen gehouden kunnen worden met andere vissen, maar dit kan alleen als de bak groot genoeg en de sluiers voor zichzelf meer dan genoeg ruimte hebben. Daarnaast moeten uiteraard de waterwaardes en de temperatuurbehoeftes overeen komen.

Of je sluiers samen kunnen met bijv. danio's hangt af van je eigen sluiers. Mijn sluiers krijgen nooit levend voer en zien kleinere vissen dan over het algemeen ook niet als voer. Ik heb een hele tijd Brachydanio albolineatus gehad bij
mijn sluiers gehad en dat ging altijd goed. Ook heb ik Hoplosternum thoracatum bij mijn sluiers gehad (en heb er nu weer 2) en dat gaat ook heel goed.

Het is dus een kwestie van je eigen vissen goed kennen en daarbij de juiste bijvis kiezen, mits je meer dan genoeg ruimte hebt voor de vissen natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat een sluierstaart misschien een hapje wil proeven van een danio, maar ik heb mijn twijfels of dit ook echt mogelijk is. Mijn sluiers zijn niet hele harde zwemmers en mijn moeder had vroeger danio's en die waren echt super snel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een sluierstaart instaat is een danio bij te houden.

Ik ben me er van bewust dat de meeste mensen die tropische vissen met sluierstaarten combineren vaak niet de idealen omstandigheden hebben voor de vissen. Maar er vanuit gaande dat de huisvesting voldoende ruimte heeft, een goede filtering etc. heb ik het idee dat danio's en sluierstaarten prima te combineren zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan