Sluierstaarten : )


B

Bbbart

Guest
Ik wil graag sluierstaarten gaan houden maar ik vroeg mij af welke soorten je kunt houden in een bak van 100*40*40.
 
meter bakje wordt al snel te klein voor sluiers.
ranchu groeit langzamer dan andere soorten, dus je zou die kunnen overwegen.
 
Inderdaad een meterbak wordt al snel te klein voor sluiers. Daarnaast leven sluiers graag in een groepje, denk aan
minstens 3 stuks, en dan wordt het al heel krap aan qua liters. Het mooiste is een bak van minstens 1,20.
 
En in een rio 180 of trofis colisa a-1000
 
blijven maar meterbakjes..
het gaat om de lengte van de bak.. de vissen kunnen 25 tot 30 cm worden..
mijn boeddha is nu 16cm en hij oogt al super groot in mijn 150m aquarium.
 
Mag op dit moment niet groter dan 1m
 
Mag je uiteindelijk wel groter dan?
meter wordt echt te klein na 1 jaar of 1.5 jaar.

als je niet groter mag zou ik het niet doen, misschien tropisch bakje ?
of betta?
 
Zo'n bak is al snel te groot en dan is het net alsof die goudvissen te groot zijn voor de bak en dat oogt niet super.
Terwijl, als je in die bak gaat kweken met andere vissen (opgroeibak) of als je daar leuke warmwatervisjes in doet is het echt super om naar te kijken. Maar pas op: hoe groter de bak, hoe hoger de elektriciteitskosten voor de verwarming van de bak (dat is bij ons toch zo).
Soms is een iets minder volle bak, ook mooier :)
Aan jou de keuze, maar ik snap precies waarom je voor goudvisjes wilt gaan, ze zijn zo cute ;)

Groetjes
 
Subtropisch is ook een optie. Dan heb je geen verwarming nodig en een ruime keuze aan visjes met leuk gedrag.
 
Ja, kon inderdaad ook. haha. Maar ken daar niet zo veel van waardoor ik niet op het idee kwam ;)
 
Ik mag uiteindelijk wel groter maar is steeds in stapjes van 1 jaar maar vind sluierstaarten zooooooooooooooooooooooooooooooooooooo leuk!!!! Het gaat me verder niet om electriciteits kosten ofzo. Kijk echt elke keer dat ik in een lfs ben zeker 30minuten naar de sluierstaarten maar dat is meer omdat ik niet meer tijd heb daarvoor en ze zijn gewoon m���ga leuk!
 
het is zonde als je nu in een meterbak begint en uiteindelijk toch een 150 bak moet kopen.. is toch geldverspilling?
je weet nu al dat ze zo groot worden, dan geef je ze toch meteen de juiste omgeving.
 
Ben het ermee eens met Misuzu.
Sla die stap over en neem direct groter. Moest dat hier thuis ook doen, daarmee geraak je geen stap verder :)
Maar het blijft nog steeds jouw keuze. Ik denk niet dat ze van ��n jaar in een 1 m bak gaan vergroeien (mits ze maar met 3 zijn max), dus je kan toch nog die nutteloze stap zetten als je dat echt wenst. Schiet me niet dood als ik het fout heb. haha
Anders die 1 m bak houden voor eventueel kweken. Is een mooie ruimte om kleine visjes in te laten groeien!

Groetjes
 
Een bak van 100x40x40 heeft een inhoud van 160 liter. Daar moet je nog wat van aftrekken voor de inrichting. Per sluier is de minimale eis 50 liter. Sluiers zijn groepsdieren, dus drie is wel het beste. Dan zie je zelf al dat het krap wordt. Je hebt dan al minimaal 150 liter nodig voor die drie visjes, en dan hou je bijna niets over voor de inrichting. Als je al zo krap begint, dan is de kans groot dat je straks meer gedoe dan plezier hebt van je aquarium.
 

Terug
Bovenaan