Wat is er nieuw

sluierstaartje ziek!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Glupschi
  • Startdatum Startdatum
G

Glupschi

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben radeloos. Glupschi mijn sluierstaart is al enkele weken ziek. Hij verstopt zich in een schelp waar hij maar amper in past. Soms zien we hem helemaal niet meer. Als hij er af en toe uitkomt zwemt hij over de bodem en soms draait hij zich opmzijn rug, maar hij kan dan ook snel weer terug draaien. Hij zit al weken lang 90% van de tijd in de schelp en komt er alleen maar uit als hij gevoerd wordt. Verder heb ik het idee dat een van zijn ogen iets dikker is, maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn omdat hij verschillende kleuren heeft. Het lijkt ook alsof er heldere vliesjes of blaasjes die uitsteken over zijn ogen heeft. Het is trouwens een telescoopoog.

Nog andere info: waterwaardes zijn in orde, ik geef zinkend voer, pomp, 60 liter aquarium. Glupschi zit in een bak met een Vis1, een goudvis en Horst, een andere sluierstaart. Temperatuur is rond de 21 graden.

Glupschi en Horst heb ik sinds december 2013. Vis1 is nu 6 jaar.

Ik hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen, want heb al veel gezocht op internet maar kom er niet achter wat hij mankeerd. Ik wil ze graag een goed leventje bieden, en wordt er verdrietig van dat dit niet lukt!

60l bak ? Ik voel de bui al hangen....

3 goudvissen in 60 l?

Staat er een Filter op?
Geef he elke dag 1/3 schoon water?
Stel ,dat ik zeg.
1 goudvis op 50 l.water,is gezond voor hem.
Dan heb jij...2 vissen teveel in dat bakje.....
Ook vieze voeten,en ga je onder de douche.

JIJ moet zorgen dat ze in schoon water zwemmen.

Ja, ik weet het. Ik ben ondertussen aant kijken voor een nieuwe bak. Ik had eerst 2 goudvissen en toen er eentje overleed na 5 jaar kreeg ik de sluierstaartjes kado. In het begin deden ze het heel goed en in de winkel werd mijn vriend verteld dat deze bak ruim voldoende was en dat per vis 10l nodig was. Niet dus. Maar omdat we eigenlijk tot nu toe geen problemen hebben gehad hebben we het even zo gelaten, vooral omdat we na de zomer verhuizen en we de visjes niet te vaak wilden belasten met het omzetten in een nieuwe bak.

Maar weten jullie wat ik naast een grotere bak kopen nu voor hem kan betekenen? Waterwaardes zijn in orde.

Waterwaardes zijn in orde. ???
En welke zijn dat dan?
Niet zomaar roepen,daar red je het niet mee.

Zou nu alvast 1/3 water verversen.
Met 3 vissen erin,krjg je snel ammoniak.
Daarom moest ook de vissenkom elke dag schoon.
1 dag vergeten,vuile kom,dooie vis.

En ,een filter? ook belangrijk. zit die erop?

1 vis 6 jaar? in dat bakje?
WAt doen vissen,als ze te klein zitten?
Groeien aan de buitenkant,binnen in niet.(VERgroeien).

Sorry,hoor.
Maar het is zo.

Zoek op internet eens op popeye bij een vis. Ziet het er zo uit? Dit kan verschillende oorzaken hebben van vervuild water tot parasieten.... Heb je een foto? Hoe vaak ververs je water en hoe veel? Zie je verder wat aan de vis? Mager? Gezwollen?

Ph waardes, nitriet, nitraat, ammoniak. Ik test bijna dagelijks met een 6 in een test strip.
Plus ik heb een filter.

Renate, ik kan geen foto maken want hij zit verstopt. 🙁 pop-eye klinkt aannemelijk. Bedankt dit had ik niet gevonden op internet..
Wat kan ik in zo'n geval het beste doen? Esha 2000?

Test strips zijn heel onnauwkeurig, laat je water even testen bij een aquarium speciaalzaak of neem testdruppels/koffer.

Bak is dus echt te klein maar dat wist je al, voor nu beste dagelijks 50% verversen tot je een grotere bak hebt aangeschaft. Daar alleen al kan het visje van opknappen.
Dat het visje alleen last heeft van pop eye lijkt me niet aannemelijk.

Esha2000 is niet meer van deze tijd, werkt niet voldoende meer. Als je te maken hebt met een bacteri�le aandoening kun je beter gaan voor Bactyfec van het merk Colombo of Sera Bactopur.

Kun je voor ons eens een foto maken van de vis, dan kunnen we even 'meekijken'. Desnoods even uit zijn schuilplek halen hiervoor.

Welkom op het forum, goed dat je je hebt aangemeld 😉

Je weet nu inmiddels al dat je vissen te klein zitten, een bak van een meter (en het liefst nog groter) zou beter zijn.
Sluiers worden nu eenmaal hele grote vissen en eigenlijk is zelfs een meterbak al aardig krap voor volgroeide sluiers.
En dit is geen kwestie van jaren, er zijn zat sluiers die na 1 jaar al de 20cm aantikken.

Voor de goudvis kun je beter een vijver zoeken, die voelen zich daar op hun best.

Je kunt nu het beste elke dag 30-50% van het water verversen totdat je een grotere bak hebt.
Het is wel duidelijk dat het visje zich niet prettig voelt, dit zou met de waterwaardes te maken kunnen hebben, maar
ook met parasieten. Ik zou het water laten testen bij een zaak die test met een druppelset, want test strips zijn niet
heel betrouwbaar.

Als je telescoopoogje niet reageert op het waterverversen zou ik een afstrijkje laten maken (men pakt dan een klein
beetje slijmhuid en bekijkt dit onder de microscoop, op zoek naar parasieten). Dit kun je bij de meeste vijverspeciaalzaken
wel laten doen.

Ik denk dat zn ogen gewoon beschadigt zijn van het in de schelp kruipen. Misschien kan de schelp omwisselen voor iets waar het visje wel in past, zoals een terracotta potje of wat planten waar hij in/achter kan schuilen 😉

Ik heb net Glupschi uit zijn schuilplaats gehaald en nu is duidelijk te zien dat zijn rechter oog een stuk dikker is, verder heeft hij moeite om zijn balans te houden en zweeft hij een beetje op zijn rug door het aquarium. Ik baal echt enorm, omdat ik me bij een vis speciaalzaak in Maastricht heb laten informeren, en daar werd mij dit aquarium aanbevolen. Ik was er vanuit gegaan dat zij het wel zullen weten en ook het beste met de beestjes voor hebben.

Ik zal gaan zoeken naar een nieuw aquarium; kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit dan kan inrichten; plantjes, pomp etc?

Bactyfec, hoe gaat dit in zijn werk. De vis even apart zetten?

Ja,voor 1 vis.

Bactyfec in de hele bak.
Dan heel je alles.

Als jij een grotere bak hebt,kom je weer hieren wordt je het verteld,hoor!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan