Wat is er nieuw

Sluierstaarten

xItsMeisie

Well-known member
Lid geworden
23 november 2019
Leeftijd
22
Hallo!
Ik ben 16 (bijna 17) en zou graag een bak met sluierstaarten hebben. Ik sta hier echter wel alleen voor omdat mijn ouders niet echt vissen willen. Ik zou een aquarium willen kopen van 180 liter. Is dit goed voor 4 sluierstaarten? (45 liter per vis) of doe ik er beter maar 3 in? Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes van een onwetende beginner

Sorry als ik je droom doorprik maar voor 4 sluiersstaarten heb je min 300l nodig + een filter voor een 600l aquarium (dus met de standaard meegeleverde (binnen) filter ga je het niet redden (die ga je meer dan wekelijks moeten kuisen)
Ik vind het altijd verschrikkelijk als mensen hun vissen in de minimale grootte houden.
Mijn raad voor sluiers, voor wie het wil horen, is dan ook steeds 150l voor de eerste vis, 50l per extra vis en een filter voor aquarium x2

Sorry als ik je droom doorprik maar voor 4 sluiersstaarten heb je min 300l nodig + een filter voor een 600l aquarium (dus met de standaard meegeleverde (binnen) filter ga je het niet redden (die ga je meer dan wekelijks moeten kuisen)
Ik vind het altijd verschrikkelijk als mensen hun vissen in de minimale grootte houden.
Mijn raad voor sluiers, voor wie het wil horen, is dan ook steeds 150l voor de eerste vis, 50l per extra vis en een filter voor aquarium x2
Oh oké, zijn er vissen die wel voldoende hebben met een 180 liter aquarium? Ik wil wel dat ze een goed huisje hebben 🙂

In 180 liter kan heel veel, groepje kardinaaltetra's (stuk of 15) op de bodem (heb je dan wel zand voor nodig) een leuke groep corydoras sterbai (ook stuk of 15) en dan een leuk trio goudgouramies als eyecatcher

In 180 liter kan heel veel, groepje kardinaaltetra's (stuk of 15) op de bodem (heb je dan wel zand voor nodig) een leuke groep corydoras sterbai (ook stuk of 15) en dan een leuk trio goudgouramies als eyecatcher
Dit vind ik echt een heel leuk idee! Ik vind ze ook mooi 🙂 bedankt!
Als er nog tips zijn zijn ze altijd welkom.

Zelf heb ik een school R. Espei in de bak en die zijn rustig en scholen leuk samen.

Als jonge beginner zou ik je ook aanraden om niet aan sluiersstaarten beginnen. Ze zijn echt heel leuk hoor maar het is een erg duur soortje om te onderhouden en erg onderhouds intensief wil je ze op de juiste wijze houden. Dit vereist wel wat kennis qua aquarium houden.

Er zijn ook wat soortjes die kleiner blijven en best in een 180 kunnen leven mits je de boel goed inricht, veel water ververs en een heel groot filter heb. Liever nog 2. 2x de inhoud zoals 600 liter is nog te weinig. Denk aan 10 x de inhoud maar ook weer niet bij alle soorten ivm stroming.

De kleinere soortjes zijn heel gevoelige visjes waarbij wat kennis op ziekte gebied ook erg handig is en de meeste ook erg duur, denk aan bedragen meer dan 100 euro per stuk.

Je zou een topic kunnen starten in samenstelling visbestand voor opties en vragen wat voor vis opties zijn. Begin eerst info te lezen met water en chemie. Indraaien etc. Je kunt niet het aquarium neerzetten, inrichten en vis erin. Ook hebben bepaalde soorten een bepaalde bodem, schuilplekken, plantjes etc nodig. Ook hoogte van aquarium is soms van belang zoals maanvissen dus lees eerst veel info en vraag wat je moet weten zodat je een hoop ellende kan voorkomen. Dan ga je goed en leuk van start want niets zo erg als een verkeerde start en dode visjes.

Succes met al je keuzes!!!

De kleinere soortjes zijn heel gevoelige visjes waarbij wat kennis op ziekte gebied ook erg handig is en de meeste ook erg duur, denk aan bedragen meer dan 100 euro per stuk.

Betreft dit weer een bepaalde kweekvorm en hoe groot worden die dan?

Dit vind ik echt een heel leuk idee! Ik vind ze ook mooi 🙂 bedankt!
Als er nog tips zijn zijn ze altijd welkom.
Als je de bak heb gekocht/gekregen, neem dan vooral ruim voldoende de tijd hem eerst in te draaien 4 weken en plemp hem niet meteen vol met vissen want dan ga je allerlei ellende krijgen met dode en zieke vissen

Betreft dit weer een bepaalde kweekvorm en hoe groot worden die dan?

Je heb de Pearl scale die ping pong ballen die worden niet zo groot maar erg gevoelig voor stroming.

Dino in voorschoten heeft diverse fancys die wat kleiner/korter blijven. Geen idee hoe die allemaal heten hoor. Zijn allemaal thais/japans en veel te moeilijk om uit te spreken laat staan te onthouden. Al deze vissen zijn inderdaad bepaalde kweekvormen en voor geintereseerde beter dan naar Dino gaan want die weet precies hoe en wat. Zijn door hun gedrongen lichaam ook veel gevoeliger en vragen specifieke inrichting en onderhoud en voer. Dure visjes qua aankoop maar ook qua voer etc

Ik heb zelf 2 pearl scale gehad en een tosakin gehad en allemaal vrij snel dood :'( Dus begin ik niet meer aan in me aquarium.

Dat ze zo snel doodgaan is weer jammer zeg maar ja al die kweekvormen zijn vaak minder sterk volgens mij.

Dat ze zo snel doodgaan is weer jammer zeg maar ja al die kweekvormen zijn vaak minder sterk volgens mij.

Dat weet ik niet vind het ook een beetje rare term die veel bij sluiers word gehanteerd. Alle vissen zijn toch een kweekvorm lijkt me. Neem aan dat jouw maanvissen ook niet uit hun natuurlijke habitat zijn geschept. Tenminste dat hoop ik dan maar.

Het zijn gewoon vissen die een speciale verzorging nodig hebben maar dat geld ook voor vele soorten. Voor maanvissen heb je denk ook speciale omstandigheden nodig die hun optimaal houden.

Tuurlijk zal er heel veel gerommeld worden bij sluierstaarten omdat die enorme afname aantallen hebben. In thailand etc. heb je ware sluier ranches. Hele grote bagger vijvers waar ze die beesten in op kweken. Je heb ook hele grote "merken" vissen. Een sluier die is gefokt door de noem maar wat ranch. Net als rolex horloges. Goudvissen in die landen is het vis nr. 1. Ze stoppen ze overal in ik heb zelfs kettinghangers gezien met z on beestje erin :'(

Ik heb gewoon huis-tuin-en -keukensluiertjes uit de LFS, goedkoop maar je weet natuurlijk niet precies hoe groot ze zullen worden. Samen met mijn Ancistrus zit ik echt op het maximum voor mijn 200 l. bak. 2 flinke filters, een extra luchtpomp en vaak verversen. En steeds alles goed in de gaten houden, of de bak goed blijft draaien. Gelukkig gaat alles inclusief de planten nu goed, maar ik ben blij dat ik geen dure sluiers heb..

Overigens heb je de (NA-)KWEEK van dieren (inclusief vissen), dat wil zeggen het vermeerderen van dieren en daarbij het genetisch materiaal zuiver houden (de natuurlijke soort) en inteelt voorkomen, en de SELECTIEVE teelt, waarbij er wordt teruggekruist om bepaalde eigenschappen als vorm, kleur en karakter over te laten erven. Zo ontstaan er KWEEKVORMEN (en hier is dus sprake van inteelt).

Laatst bewerkt:
Tja het kweken etc. vind ik niet heel interessant want ik hou maar liever wat dat betreft me oog kleppen op. Ik denk dat dit theoretisch allemaal wel correct zal zijn maar in de praktijk zal het er heel anders uit zien met vissen en vele diersoorten. Ik verdiep me daar niet echt in want je word toch van alle kanten belazerd op dit gebied.

Ik denk dat het qua LFS of HQ sluiers ook verder niet uitmaakt. Of je nu dure of goedkope heb het zijn gewoon een soort van massa producten. Beide worden gekweekt met doel om te verkopen en winst te behalen met zo min mogelijk kosten.

Het gaat erom wat ik mooi vind en daar is een enorm verschil in qua soorten. Sommige vinden die met blaas ogen schitterend en ik afschuwelijk. Smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind sommige LFS sluiers ook erg mooi. Dat is gewoon erg persoonlijk. Het is ook maar net wat je mogelijkheden zijn. Als je 100 liter heb zie ik daar liever 2 pearls in dan 1 oranda.

Lelijkerd of mooie als je er maar goed voor zorg 😉

Ja, broodfokkers, telers en kwekers heb je helaas overal, in alle diersoorten. Dat is blijkbaar een onuitroeibaar verschijnsel. Gelukkig kunnen we hier informatie uitwisselen over een zo diervriendelijk mogelijke uitoefening van de hobby...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan