Wat is er nieuw

Sluierstaarten liggen op de bodem

Sluierstaart

Member
Lid geworden
13 november 2022
Berichten
17
Leeftijd
44
Hoi hoi.
Eerst even voorstellen. Ik ben Ellen, 43 jaar en erg begaan met dieren. Sinds zes maanden heb ik drie vissen. Ze stonden in een bakkie van 30 bij 20 cm lucht te happen op een balie bij een opticien. Heb gevraagd of ik ze kon krijgen, nou graag!
Nu hebben ze een bak van 100x40x50, goede pomp, luchtpompje voor de lol, zandbodem om te wroeten en zinkkorels die ik voor week om problemen met de zwemblaas tevoorkomen.
Sinds gisteren liggen ze alle 3 op de bodem. Heb esha 2000 gegeven, maar dat lijkt nog iet te helpen. Wat kan ik doen?

Hierbij wat foto's. Rare kleurtje vh water komt door de druppels.
IMG_0679.jpg
IMG_0678.jpg
 
Ik vermoed dat je de bak niet eerst visloos 4 weken heeft laten draaien? want dan zou ik als ik jouw was een NO2-sruppeltest kopen en daarmee je water meten want vermoedelijk heb je een nitrietpiek (NO2) en nitriet is puur vergif voor je vissen.
Advies: dagelijks minimaal 50% water verversen
 
Bak draait al zes maanden met deze vissen. Heb vorige week een kwart ververst. Wilde vandaag de pomp doen, maar daar wacht k maar even mee. Kan voor de zekerheid zo'n test kopen, maar zou verbaasd zijn.
 
Oke dat had ik even gemist, ja een kwart water verversen in de week is eigenlijk te weinig, zou ook dan een NH3/NH4-druppeltest kopen, meten is weten en ik denk zelf dat als je vaker en meer gaat verversen het probleem vanzelf verdwijnt, mede ook omdat je interne filter eigenlijk te klein is voor zo'n grote bak met zulke grote vervuilers
 
Hij is besteld. Hoop dat ik dan weet wat ze dwars zit. Vind ze erg sneu zo. Zal ik alvast verversen?
 
Hoezo heb je de plantjes in potten staan?
En hoe warm heb je je vissen?
 
Koudwater, en plantjes in potjes zodat ze voedingsbodem hebben en de vissen ze niet steeds lostrekken!
 
komen ze nog eten of zijn ze nog actief door de dag? Ademen ze sneller ?

Om de hoeveel tijd ververs je water ? Weet je iets van water waarden?
 
Boel vragen. Ze eten nog. Als ik dichtbij kom zwemmen ze naar mij toe, ze zwemmen wel iets, maar liggen de meeste tijd in het zand. Ik ververs elke week twee emmers van 25 liter, pompje eens per maand. Lijken niet sneller te ademen, eerder vertraagd.
Waterwaarden houd ik niet bij, net testen besteld voor nh3 en nh4.
 
Ik ben wat aan het googelen geweest en daar vind ik dat het toch aan NH3/4 kan liggen. Ik zou hoe dan ook flinke waterwissels doen, tot ze het gedrag niet meer vertonen en/of je het water hebt kunnen testen. (ik denk dan aan 75%)
Naast NH3/4 kan ook NO2 een probleem zijn, maar ook daarvoor helpen waterwissels. Misschien kan je LFS een uitgebreidere watertest voor je doen?

Voor de oorzaak kun je denken aan een keer per ongeluk wat meer voeren, je filter dat door een blaadje wat verstopt is (geweest) een krappe balans tussen je filter en de hoeveelheid afvalstoffen die je vissen uitscheiden.
Verder moet je het filter zo veel mogelijk met rust laten, alleen als de doorstroming duidelijk vermindert of als je pompje geluid maakt. Het kan heel goed zijn dat dat maar eens per 3 maanden (bijv) is.

Voor het juiste voer zijn er een heel aantal mensen die daar heel veel van af weten, als ze niet hierop je topic reageren, misschien even wat rondzoeken in de sectie sluierstaarten.
Verder zijn goudvissen (en dus ook sluierstaarten) erg intelligente dieren die graag wat afwisseling in hun leven hebben. Misschien moet je proberen om ze wat meer te doen te geven door wat drijfplantjes te geven die ze mogen slopen bijvoorbeeld. Er is ook iemand die ze een kattenspeelballetje gegeven heeft dat ze erg leuk vinden.
Ik hoop dat het in orde komt met ze!
 
