Sluierstaarten in een nieuwe omgeving


N

Nightseced

Guest
Goedendag,

Ik ben de bezitter van een zwarte moor (20cm) en een sluierstaart (10 - 13 cm).
Toen ik ze net had gekocht, waren ze nog heel klein. Heb ik ze in een 60 x30x 30 cm bak gedaan. Grote korrel grind (6-8 mm) en 18 graden tot ong 20 graden.

Ze zijn de pan uit gegroeid, en na veel ziektes toch blijven leven en kerngezond.

Na verloop van tijd, waren ze zo groot geworden dat ik ze in een grote bak heb gedaan. Na veel Google.nl spitsessies erachter gekomen dat ik het totaal verkeerd deed en ze het niet naar hun zin hadden. (schijnbaar?). Ik een nieuw aquarium gekocht, prachtig mooi ding, kleine korrel (2-4mm), 100 x 50 x 50. Daylight lampen erop, externe Eheim pomp eronder. Waterpest erin, andere plantjes met dik blad. Thermostaat op 22 graden. Perfect!

Water uit mijn oude aquarium overgezet in mijn nieuwe. Oude pomp erbij gezet voor bacteri�n en ander noodzakelijke visbenodigdheden.
Visjes eerst in een zak een uur laten wennen, met om de tien minuten water van de nieuwe aquarium in het zakje gedaan. Vissen goed gewend raken met het nieuwe water.

Welnu, eerste dag. eten en niets aan de hand, lekker woelen in het grind... dag 2 alleen maar lucht happen en niets geen voer eten. Na een uur maar eruit gehaald, anders wordt het helemaal een zooitje in die bak.

Forummensen, wat doe ik fout? Zit met mijn handen in mijn haar, en elke keer als ik naar mijn bak kijkt, vraag ik me af waar ik mijn schepnetje heb gelaten, voor als een vis elk moment dood kan gaan!
 
Wat naar zeg, denk je net dat alles goed voor elkaar is, gaan de vissen raar doen.

Er is een aantal dingen dat ik kan bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn. De belangrijkste heeft te maken met de waterwaarden. Je hebt nu een bak van 250 liter. Als ik dit zo lees staan daar twee pompen op. Maar een van die pompen is nieuw, er zijn alleen bacterien in je oude pomp, toch? Dat is vast een klein pompje, aangezien die van de 60cm bak komt. De kans is dus vrij groot dat je waterwaarden nu niet goed zijn.

Even voor het volledige beeld: Welke pompen heb je erop? Hoeveel liter per uur pompen die? Wat zit er in je filters en hoevaak en hoe maak je die schoon?

Goed dat je eten wat ze niet opeten eruit halen. Op zich hoef je daar niet een uur mee te wachten. Als ze na een kwartier/20 minuten nog geen interesse hebben getoond, gaan ze dat waarschijnlijk ook niet meer doen. Wat voer je?

En verder een energiebespaarder: die thermostaat kan er wel uit hoor! 22 graden is nergens voor nodig. Goudvissen horen op kamertemperatuur en voelen zich prima bij 18-20 graden.
 

Terug
Bovenaan