Sluierstaarten in vijver, aanpassingen nodig ?


J

Jelani

Guest
Hallo allemaal,

Wij gaan deze maand of uiterlijk volgende maand mn vijver aanleggen. 750 liter, 1.35 breed en 65 diep.

Hier zou ik graag sluierstaarten in willen houden maar lees overal dat deze een wat hogere temperatuur nodig hebben als "gewone" goudvissen.

Mijn vraag, is het nodig om aanpassingen te doen zodat de sluiers goed de winter doorkomen ?
 
De vijver wordt te ondiep. 90cm is beter.
 
In de bouw wordt 60cm als vorstgrens aangehouden. Een vijver van 65cm kan dus bijna volledig invriezen. Met 90cm zit je al een stuk veiliger.

Of de sluiers ook echt die koude temperaturen aankunnen durf ik niet te zeggen... Houdt er iig rekening mee dat het geen snelle zwemmers zijn. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor roofdieren (katten/reigers)
 
In de bouw wordt 60cm als vorstgrens aangehouden. Een vijver van 65cm kan dus bijna volledig invriezen. Met 90cm zit je al een stuk veiliger.

Of de sluiers ook echt die koude temperaturen aankunnen durf ik niet te zeggen... Houdt er iig rekening mee dat het geen snelle zwemmers zijn. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor roofdieren (katten/reigers)

Dank je wel, wil er zeker een net overheen ivm de roofdieren inderdaad.
Het is een voorgevormde bak dus dieper kunnen we hem helaas niet maken.

Bestaat er niet iets in de richting van vijver verwarming ?
 
jazeker! Dat bestaat. Ook met behulp van piepschuim drijvers met daaronder een luchtsteen is ook wat te doen.
 
jazeker! Dat bestaat. Ook met behulp van piepschuim drijvers met daaronder een luchtsteen is ook wat te doen.

Dan zou dat vast en zeker een goede optie zijn :) Ga er eens het een en ander over opzoeken.
 
Sluiers hou je het liefst op 18 tot 22 graden maar minimaal op 12 graden. Ik denk dat overwinteren in een vijver niet haalbaar is mits je natuurlijk een vermogen stopt om die 750 liter in de winter ook te verwarmen. Het is een leuk idee maar ik vraag mij af of dat ook haalbaar is.

Ook zijn deze vissen nogal lomp en sloom voor in een vijver, denk aan roofdieren zoals vogels en viervoeters. Een afdekking met een kooi of groot net zou mijn inziens nodig zijn.
 
Sluiers hou je het liefst op 18 tot 22 graden maar minimaal op 12 graden. Ik denk dat overwinteren in een vijver niet haalbaar is mits je natuurlijk een vermogen stopt om die 750 liter in de winter ook te verwarmen. Het is een leuk idee maar ik vraag mij af of dat ook haalbaar is.

Ook zijn deze vissen nogal lomp en sloom voor in een vijver, denk aan roofdieren zoals vogels en viervoeters. Een afdekking met een kooi of groot net zou mijn inziens nodig zijn.

Een net komt er soieso ;-)
Verder alles op mn gemak even bedenken hoe en wat :)
 
een piepschuim vlotter met luchtsteen zal de vijver niet verwarmen.
Integendeel. Door de waterbeweging zal het nog sneller kouder worden
 
Het enige wat ik me zo kan inbeelden dat mogelijks het water warm genoeg kan houden voor sluiers is een soort van serre boven de vijver zetten.
 
Sluiers hou je het liefst op 18 tot 22 graden maar minimaal op 12 graden. Ik denk dat overwinteren in een vijver niet haalbaar is mits je natuurlijk een vermogen stopt om die 750 liter in de winter ook te verwarmen. Het is een leuk idee maar ik vraag mij af of dat ook haalbaar is.

Ook zijn deze vissen nogal lomp en sloom voor in een vijver, denk aan roofdieren zoals vogels en viervoeters. Een afdekking met een kooi of groot net zou mijn inziens nodig zijn.
Sluiers kunnen prima in de vijver, en daar heb ik prima ervaringen mee. Maar de vijver moet wel minimaal 90cm diep zijn. (Echt extreme vormen zoals Hemelkijkers, blaasogen en Leeuwenkoppen zou ik dan weer niet in een vijver houden.

https://aquaforum.nl/threads/sluierstaarten-in-vijver.89010/ (Er waren meer goede topics over dit onderwerp maar die zijn onvindbaar)
 
Bedankt weer:)

Helaas is die 90 cm diep hier niet haalbaar, ook niet als we hem zelf zouden graven....
Dus dan gaat het sluierstaart verhaal helaas niet door....
 
Dat is de verstandige beslissing.
En eens je die regenboogelritsen in de zon ziet zwemmen ga je blij zijn dat je geen alledaagse lompe goudvissen gekocht hebt. 2017-05-27 12.53.03.jpg
 
Denk dat de 65 cm wel mee zal vallen. Hoe vaak hebben we nou strenge vorst. Daarnaast als je zorgt voor voldoende stroming in de winter (dus filter gewoon laten draaien) beperkt het het dichtvriezen ook al voor een groot deel.
Qua temperatuur, een sluierstaart is een goudvis, dus die kunnen qua temperatuur prima in de vijver.
 

Terug
Bovenaan