Laatst bewerkt:
Daarnet 100 liter vervangen. Dinsdag komen de testen binnen. Zal ook kijken voor een wat bredere testset. Fijn dat je meedenkt!
 
Graag gedaan, alles voor de diertjes!
 
Speelgoed is wel grappig. Ze hebben een pinpongballetje gehad, deden ze niets mee. Wel elke maand waterpest die ik los in de bak doe. Zal eens verder zoeken!
 
Boel vragen. Ze eten nog. Als ik dichtbij kom zwemmen ze naar mij toe, ze zwemmen wel iets, maar liggen de meeste tijd in het zand. Ik ververs elke week twee emmers van 25 liter, pompje eens per maand. Lijken niet sneller te ademen, eerder vertraagd.
Waterwaarden houd ik niet bij, net testen besteld voor nh3 en nh4.
Die 2 emmers of 25l moet normaal meer dan voldoende zijn. Het eerder trager ademen is ook positiever dan sneller ademen.

Nog 1 vraagje als je je filter zuiver maakt doe je dit in aquarium water of onder kraanwater?

Ik ben wat aan het googelen geweest en daar vind ik dat het toch aan NH3/4 kan liggen. Ik zou hoe dan ook flinke waterwissels doen, tot ze het gedrag niet meer vertonen en/of je het water hebt kunnen testen. (ik denk dan aan 75%)
Naast NH3/4 kan ook NO2 een probleem zijn, maar ook daarvoor helpen waterwissels. Misschien kan je LFS een uitgebreidere watertest voor je doen?

Voor de oorzaak kun je denken aan een keer per ongeluk wat meer voeren, je filter dat door een blaadje wat verstopt is (geweest) een krappe balans tussen je filter en de hoeveelheid afvalstoffen die je vissen uitscheiden.
Verder moet je het filter zo veel mogelijk met rust laten, alleen als de doorstroming duidelijk vermindert of als je pompje geluid maakt. Het kan heel goed zijn dat dat maar eens per 3 maanden (bijv) is.

Voor het juiste voer zijn er een heel aantal mensen die daar heel veel van af weten, als ze niet hierop je topic reageren, misschien even wat rondzoeken in de sectie sluierstaarten.
Verder zijn goudvissen (en dus ook sluierstaarten) erg intelligente dieren die graag wat afwisseling in hun leven hebben. Misschien moet je proberen om ze wat meer te doen te geven door wat drijfplantjes te geven die ze mogen slopen bijvoorbeeld. Er is ook iemand die ze een kattenspeelballetje gegeven heeft dat ze erg leuk vinden.
Ik hoop dat het in orde komt met ze!
Ik zou ook wel een waterwissel doen wat groter dan normaal.

De nh3/nh4 zou kunnen maar ik zou het toch raar vinden. Ze zouden dan juist meer moeite moeten hebben met ademen en wat sneller gaan ademen en lucht gaan happen ook bij NO² is dit
 
Filter reinig ik onder de kraan, spoel het afonder de quooker.
 
Met heet/goedn warm water?
 
Quooker is kokend water kraan, 100 graden.
 
Al je goede bacterien die de nh3/nh4 omzetten naar no² en dan naar het minder schadelijke no³ zijn gekookt.

Je kunt volgende keer beter 2 emmers water uit het aquarium halen en je knijpt de filterspons een paar keer uit in 1 emmer en dompel ze dan in de andere emmer. Vervolgens maak je de filter verder zuiver met het oude aquarium water wat in de emmers zit. Eens zuiver ( enkel met gebruikt aquarium water ) zet of hang je de filter terug in het aquarium.

Dan zou ik je nu toch wel aanraden om veel water te gaan wisselen. Beter is 3x per dag 25l dan 1x per dag 75l. En dan zal het inderdaad wel NH3/NH4 zijn.
 
Hoe zou je het adviseren?
Je antwoord kwam gelijk met mijn vraag! Dank voor je advies!
 
Die 2 emmers of 25l moet normaal meer dan voldoende zijn. Het eerder trager ademen is ook positiever dan sneller ademen.

Nog 1 vraagje als je je filter zuiver maakt doe je dit in aquarium water of onder kraanwater?
25 liter p/week is ver onvoldoende met sluierstaarten, dat is echt een slecht advies, gebruikelijk met sluierstaarten is minimaal de helft van het aquariumwater te verversen en dat dan ook minimaal 2x p/w
 
Hoe zou je het adviseren?
Je antwoord kwam gelijk met mijn vraag! Dank voor je advies!
Graag gedaan.

Wanneer heb je het laatst de filter nog zuiver gemaakt? Vanaf die dag zou ik 4-6 weken tellen voor een opstart. Dus na 4 tot 6 weken vanaf die datum mag je beginnen te minderen met waterwissels.
Voor die 4-6 weken zou ik gewoon voor de zekerheid overderven waterwisselen totdat het filter is ingedraaid.

Ook is het misschien wel aan te raden om een NO² en NO³ testje te kopen. Normaal moet de NH3/NH4 0 zijn ook de NO² zou 0 moeten zijn en dan mag je een beetje NO³ hebben.

25 liter p/week is ver onvoldoende met sluierstaarten, dat is echt een slecht advies, gebruikelijk met sluierstaarten is minimaal de helft van het aquariumwater te verversen en dat dan ook minimaal 2x p/w
Hier vind ik op verschillende site's terug tussen de 20 - 30% per week. Sommige gaan zelfs naar 15% per week.
 
Zoals Nicolientje al aangeeft is de verversing die je doet lang niet genoeg. Minimaal de helft verversen en dat 2 keer per week.
Het filter reinigen doe je met aquariumwater in bijvoorbeeldeenemmer, het hoeft er niet weer als nieuw uit te zien.
Ook zou ik als jou was voor een extern filter gaan kijken, die filteren veel efficiënter dan een intern filter, helemaal in combinatie met sluierstaarten

 
Even op een rijtje:
Doordat je iedere keer je filter gedesinfecteerd hebt (schoongemaakt met kokend water), heb je een voortdurend opstartend aquarium.
Je moet dus tot het goed is ingedraaid (4-6 weken), regime volgen van niet ingedraaid aquarium met vissen erin.
Dat betekent dus elke dag meten (NH3/4 en NO2, moeten beiden 0 zijn) en heel veel waterwissels!
 
Hier vind ik op verschillende site's terug tussen de 20 - 30% per week. Sommige gaan zelfs naar 15% per week.
Ja en dat is dus het nadeel van internep, zou dat nou niet als bron gebruiken voor adviezen, op dit forum word iedere keer opnieuw door sluierstaarthouders gezegd dat je veel meer en vaker moet verversen, en jij hebt dus 0% ervaring met sluiers en basseerd je uitspraken puur op internep, zou ik niet doen als ik jouw was en je uitspraken dus alleen daar in de topics doen waar je wel ervaring mee hebt
 
En nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht: (het is ook al gezegd door iemand anders) maar verschoon het filter pas als de doorstroming echt zichtbaar minder wordt.
 
Hoi hoi, heel herkenbaar probleem hoor! Nitriet zit overigens ook dicht bij de bodem, en een paar jaar terug maakte ik mijn (te kleine) filter veel te grondig schoon met hoge nitrietpieken tot gevolg. Ik heb destijds dus van alles opgezocht en verzameld en dat heeft tot het volgende nuttige draadje geleid:


Heel veel succes met je leuke vissen!
 
Vooral heel benieuwd hoe het nu met de vissen gaat!?
 
Ja en dat is dus het nadeel van internep, zou dat nou niet als bron gebruiken voor adviezen, op dit forum word iedere keer opnieuw door sluierstaarthouders gezegd dat je veel meer en vaker moet verversen, en jij hebt dus 0% ervaring met sluiers en basseerd je uitspraken puur op internep, zou ik niet doen als ik jouw was en je uitspraken dus alleen daar in de topics doen waar je wel ervaring mee hebt

Het interneT is gewoon een afspiegeling van de samenleving. Natuurlijk zul je ook daar een paar wappies vinden die de gekste dingen roepen, maar de meeste mensen geven gewoon goedbedoelde adviezen die ergens op gebaseerd zijn. De vraag is waarop. Voor elk advies, of het nu op internet staat of dat het komt van de buurman, een vriend of zelfs een aantoonbaar expert, geldt dat het uitgaat van een bepaalde context en filosofie. Het is dus een prima bron voor adviezen, alleen moet je ze wel eerst filteren. Om te weten of het advies ook jou helpt moet je dus proberen uit te vinden waar het op gebaseerd is. Daar kom je achter door door te vragen. Waarom raad je dit aan? En hoe zit het dan met...?
Dat is precies wat TS hier komt doen.
Daarbij komt dat het niet altijd makkelijk is om het naadje van de kous te weten. Het kost tijd om je de materie eigen te maken. En in de tussentijd is iemands advies soms het enige houvast.

Een waterwissel van 25% per week is voor veel contexten een prima advies. Alleen niet voor sluiers. Helemaal niet gek dat "iedereen" dit zegt.

Natuurlijk is het beter om je eerst helemaal in te lezen en dan pas aan de slag te gaan. Maar dan moet je eerst beseffen dat er meer is dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen. TS maakt hele begrijpelijke beginnersfouten en is hier voor adviezen. Niet voor tirades.
 
Hoi @Sluierstaart - Ellen.

Goed dat je je aangemeld hebt op het forum. Ik zou als ik jou was op bijvoorbeeld de site van Hornbach eens kijken naar een JBL Cristalprofi e1502 of een Eheim buitenfilter. Vooral niet te klein. Beter wat meer dan precies op maat voor een zo te lezen 180 liter bak.

En om waterwissels te doen zou ik niet met emmers sjouwen daarvoor zijn handigere hulpmiddelen. Zoals bijvoorbeeld een waterdief of een Gardena koppelstuk dat bijvoorbeeld op de draad past van een Grohe kraan.
Slang koppelen aan aanzuigbuis met kraantje en dan kun je vullen.
Slang in tuin en aquarium met veerklem op rand, aanzuigen en dan loopt het water in de tuin bijvoorbeeld.
 

Bijlagen

  • IMG20221113114454.jpg
    IMG20221113114454.jpg
    349.6 KB · Weergaven: 67
  • 20211004_152607.jpg
    20211004_152607.jpg
    238.9 KB · Weergaven: 66
Die 2 emmers of 25l moet normaal meer dan voldoende zijn. Het eerder trager ademen is ook positiever dan sneller ademen.

Nog 1 vraagje als je je filter zuiver maakt doe je dit in aquarium water of onder kraanwater?


Ik zou ook wel een waterwissel doen wat groter dan normaal.

De nh3/nh4 zou kunnen maar ik zou het toch raar vinden. Ze zouden dan juist meer moeite moeten hebben met ademen en wat sneller gaan ademen en lucht gaan happen ook bij NO² is dit

Ik ben geen expert, maar 2x 25% waterwissel per week is naar mijn instinct voor een sluierbak totaal onvoldoende.

Voor 3 sluiers is, als ik de experts hier mag geloven, 100 liter eigenlijk al 50 liter te weinig, en aangezien sluiers zulke erge vervuilers zijn zou ik eerder dagelijks 25L doen dan twee keer per week.
 
Ik heb 3 oranda goudvissen op 300 liter en ververs 1 x per week 100 liter hier zitten ze in een aquarium met planten
Ik heb uitsluitend zinkend voer
Ik gebruik wel half osmose en half kraanwater en een e heim buitenpomp
Ik verschoon de watten 1 x per 2 maanden en de sponsen 1 x per half jaar ik aquariumwater hier doen ze het al een jaar of 6 prima op
 
Een ieder zover bedankt voor zijn reacties. Vandaag geen testen ontvangen, ik zal ze morgen in de winkel halen. Wel water ververst zondag gisteren en vanchtend maar zie nog geen verschil. Ook bedankt voor de tips met emmers sjouwen, ga mij erin verdiepen.
 
Succes ermee ik hoop dat het goedkomt
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: het is hier warm en benauwd, gisteren was het weer. Maar ja toen voelde ik me ook beter, dus dat...
      Terug
      Bovenaan